Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-08, 02:36
  #1
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Jag tänker på den här super duper stjärnan Stephenson 2-18.

https://www.youtube.com/shorts/YcrDv52ZFOg

Vad händer när denna stjärna blir en supernova? Hur långt sträcker sig explosionen i den bemärkelsen att den skulle utplåna/allvarligt skada livet på jorden om vi var tillräckligt nära?

Hur långt sträcker sig "vanliga" supernova explosioner i jämförelse?

Vad har ni att säga i ämnet?
Citera
2023-04-08, 05:34
  #2
Medlem
Klockmonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Jag tänker på den här super duper stjärnan Stephenson 2-18.

https://www.youtube.com/shorts/YcrDv52ZFOg

Vad händer när denna stjärna blir en supernova? Hur långt sträcker sig explosionen i den bemärkelsen att den skulle utplåna/allvarligt skada livet på jorden om vi var tillräckligt nära?

Hur långt sträcker sig "vanliga" supernova explosioner i jämförelse?

Vad har ni att säga i ämnet?



vill ju inte ge dig panik ts......
tänk typ såhär..................en stjärna e som ett litet sandkorn i en snadlåda som barn leker i o bygger slott o hål i..... en dag, när ingen ens tänkt tanken..exploderar ett av sandkornen som börjat dragit till sig fler sandkorn, o tillslut, helt enkelt av sin egen vikt, av dom andra kornen..

av vikten som lite för många nya sandkorn gav det 1a... rasar 1a kornet ihop mot sin egen lilla mittpunkt.. o när alla metaller, grundämnen o atomer, rasar till en enda liten fjuttig atom.... smäller den plötsligt till, i en enorm eplosion som inte kan liknas med nåt annat än så länge känt vapen ens.... det blir den mest kraftfulla explosionen universum kan(o redan massa ggr har) uppleva..o hela sandlådan får en totalt chockvåg o tryckvåg genom sig så ALLT o tom alla ATOMER blir genomlysta av andra atomer, fotoner, elektroner mm mm, o hela sandlådan blir förvandlad till andra ämnen so saker....

det bildas nya ämnen o allt börjar om igen....

DU ts, o JAG, o ALLA du känt o ALLA flashbackare är produkten av sprängda stjärnor o som bildats genom miljarders år av olika stjärnor som fötts, levt..o som har dött!


kram på dig ts

//jessica
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback