Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-01, 18:40
  #49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Beror väl på hur sjuk man blir. Man kan beställa hem mikromat om man har synen och händerna att använda en dator. Jag har klarat mig som medelålders i tre år utan gånghjälp trots att jag knappt kan gå. Man får städa när det går och inte ha höga krav. Taxi får man ta om ingen kan skjutsa en. Bara har man pengar funkar det väl.
Jävlar trodde du var yngre, respekt!
En annan är ju i övre medelåldern redan, frisk och kry men det kan ändras på en timma om man får en stroke eller infarkt... Många i bekantskapskretsen har det hänt över en natt de hamnat i rullstol eller tappat talet eller hamnat på operationsbordet för en bypass (de som hade turen på sin sida).

Så länge man har pengar klarar man sig nog (även en avkomma som bryr sig) Värre för de som har varken eller. Tur man inte vet framtiden.
Citera
2023-04-01, 18:41
  #50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Ja, det är lättare i dagens läge när lönerna är lite högre.
Ja, jo. Fast det är en klen tröst för de som är gamla idag. Gårdagens löner/pensioner går inte bra ihop med dagens levnadskostnader. Löner från 1900-talet och priser för 2023 - det blir allt en mager kost.
Citera
2023-04-01, 18:41
  #51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jävlar trodde du var yngre, respekt!
En annan är ju i övre medelåldern redan, frisk och kry men det kan ändras på en timma om man får en stroke eller infarkt... Många i bekantskapskretsen har det hänt över en natt de hamnat i rullstol eller tappat talet eller hamnat på operationsbordet för en bypass (de som hade turen på sin sida).

Så länge man har pengar klarar man sig nog (även en avkomma som bryr sig) Värre för de som har varken eller. Tur man inte vet framtiden.

Jag är bara lite över femtio men har haft turen att drabbas av riktigt sopiga gener.

Men jag är också väldigt envis.
Citera
2023-04-01, 18:45
  #52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jävlar trodde du var yngre, respekt!
En annan är ju i övre medelåldern redan, frisk och kry men det kan ändras på en timma om man får en stroke eller infarkt... Många i bekantskapskretsen har det hänt över en natt de hamnat i rullstol eller tappat talet eller hamnat på operationsbordet för en bypass (de som hade turen på sin sida).

Så länge man har pengar klarar man sig nog (även en avkomma som bryr sig) Värre för de som har varken eller. Tur man inte vet framtiden.
Den förra generationen, de födda på 30-talet, verkar klara sig bra. ATP, stora värdeökningar på fastigheter, bra löneutveckling - där går det nog ingen nöd. Nästa, de födda på 50-60-talet blir det värre för.
Citera
2023-04-01, 20:23
  #53
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Om några år kommer det inte att finnas tillräckligt med pengar eller personal för att ta hand om de äldre. Problemen är stora redan idag. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal?

Blir väl troligen AI assisterad hjälp.
Citera
2023-04-01, 20:25
  #54
Medlem
ArgusOnes avatar
I andra länder så gör familjen det. Det kan vara ett alternativ.
Citera
2023-04-01, 20:46
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I andra länder så gör familjen det. Det kan vara ett alternativ.

Jag har inga barn eller nära släktingar som kan ta över. Det är många i samma situation som jag eller där barnen bor långt bort eller inte har en nära relation till föräldrarna.
Citera
2023-04-01, 20:55
  #56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Jag har inga barn eller nära släktingar som kan ta över. Det är många i samma situation som jag eller där barnen bor långt bort eller inte har en nära relation till föräldrarna.

Då kan vi göra som andra länder och skicka er till gruppboende utomlands.
Citera
2023-04-01, 20:55
  #57
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Jag har inga barn eller nära släktingar som kan ta över. Det är många i samma situation som jag eller där barnen bor långt bort eller inte har en nära relation till föräldrarna.


Allt fler begravningsbyråer klagar på att färre nära anhöriga finns på plats under begravningsceremonierna. Det innebär att om den demente kräver hjälp från nära anhöriga så håller dom sig undan, tills bouppteckningsjuristen skall fördela arvet, då först dyker dom upp.

Tillägg: Har du inga arvingar när du dör, då vet du inte vad som händer med pengarna på ditt konto, för du får inte betala begravningen medans du lever, utan efter begravningen och det blir ju lite svårt i din mörka grav-urna.
__________________
Senast redigerad av Proton83 2023-04-01 kl. 21:01. Anledning: tilläg
Citera
2023-04-02, 11:00
  #58
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Eller så är det för att vi på genomsnitt lever längre (eller hålls vid liv längre) än på stenåldern. Ålderdom = oundvikligt med krämpor och förfall. Det är en naturlig process.

Men eftersom vi äter allt mer ren skit, rör oss allt mindre lär vi få se ännu fler multisjuka åldringar i framtiden som inte kan ta hand om sig själva. Så jag ger dig 1/2 rätt.


Exakt. Åldringarna jobbar inte längre. Statskassan får inte in några skattepengar, så dom är bara till en stor belastning för beslutsfattarna (Politikerna). Det bästa vore ju att avrätta dom, men det anses inte tillräckligt humant, så i stället lägger man ner ålderdomshemmen, nästan samtliga Paliativvårdsenheter så man tvingas dö hemma eller på de gigantiskt stora Äldre-Demensboenden som Dalen ,Sköndal, Råcksta, med flera. Klaga kan du ju göra om du orkar, (då för döva öron.) Akta er för att bli dement och singel utan anhöriga, när du hamnat på gatan som efter ett tag tar dig till Statsmissionens Härbärgen där du får en säng över natten. (Alla är före detta hårt arbetande svenska män, som på grund av sin grava demens inte förstod när dom manipulerades ut ur svenska äldrevården.
Citera
2023-04-02, 11:52
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
Exakt. Åldringarna jobbar inte längre. Statskassan får inte in några skattepengar, så dom är bara till en stor belastning för beslutsfattarna (Politikerna). Det bästa vore ju att avrätta dom, men det anses inte tillräckligt humant, så i stället lägger man ner ålderdomshemmen, nästan samtliga Paliativvårdsenheter så man tvingas dö hemma eller på de gigantiskt stora Äldre-Demensboenden som Dalen ,Sköndal, Råcksta, med flera. Klaga kan du ju göra om du orkar, (då för döva öron.) Akta er för att bli dement och singel utan anhöriga, när du hamnat på gatan som efter ett tag tar dig till Statsmissionens Härbärgen där du får en säng över natten. (Alla är före detta hårt arbetande svenska män, som på grund av sin grava demens inte förstod när dom manipulerades ut ur svenska äldrevården.

Hur planerar du själv din ålderdom?
Citera
2023-04-02, 12:32
  #60
Medlem
" Elon Musk's views over the future of labor are a bit dark and disturbing. He is seeing how artificial intelligence will take over human jobs in the near future."

"Elon Musk explained that the future might have a probable scenario where the only job that will remain for human employment is writing an AI software. The AI software would become developed to write its own software until there is nothing left for humans to do."

https://www.sciencetimes.com/article...k-predicts.htm

arbetskraft till vården kommer det nog att finnas, problemet är väl finansieringen?

men det är väl bara att beskatta datamaskinerna?

"A recent report from Goldman Sachs estimates around 300 million jobs could be affected by generative AI, meaning 18% of work globally could be automated—with more advanced economies heavily impacted than emerging markets.

The report also predicts two-thirds of jobs in the U.S. and Europe “are exposed to some degree of AI automation,” and around a quarter of all jobs could be performed by AI entirely.

Researchers from the University of Pennsylvania and OpenAI found some educated white-collar workers earning up to $80,000 a year are the most likely to be affected by workforce automation."

https://www.forbes.com.au/news/innov...vily-impacted/
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-04-02 kl. 12:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback