Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-06, 10:13
  #1
Medlem
Hej
Vår förening har en hemsida som ingen brytt sig om och nu funkar den inte längre.
Men jag hittar en kopia av den på https://web.archive.org/ (från oktober 2022)
Kan man be någon återskapa den utifrån det som finns där? Eller måste vi typ skapa worddokument för varje sida/undersida och ge till hemsideskaparen

Jag är kanske ställer fel fråga eller i fel forum?
Jag vill få upp sidan så enkelt/billigt som möjligt
Citera
2023-04-06, 11:04
  #2
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Är det en vanlig statisk hemsida så borde det gå rätt lätt att återskapa den.
Ligger det massa funktionalitet bakom med databaskopplingar, formulär som postas osv osv så blir det ju mer jobb, webarchive ger dig bara htmlkoden (frontend) - all backend måste utvecklas på nytt.
Citera
2023-04-06, 12:03
  #3
Medlem
Det är som "Snajdare" nämner att det nog går att återskapa sidan.
Nu vet jag inte vilken plattform eller om den var gjort i notepad med html-kod, men dra ner en lokal CMS typ Drupal eller wordpress och försök att importera sidorna.
Tyvärr är jag "drupalare" och den är nog inte så lätt att starta med, så försök med wordpress
Citera
2023-04-06, 12:36
  #4
Medlem
Vem har gjort sidan från början? Var ligger den host:ad? Enklaste sättet att få den att funka vore att hitta den befintliga koden och fixa problemet. Det vore garanterat enklare än att återskapa den från skratch.

Först och främst skulle jag försöka få kontakt med webhotellet (eller var ni nu har sidan) och höra om problemet ligger hos dom. Dom borde även kunna komma åt koden om inte ni har den själv. Har ni inte möjlighet att kontakta dom skulle jag försöka kontakta personen som skapade sidan.

Är inte det heller möjligt så är det ungefär som dom andra säger. Är det en sida med bara text är det enkelt, är det en massa funktionalitet blir det lite knepigare.
Citera
2023-04-06, 13:59
  #5
Medlem
Zilvios avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Webbutveckling och javascript
/Moderator
Citera
2023-04-06, 14:14
  #6
Medlem
Är det en statisk hemsida där det står saker som öppettider, föreningens historia och kontaktuppgifter så är det ju bara att kopiera texten och ladda upp på en ny hemsida. De häftiga funktionerna är kanske inte så viktiga. Inte fel att dessa uppdateras emellanåt och då är det ju dtt gyllene tillfälle för er.
Citera
2023-04-07, 01:05
  #7
Medlem
Det är mest det som ni beskriver som statiskt dvs telefon till styrelsen osv ibland lägger vi in någon bild från en arbetsdag, stadgar osv
Tydligen var den gjord i något språk som slutade funka vid årsskiftet?
Då ber jag den som ska göra den att kopiera så mycket från arkiv-sidan
Tack för svar
Citera
2023-04-07, 09:11
  #8
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arer
Det är mest det som ni beskriver som statiskt dvs telefon till styrelsen osv ibland lägger vi in någon bild från en arbetsdag, stadgar osv
Tydligen var den gjord i något språk som slutade funka vid årsskiftet?
Då ber jag den som ska göra den att kopiera så mycket från arkiv-sidan
Tack för svar
Ett alternativ är naturligtvis att ni åtgärdar den befintliga sidan som slutade fungera. Kan vara t.ex. att den är gjord i en gammal version av PHP som inte längre stöds av Web-hosten och det bara krävs några mindre modifieringar för att få den att funka. Det förutsätter naturligtvis att ni fortfarande har konto hos Web-hostingen och att den gamla (icke-fungerande) hemsidan inte är raderad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback