Citat:
Ursprungligen postat av
MissDecibella
Lite ur debatt på Aftonbladet, hur Strömmer & Co har tänkt att ”få ordning på Sverige” med anledning av fritagningen..
”.. Inget rättssamhälle kan acceptera fritagningar som dessa. Det är ett hån mot brottsoffren och deras anhöriga. Det är ett slag i ansiktet på polis och åklagare som lyckats lagföra brottslingarna. Det är ett angrepp på Kriminalvårdens medarbetare. Det är stötande för medborgarna och innebär att farliga kriminella rör sig fritt i samhället..”
Förslagen är bl.a dessa, och ”utredningar ska tillsättas”..
”..Förbättra säkerheten på Sis-hemmen. I väntan på ungdomsfängelserna måste
tillgången på mobiler och datorer på Sis-hemmen kraftigt begränsas. I dag kan
intagna i praktiken hålla kontakt med omvärlden och planera brott och rymningar. Personalen får
endast i undantagsfall ta ungdomarnas mobiler, och då i max 14 dagar.*
En pågående utredning är tänkt att lämna förslag om att begränsa detta i höst. Vi tidigarelägger nu åtgärdsförslagen så att dessa lämnas redan före sommaren. I tillägg till detta så kommer en utredare även
se över möjligheterna att utföra rums- och kroppsvisitationer samt inpasseringskontroller vid Sis-institutioner. Dessutom kommer vi att se över möjligheten att vårdinsatser som till exempel tandläkarvård kan ske vid institutionen..”
”.. Inför
stramare krav för medborgarskap. Enligt uppgift blev
den aktuella 17-åringen svensk medborgare i våras samtidigt som han var efterlyst för mordet.
Dagens regler ställer nämligen
inga krav på skötsamhet för ungdomar som blir svenska medborgare genom en så kallad anmälan. Detta är bara ett exempel på regelverkens stora brister.
Kraven för att bli svensk medborgare måste stramas upp ordentligt.
Regeringen kommer i närtid att återkomma till processen för att förverkliga det..”
Debattartikeln är öppen och hittas här
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...minella-rymmer
Dagens SIS-hem har mao svängdörrar i princip och ungdomarna är uppkopplade när dom vill. Medborgarskapet kommer med posten! Tack Sverige!
Jag har ABSOLUT INGENTING emot att Regeringen vidtar åtgärder, för det kan behövas uppenbarligen... Men det finns ändå mycket att säga om dessa förslag...
1.
"Inrätta särskilda ungdomsfängelser" - Jag har ingenting principiellt emot att Kriminalvården övertar "ungdomsfängelser"/LSU.
Men då måste det till en enorm kompetenshöjning gentemot dom som skall arbeta med dessa. Man kan inte vara så naiv så man tror att man skall kunna arbeta på samma/liknande sätt som man gör med de vuxna intagna i dagens kriminalvård. Hur man än vänder och vrider på det så kommer detta handla om barn/ungdomar och då kommer man behöva arbeta utefter Barnkonventionen, "barnets bästa i fokus", barn/ungdomspsykologiska metoder, fokus på skola/inlärning osv. Det kommer med andra ord vara en helt annan slags kriminalvård - och då behöver personalen den kunskapen och kompetensen, och så länge inte Kriminalvårdens personal har detta så skall man inte genomföra det!
2.
"Förbättra säkerheten på Sis-hemmen (mobiler och datorer)" - Helt klart nödvändigt, men jag har svårt att se hur det skulle gå till? Dagens regler kring att man endast kan inskränka mobiler/datorer tillfälligt härrör ju från Barnkonventionen - och Barnkonventionen och dess artiklar kommer ju fortfarande finnas kvar!? Men oavsett om detta skulle gå att genomföra eller inte så kan man ju se till att användandet av mobiler och datorer sker under kontrollerade former (och det förstår jag inte varför man inte kunnat göra utifrån dagens tolkning/regler heller). Slutligen hade jag viljat se en mycket tydligare gränsdragning mellan personer som vistas på SIS-boende enligt LVU och personer som vistas där enligt LSU. För de sistnämnda är ju faktiskt dömda för allvarliga brott, vilket absolut ger en anledning till större inskränkning av mobiler/datorer än personer som vistas där enligt LVU.
3.
"Gör det olagligt att rymma" - Först och främst visar Regeringen att man här inte har koll på terminologin. "
Rymning" gör man ifrån häkte eller anstalt (klass 1 eller 2) och "
Avviker" gör man från permissioner, sjukvårdsbesök eller öppna anstalter. Så detta har således inte rört sig om en rymning, utan en avvikelse. Att rymma är inte kriminaliserat idag, men jag skulle hävda att detta ändå "löser sig självt", eftersom att det i princip är omöjligt att rymma från häkte/anstalt utan att använda hot eller våld (vilket givetvis är olagligt och kommer rendera i ett straff). VISST kan man göra det olagligt att på alla sätt rymma/avvika. Men är det avskräckande? Kommer det ge effekt? Jag tänker att de allra flesta som rymmer/avviker gör detta för att dom avtjänar väldigt långa straff - Om man gör detta bryr man sig då om att i värsta fall få sitta några år extra? Tar vi dessutom de livstidsdömda så blir detta lagförslaget i princip verkningslöst då man inte kan "plussa på" ett livstidsstraff.
4.
"Skärp straffen för unga brottslingar" - I dagens lagstiftning finns det möjlighet att döma en person under 18 år till fängelse om synnerliga skäl föreligger (t ex den 17-åriga polismördaren) så varför pratar Regeringen utifrån narrativet "att det inte går att döma en person under 18 år till fängelse - och att detta måste rättas till". Det finns ju lagstöd, börja där!? Under samma punkt föreslås att man skall höja maxstraffet för sluten ungdomsvård. Det har jag heller ingenting emot, men det går ju rimligen inte att höja hur mycket som helst. För vi kan ju inte ha 25-30-åringar som avtjänar UNGDOMSVÅRD!?