2023-04-14, 06:26
Medlem
Citat:
Barnens hunger ingår i förskolans affärsmodell.
Tidigare L-politikern blir miljonär på att servera vatten och knäckebröd.

Artikel i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/4oVlJ6/barnens-hunger-ingar-i-forskolans-affarsmodell

Bijan Fahimi, tidigare riksdagsledamot för Liberalerna och debattör, äger tillsammans med sin partner skolkoncernen Tellusgruppen. Personal berättar att barnen inte får tillräckligt med mat i förskolorna, och att rektor (tillika delägare) ”knappt låter någon bli sjuk eftersom hon inte vill betala sjuklön”.

Citat:
I Rinkeby får kocken order av ledningen att minska på portionerna. Till mellis blir det en päronbit och lite yoghurt. För ägarna blir det miljonvinster. Paret äger en lägenhet i Stockholms innerstad, värderad till 22 miljoner kronor. De renoverar även sitt sommarhus i södra Frankrike. Samtidigt tjänar de pengar på att snåla i fattiga områden.

Dessutom satt skolminister Lotta Edholm i styrelsen för Tellusgruppen. Hon ägde, enligt aftonblaskan, aktier till ett värde av hundra papp, som hon sålde med vinst efter att hon blivit minister. Lotta Edholm avhandlas i annan tråd (dock inte många inlägg där) https://www.flashback.org/t3481697

I den här tråden undrar jag:
Finns någon på Flashback som har erfarenhet av denna skolkoncern? Är det så illa som det framstår i ETC och Aftonbladet? Även fast jag står till höger så tycker jag detta är ett typexempel på varför vinster i skolor (bland annat) ska begränsas, tycker fb annorlunda? Kommer detta påverka liberalerna på något sätt?

La tråden i delforumet för korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet eftersom skolpengen finansieras av skattemedel. Mod får gärna flytta till annat forum om så anses lämpligt
-
Senast redigerad av ryssfemm 2023-04-14 kl. 06:29. Anledning: Stavfel och tillägg frågeställning
Citera
2023-04-14, 06:31
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Uppenbarligen kommer ett ställe som svälter sin barn stängas.
Var det ett fetto som ville ha extra keso är frågan?
Citera
2023-04-14, 07:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Föräldrarna borde rösta med fötterna. Kanske inte blir löst på en dag...

Men man skulle gärna vilja se portionerna för att göra en bedömning. Kan ju också handla om föräldrar som tycker att förskolan ska stå för dygnets alla måltider
Citera
2023-04-14, 07:22
Medlem
Tellusgruppen driver 25 förskolor med 1900 platser.

Om det är sant att nästan två tusen barn går hungriga varje dag är det skandal.

Varför väljer så många föräldrar aktivt dessa förskolor?

Jag misstänker att missförhållandena enbart existerar i huvudet på ledarskribenten. Det är hennes jobb att skriva texter som får folk att vilja rösta vänster.
Senast redigerad av Mr.Exactly 2023-04-14 kl. 07:50.
Citera
2023-04-14, 08:45
Medlem
TheGretaResets avatar
ETC = Hatgrupp. Det handlar om olyckliga kommunister som hatar andra framgångsrika människor.

Innehållet bygger helt på annekdoter som är att jämföra med att "bära falskt vittnessbörd mot din nästa", rakt emot grundprincipen för vårat kristna samhälle.
Dessa människor vill hellre leva i ett Stalinistiskt sovjet.

Nu tycker inte jag att samhället skall utlokalisera funktioner som man har till uppdrag att utföra. Det man har ansvar för måste man själv se till att det blir utfört. Man måste bära ansvaret för att det blir riktigt gjort.

Men det här är problemet med att ha utvecklingsstörda (autism) svagbegåvade (mixad begåvningsprofil är ett diagnoskriterie för autism) politiker. Det finns bara svart och vitt. Det är Stalins utopi mot privatisera allt.

Man ser inte heller att hela samhället förfaller utan fäster sig vid detaljer och utmålar det som alla fels moder. "Vinsterna inom välfärden", "sänk skatterna" och så vidare. Det skulle alltså vara universallösningar som löser alla Sveriges problem.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-04-14 kl. 08:50.
Citera
2023-07-19, 08:13
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/jag-vill-be-om-ursakt-till-besvikna-foraldrar/

Inget nytt problem… stora vinster i Bina Holding sedan dess…
Senast redigerad av Vinnievinnie 2023-07-19 kl. 08:28.
Citera
2023-07-19, 08:19
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnievinnie
https://www.expressen.se/nyheter/jag-vill-be-om-ursakt-till-besvikna-foraldrar/

Inget nytt problem… stora vinster i Bina Hilding sedan dess…

”- Jag började förstå när min son inte hade bytt blöjor på hela dagen. När jag kom och hämtade honom var han full med stenar, sand och var alldeles blöt, berättar hon för Expressen.”

Varför sätter man en 13 månaders bebis på förskola från första början? Fyfan vad tragiskt. Mår illa. Stackars, stackars barn.
Citera
2023-07-19, 08:26
Medlem
Galet tycker jag
Citera
2023-07-20, 08:34
Medlem
Ännu ett jävla invandrarpack som ska sko sig på svenska välfärdsmedel och utsätta försvarslösa barn för skit! Kanske är det bästa att någon klok människa sätter ett stort jävla hänglås på deras kylskåp så Narges Moshiri och Bijan Famihi får lagom med god och näringsrik kost. Att de inte skäms!

Inslaget på SVT i dag om vad Narges Moshiri personligen tycker om orosanmälningar hör inte hemma i svensk skola. Ska vi som samhälle tillåta åsikter som säger något annat än att orosanmäla om barn kommer med samma blöjor sedan i går eller hungriga mm? Påminner mycket om skandaler på äldreboenden som briserade för ett antal år sedan där blöjor vägdes.

De åsikter som hon redogör för i inslaget hör hemma i ett skitland som Iran dit de gärna får bli utvisade till.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forskoleanstallda-far-inte-gora-orosanmalningar-rektor-radd-for-daligt-rykte
Citera
2023-07-20, 10:47
Medlem
LittleKrishnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Exactly
Varför väljer så många föräldrar aktivt dessa förskolor?
Står i artikeln från Aftonbladet :
Citat:
Hon ger anställda tusen kronor direkt i fickan om de går ut och hittar nya ”kunder”. De uppmanas säga till föräldrar att den kommunala förskolans kvalitet är usel.
Citera
2023-07-20, 17:21
Medlem
Det är rätt märkligt att många privata och vinstdrivande skolor är drivna och startade av invandrare. T.ex. Thoren Framtidsskolan. Men, när de kan få idioter att sätta sina barn i dylika skolor och ägarna kan hösta in pengar så är det väl inte så konstigt att de skär kurvor och sätter pengarna i skatteparadis.

Privata företag drivna på offentliga medel är enkla pengar. Varför tror ni att flera riksdagsledamöter har aktier, sitter eller har suttit i styrelser och så ivrigt pratar för dessa skitverksamheter.

Bättre vore att driva privata skolor utan vinst med stiftelse som ägare så att de är anpassade efter behov och antal elever istället för den skit vi har nu.
Citera
2023-11-01, 09:50
Medlem
Privata skolor och förskolor i Sverige har ett generellt problem. Det är lätt att vifta bort som vänsterkritik, men kritiken har kommit från många ställen. Ta t ex. Handelshögskolans rektor som underkänner betygen som glädjebetyg. Att gissa på att maten skulle vara skyddad från nerdragning verkar är väl inte så sannolikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in