• 1
  • 2
2023-04-02, 21:50
Medlem
Suckmesidewayss avatar
på väg hem i bil såg jag något under ca 3 sekunder. Eldflammor som var bakom föremålet, ca 500-1000 m höjd, föll i ca 20 graders vinkel, mycket hög hastighet. Kom från öster och föll mot väster. Sollentuna/Järfälla nordvästra Stockholm. Tidpunkt ca 20:15 ikväll.

Ej fyrverkerier/raket. Antingen eldflammor ifrån flygplan men såg ej flygplanskroppen och det var sannolikt för hög hastighet. Om det skulle ha varit ett flygplan så hade det varit på väg mot marken. Är ingen astronom, har sett stjärnfall förr och fick ej känsla för det den här gången.
Citera
2023-04-02, 22:03
Medlem
.
Senast redigerad av Maxxiss 2023-04-02 kl. 22:10.
Citera
2023-04-02, 22:14
Medlem
Jag såg det också, över Umeå! Flög i västlig riktning här med! Hann dock bara se det i någon enstaka sekund men i brist på bättre beskrivning såg det ut som ett grön/blått brinnande klot, typ!
Citera
2023-04-02, 22:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
på väg hem i bil såg jag något under ca 3 sekunder. Eldflammor som var bakom föremålet, ca 500-1000 m höjd, föll i ca 20 graders vinkel, mycket hög hastighet. Kom från öster och föll mot väster. Sollentuna/Järfälla nordvästra Stockholm. Tidpunkt ca 20:15 ikväll.

Ej fyrverkerier/raket. Antingen eldflammor ifrån flygplan men såg ej flygplanskroppen och det var sannolikt för hög hastighet. Om det skulle ha varit ett flygplan så hade det varit på väg mot marken. Är ingen astronom, har sett stjärnfall förr och fick ej känsla för det den här gången.
Säkert en meteorit. Svårt att bedöma hur högt upp den är.

Ganska kul. När jag googlade på meteorit för att stava rätt så dök en tecknad sådan upp och åkte diagonalt ner i fönstret, och när den hade passerat sa skakade fönstret.
Citera
2023-04-02, 22:50
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Säkert en meteorit. Svårt att bedöma hur högt upp den är.

Ganska kul. När jag googlade på meteorit för att stava rätt så dök en tecknad sådan upp och åkte diagonalt ner i fönstret, och när den hade passerat sa skakade fönstret.
Ja, svårt att bedöma avstånd men jag hade andra flygplan i närheten och i bakgrunden varför jag fick den här nära känslan.
Citera
2023-04-02, 22:53
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rustcohle24
Jag såg det också, över Umeå! Flög i västlig riktning här med! Hann dock bara se det i någon enstaka sekund men i brist på bättre beskrivning såg det ut som ett grön/blått brinnande klot, typ!
jaha, där ser man. De eldflammor jag såg var gulvita. Jag som fick för mig att det var extremt nära mig. Lustigt med avståndskänslan
Citera
2023-04-02, 22:55
Medlem
sommarlovs avatar
Stämmer det in på detta?
https://www.ufo.se/index.php/fakta/m...1283-meteorer2
Citera
2023-04-02, 23:01
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Stämmer det in på detta?
https://www.ufo.se/index.php/fakta/m...1283-meteorer2
Gulvitt sken ja, men det jag såg kändes mer som sken efter en bränsleraket
Citera
2023-04-02, 23:07
Medlem
Såg också.

Norra mälardalen i nordväst.

Kändes väldigt nära. Trodde den slog ner max 3 km fråndär jag stod.

Grönt klot med orange svans.

Trodde det var ett störtande flygplan först.
Citera
2023-04-02, 23:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Antagligen den som Aftonbladet skriver om nu. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-var-en-bolid
Ett farande ljussken tvärsöver himlen fick många att stanna upp på söndagskvällen.

Boliden har skådats från Umeå till Huddinge.

– Det är en något större rymdsten, säger forskaren Eric Stempels.
– Meteorer rör sig med flera tiotals kilometer per sekund, vilket är mycket fortare än till exempel flygplan. Då missbedömer vi lätt hur långt bort fenomenet är. Man uppfattar de som 100 gånger närmare än de är i verkligheten.
Citera
2023-04-03, 00:01
Medlem
Sett det två gånger i mitt liv, lika förvånad varje gång, andra gången var det verkligen starkt, som en nödraket som dök upp, starkt ljus i 2 sekunder, men som nån länka till, bolid.
Citera
2023-04-03, 00:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Nu har Aftonbladet även lagt upp en filmsnutt, https://tv.aftonbladet.se/video/3545...-oever-sverige
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback