• 1
  • 2
2023-04-09, 11:12
Medlem
Jag har hyfsad kunskap inom it och har själv hållit på med brottslighet sen jag var 15, och har full förståelse att man kan bli lurad.

För 2 år sedan hade jag sålt lite grejer på facebook.
Tog väl en vecka att sälja av allt och dagen efter sista paketet var inlämnat ringer dom från banken och vill fråga om de swish jag tagit emot, ev ren säkerhets åtgärd vill dom först konrollera så det är rätt person dom talar med och attn jag då ska verifiera me bank id.
Jag hade tankarna på annat håll och kanske var lite förvånad också så jag gjorde det.

Nu hade jag bara 250kr på kontot så inget hände med dom, men folk här verkar tycka att de som blir lurade är helt efterblivna och att man måste ha IQ fiskmås för att gå på det.

Om banken ringer så är inte det första man tänker på att det ska va en bedragare.
Folk har kanske läst sånt i tidningen ibland men inte så att det stitter i ryggmärgen hos folk att om banken ringer så är det risk att det inte är dom.
Citera
2023-04-09, 11:17
Medlem
Alla människor kan bli lurade. Det är en falsk trygghet att invaggas i om man tror att man är för smart för att bli lurad.
Och sedan emotionellt knuten till det där genom skam som man lägger på sig själv.
Citera
2023-04-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Om banken ringer så är inte det första man tänker på att det ska va en bedragare.
Folk har kanske läst sånt i tidningen ibland men inte så att det stitter i ryggmärgen hos folk att om banken ringer så är det risk att det inte är dom.
Varje gång jag loggar in på Swedbank står det följande (citerat ur minne):

"Vi ringer aldrig och ber dig godkänna något med BankID. Om detta sker ska du omedelbart lägga på och kontakta vår kundtjänst"

Så jo, om banken ringer bör det första du bör tänka på vara att det är en bedragare.
Citera
2023-04-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.Weeden
Alla människor kan bli lurade. Det är en falsk trygghet att invaggas i om man tror att man är för smart för att bli lurad.
Och sedan emotionellt knuten till det där genom skam som man lägger på sig själv.
Alla människor kan bli lurade, men det krävs en speciell typ av idioti för att bli ringd och gå på en rövarhistoria, och sedan dra upp sin mobil och godkänna "Swebdank" två-tre gånger.
Citera
2023-04-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Varje gång jag loggar in på Swedbank står det följande (citerat ur minne):

"Vi ringer aldrig och ber dig godkänna något med BankID. Om detta sker ska du omedelbart lägga på och kontakta vår kundtjänst"

Så jo, om banken ringer bör det första du bör tänka på vara att det är en bedragare.

Detta är något som lagts till senaste året eller nåt.
Dom har haft varningar i tidningar och på deras hemsidor förut, men aldrig att det var direkt i appen.
Citera
2023-04-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Detta är något som lagts till senaste året eller nåt.
Dom har haft varningar i tidningar och på deras hemsidor förut, men aldrig att det var direkt i appen.
Det har varit där så länge jag kan minnas. Dessutom står såna saker med när du skaffar BankID.

Sen om du inte läste det förstår jag det. Därav att det är Darwins lag när det gäller bedrägerier idag.
Citera
2023-04-09, 21:09
Medlem
Har viss erfarenhet av sånt här.

Man skaffar kontroll till offrets bankkonto - o därifrån gör man betalningarna -
man tar inte pengarna till eget konto direkt - egna kontot skall ligga så långt bort
som möjligt.

Vet att liknande hänt där pengarna betalades till Trustly som förmodligen är kopplat till
spelbolag - o här kommer min konkreta fråga.

A lurar B (precis som i TS fall) - A betalar 100,000 från Bs konto som B är avlurad till
Trustly - hur får A ut pengar från Trustly eller dess underliggande spelbolag - genom att
spela o vinna* - genom att spela lite o sluta o ta ut cashen - eller genom att inte spela alls
o ta ut alltihopa via spelbolaget

* finns väl risk att man spelar bort allt

Om man flyttar pengar - t ex genom att ta lån i offrets namn till offrets konto o därifrån
flytta lånet till sig själv eller medbrottslingar - är det jävligt svårt att komma undan betalning
av lånet - eftersom långivare o banker säger till offret - du har fått in pengarna på ditt konto.

Till TS - upplägget var nog sen att ta så mycket o många lån som det någonsin varit möjligt
Senast redigerad av SisterJones 2023-04-09 kl. 21:11.
Citera
2023-04-10, 09:17
Medlem
här ligger en gravad hund , misstänker att TS anhörige hittat på hela historien denne tänkte först ta pengarna av sina klienter men ångrade sig sen när pengarna kommit in på dennes konto , har hänt många gånger att godmen blivit ondmen ock ingen kan väl vara så jävla dum att denne går på nått sånt här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in