Citat:
Ursprungligen postat av
Skugg4n
Jag tycker inte man ska blanda ihop den ryska befolkningen med dess regim. Många ryssar jag har stött på är sköna och roliga. Bara för att deras styrelseskick är korrupt, betyder det inte att ryssar är dåliga. Samma sak gäller exempelvis kineser, jag är inget fan av Kinas enpartistat, men många kineser kan vara väldigt trevliga när man väl lär känna dem.
Sedan förstår man ju att vanligt ryskt folk kan vara i försvarsläge med tanke på omständigheterna i världen och relation mellan öst och väst, men då har jag märkt att några ryska fraser kan lätta upp stämningen. Privet, kak dela? Davaj!!! Ponjo, ponjo. Harosho.
Har upplevt även att många kineser i Sverige gärna försvarar CCP/diktaturen, men sedan finns det de kineser som verkligen står på andra sidan och hatar diktaturen/Xi (troligen också delvis därför de flytt landet).
Förmodligen är det samma sak med ryssar och araber; finns de (kanske tyvärr i ofta i majoritet) som försvarar sina ledare och sina gamla antidemokratiska kulturer (Putin, Islam, etc) även fast de flyttat till Sverige, men så finns det de som är ännu mer på den andra motsatta sidan och ogillar verkligen både diktatur och religiöst styrt politik.
Så finns nog inget enkelt svar på denna frågan, utan beror mer på de olika individerna.