• 4
  • 5
2023-04-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Nu förbjuder 1/4 av kommunerna tiktok på jobbmobilen

https://www.tv4.se/artikel/34sIiP2SA...pa-jobbmobiler

Som boeende utomlands blir jag förvånad. Här är det självklart att man överhuvudtaget inte har några appar som används privat bruk. Skulle själv inte drömma att ha någon som helst app på mobilen som inte behövs för jobbet.

Har man inte samma synsätt på detta i Sverige, springer man verkligen omkring med jobbmobiler med privata/sociala nätverk. Vad finns det för grund att överhuvudtaget tillåta privat använding av jobbmobilen?
Saken är den är många ser tjänstetelefonen som en förmån i form av att du slipper betala privat för ditt abonnemang.
Helt enkelt så använder väldigt många sin tjänstetelefon privat och då ska ju alla privata appar som tiktok, facebook, instagram, whatsapp, netflix osv in på tjänstetelefonen.
När jag bytte jobb så tyckte till och med min chef att det var konstigt att jag inte ville använda mitt privatanummer på jobbet.
Citera
2023-04-01, 21:43
Medlem
Haha... alla i den offentliga sektorn såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Vem fan har tid att hålla på med den skiten och jobba samtidigt?????
Citera
2023-04-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Självklart vet jag det, och därför borde man totalförbjuda skiten.

Min fråga var varför Sveriges arbetsgivare generellt tillåter privata appar att installeras på telefonen.

Backa typ 10 år så var det vanligt att arbetsgivarna hade som förmån att man fick använda jobbmobilen privat också om man ville. Många nappade på det för det var väldigt billigt. Sedan 2015 eller så måste man betala förmånsskatt för detta, så det är inte lika vanligt längre.

Men jag kan tänka mig att för många är det nog vana att man gör privata grejer på jobbmobilen. På mitt jobb står det till och med i policyn att vår dator och telefon "får användas privat inom rimliga gränser".
Citera
2023-04-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Ingenting är privat längre. Vår info lagras permanent.
Idag har jag fått över 100 spårare för att jag varit inne på Safari och använt en annan app. (Nu har jag en app som blockerar.) Den infon skulle jag aldrig dela med nån men företag med okända människor kan få tillgång till det utan problem. Det är bisarrt.

Men diktaturländer bör man undvika till varje pris.

För slutanvändaren spelar det ingen roll vem som läser informationen.
Varför skall diktaturländer undvikas till varje pris? Spelar det någon roll hur ett land styrs när de snyltar på din information?
Citera
2023-04-02, 09:51
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Är du en västerlänning som bor i västvärlden så är det antingen eller. Då kan du inte sitta och hålla på med öst.

Vem bestämmer vad jag får eller inte får.. Du?

Din påstående förutsätter att alla i en geografisk region tycker och tänker likadant.
Du kanske ska börja med att ställa dig frågan om verkligheten verkligen ser ut så i "Västvärlden"
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in