• 1
  • 2
2023-04-03, 09:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Det kan väl knappast undgått något att det är ett krig i Ukraina nu.

Att ryssar är impopulära i Europa är knappast en nyhet, och detta redan innan kriget. Många har vi stött på dessa människor i alperna, solsemestern och andra trevliga ställen. Sedan kommer det alltid en full ryss och dödar den gemytliga stämningen.

Har många har frågat er om er år åsikt om kriget?
Tittar folk ännu mer snett på er nu?
Står du för att du är ryss eller säger du att du är från ett annat land?
Upplever du svenskar som rasister?
Vågar du prata ryska högt?
Citera
2023-04-03, 09:26
Medlem
tilsammansnus avatar
Handlar på en rysk affär i krokarna typ en gång i månaden och har gjort det sen långt innan hela skiten. De pratar sinsemellan på sitt språk men beter sig normalt utåt sett , nästan tysta av sig.

Har sett videobloggare på youtube som både säger att putler är en skräphög som borde avrättas och att omvärlden inte skall tro alla ryssar är likadana. Ungefär så skulle jag klassa dem.

Den som däremot är dum nog att åka och kriga för dårens skull förtjänar en kula i pannan.
Citera
2023-04-03, 09:33
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag känner en rysk kvinna som säger att hon är från Ukraina eftersom det finns en stor, utbredd rasism mot ryssar i Sverige.
Citera
2023-04-03, 09:36
Medlem
Vitiss avatar
Jag träffade en ryska som bott i Sverige sedan sent 80-tal.
Hennes svenska var perfekt, endast en svag brytning.
Vi pratade.
Hon sa: "Vi kan inte förstå varför NATO provocerar oss".

Jag kom helt av mig; visste inte vad jag skulle säga.
Det blev något i stil med "Nä...., men du, vad fint VÄDER det är idag!"
Senast redigerad av Vitis 2023-04-03 kl. 09:38.
Citera
2023-04-03, 09:45
Medlem
Jag tycker inte man ska blanda ihop den ryska befolkningen med dess regim. Många ryssar jag har stött på är sköna och roliga. Bara för att deras styrelseskick är korrupt, betyder det inte att ryssar är dåliga. Samma sak gäller exempelvis kineser, jag är inget fan av Kinas enpartistat, men många kineser kan vara väldigt trevliga när man väl lär känna dem.

Sedan förstår man ju att vanligt ryskt folk kan vara i försvarsläge med tanke på omständigheterna i världen och relation mellan öst och väst, men då har jag märkt att några ryska fraser kan lätta upp stämningen. Privet, kak dela? Davaj!!! Ponjo, ponjo. Harosho.
Citera
2023-04-03, 09:49
Medlem
slagskotts avatar
På norsk tv åkte en reporter till Kirkenes som ligger vid ryska gränsen med samma fråga. De besökt och pratade med ryssar.

En var öppet FÖR kriget, pratade väl om sin president och förstod Inte alls varför folk gullade med Ukraina.
Citera
2023-04-03, 10:08
Medlem
TheJackets avatar
Tja Alexander Jeremejeff flyttade ju till en bänk i Grekland pga allt hat....
Citera
2023-04-03, 10:34
Medlem
napsterspys avatar
Jag migrerat till Sverige som barn och anammat svensk kultur.

Men jag märker folks inställning till mig har förändrats, främst på jobbet. Jobbar på stort företag där många teams möten sker.

Iom gemene svensk ser inte skillnaden mellan ukrainare eller ryss, så brukar jag hinta att jag har ukrainska rötter.

Ryssar har blivit paria 100%
Citera
2023-04-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det kan väl knappast undgått något att det är ett krig i Ukraina nu.

Att ryssar är impopulära i Europa är knappast en nyhet, och detta redan innan kriget. Många har vi stött på dessa människor i alperna, solsemestern och andra trevliga ställen. Sedan kommer det alltid en full ryss och dödar den gemytliga stämningen.

Har många har frågat er om er år åsikt om kriget?
Tittar folk ännu mer snett på er nu?
Står du för att du är ryss eller säger du att du är från ett annat land?
Upplever du svenskar som rasister?
Vågar du prata ryska högt?

Ryssar är inte alls ”impopulära” i Europa. Det är så gott som ingen som fnyser åt ryssar i verkligheten. Ryssar generellt är ett bra folk som oftast inte ställer till med problem när de vistas i Europa. Jag tycker att du bör gå ut lite ur din grotta och se verkligheten.
Citera
2023-04-03, 11:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ryssar är inte alls ”impopulära” i Europa. Det är så gott som ingen som fnyser åt ryssar i verkligheten. Ryssar generellt är ett bra folk som oftast inte ställer till med problem när de vistas i Europa. Jag tycker att du bör gå ut lite ur din grotta och se verkligheten.
Käften med dig ryssjävel och gå ut ur din grotta.

Gillar tyskarna ryssar? Nej
Gillar fransmännen ryssar? Nej
Gillar spaggarna ryssar? Nej
Gillar engelsmännen ryssar? Nej

Det finns alltid undantag (en del ryssar är schyssta) men alla hatar ryssar om man generaliserar. Äckliga nyrika svin som har förstört vackra Europa.
Citera
2023-04-03, 11:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Jag tycker inte man ska blanda ihop den ryska befolkningen med dess regim. Många ryssar jag har stött på är sköna och roliga. Bara för att deras styrelseskick är korrupt, betyder det inte att ryssar är dåliga. Samma sak gäller exempelvis kineser, jag är inget fan av Kinas enpartistat, men många kineser kan vara väldigt trevliga när man väl lär känna dem.

Sedan förstår man ju att vanligt ryskt folk kan vara i försvarsläge med tanke på omständigheterna i världen och relation mellan öst och väst, men då har jag märkt att några ryska fraser kan lätta upp stämningen. Privet, kak dela? Davaj!!! Ponjo, ponjo. Harosho.

Har upplevt även att många kineser i Sverige gärna försvarar CCP/diktaturen, men sedan finns det de kineser som verkligen står på andra sidan och hatar diktaturen/Xi (troligen också delvis därför de flytt landet).

Förmodligen är det samma sak med ryssar och araber; finns de (kanske tyvärr i ofta i majoritet) som försvarar sina ledare och sina gamla antidemokratiska kulturer (Putin, Islam, etc) även fast de flyttat till Sverige, men så finns det de som är ännu mer på den andra motsatta sidan och ogillar verkligen både diktatur och religiöst styrt politik.

Så finns nog inget enkelt svar på denna frågan, utan beror mer på de olika individerna.
Citera
2023-04-03, 11:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Är man själv ryss så är det väl lätt att man har en något onyanserad bild av hur man upplevs skulle jag misstänka. Lite som att vi som svenskar här har oftast själva dålig uppfattning om hur vi ses utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in