Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-04-01, 14:32
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Nu handlar inte tråden om min sambo men hon har pluggat SFI och jag har hjälpt henne, men det tar mycket längre tid än folk tror att lära sig ett nytt språk. Perfekt blir det aldrig.

Hon har jobbat inom turistindustrin tidigare och har en bachelor i marknadsföring.

Min fru lärde sig flytande svenska på ett år. Hon talar i princip felfritt nu.

Tror att tjejen på 13 år helt enkelt inte ville snacka med dig.

Turistindustrin = sexindustrin.
__________________
Senast redigerad av Vespasianus 2023-04-01 kl. 14:35.
Citera
2023-04-01, 16:59
  #26
Medlem
Sqrbankens avatar
Min magkänsla är också att hon inte ville prata med dig.

Allmänt och inte riktat mot TS personligen - kan vara ett toppenkarln - tror jag emellertid barn till kvinnor som landat i Sverige efter att bytt fattigdom och elände mot en svensk gubbe är lagom imponerade över det mini-sovjet som ödet erbjuder dem.

Som thailändsk flicka, dessutom, i en miljö som förmodligen inte sällan bjuder på slemmiga gubbar tillika pizzeriafyllon tror jag det är lätt hänt att en viss antipati mot både pratglada gubbar i stort samt språket det talar uppstår.
Citera
2023-04-01, 17:55
  #27
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Min magkänsla är också att hon inte ville prata med dig.

Allmänt och inte riktat mot TS personligen - kan vara ett toppenkarln - tror jag emellertid barn till kvinnor som landat i Sverige efter att bytt fattigdom och elände mot en svensk gubbe är lagom imponerade över det mini-sovjet som ödet erbjuder dem.

Som thailändsk flicka, dessutom, i en miljö som förmodligen inte sällan bjuder på slemmiga gubbar tillika pizzeriafyllon tror jag det är lätt hänt att en viss antipati mot både pratglada gubbar i stort samt språket det talar uppstår.


Dom käkade thaimat, där om något borde väl tjejen känna sig hemma och avslappnad.
Dvs med folk runtomkring som pratar samma språk osv?
Citera
2023-04-01, 17:59
  #28
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Ingen pratar om den svenska mannen som är gift med thaikvinnan.

Ingen thaikvinna är här utan att ha hämtats av någon svensk man. Alltså flickan går i skolan, har en svensk låtsaspappa sedan hon var liten och kan fortfarande inte svenska?

Nej du, flickan ville inte prata med dig bara.

Ja det låter ju mest troligt. Får hoppas att det är så.
Citera
2023-04-01, 18:04
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Har din sambo bott här i fem är borde hon tala perfekt svenska. Men jag vet att thaikvinnor är svår integrerade och lär sig långsamt. När min filipinska fru för många år sedan läste SFI och på komvux så placerades alltid thaikvinnorna ihop med somalierna. Dom som lärde sig långsamast.

Problemet med thaikvinnor är att dom ofta har låg utbildning och jobbat inom sexindustrin. Dom värdesätter inte utbildning utan tänker enkom på pengar. Den 13 åriga tjejen kan nog lite svenska men väljer att tala thai eftersom du inte är viktig i hennes liv.

Thai exkluderar andra och håller sig till sitt eget folk och språk. Din sambo skulle talat svenska hela tiden med den andra thailändskan. Thai är väldigt rasistiska. Känner inga thai som är bra människor.


Du låter lite rasistiskt själv mot "thai" människor.
Citera
2023-04-01, 18:06
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Så min thailändska sambo skulle ut och äta thaimat med en väninna idag och frågade om jag ville med. Jag hade inget bättre för mig så jag tackade ja till det. Som vanligt blev det mest att sitta och titta på när de pratade thai.

Denna väninna hade dock med sig en ung kvinna som enligt utsago var hennes systerdotter. Nu kommer vi till saken.

Denna tjej skulle enligt uppgift vara 13 år och ha bott i sverige i 4 år, och gå i skolan här, men hon pratade inte ett ord svenska.

Det var lite chockerande. Hur ska hon kunna få slutbetyg från skolan? Antar att det är såhär det ser ut i våra förorter idag. Jag känner ju inte mamman, men det verkar inte som om hon har tagit något vidare ansvar för sin dotter.

Jag funderar nästan på att orosanmäla men jag vet ju inte så mycket om dem, vart de bor osv. Och frågan är om det gör någon skillnad.

Kan ju tilläggas att min sambo numera pratar hyfsad svenska efter ungefär 5 år i landet.


Alla lär sig olika fort hon kanske har inlärningssvårigheter det är inget du kan orosanmäla för. Om det inte går några klasskompisar som pratar thailändska så blir det dessutom svårt att lära sig svenska om ingen kan översätta åt henne.
Citera
2023-04-01, 18:31
  #31
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Din kvinna jobbar i turistindustrin dvs hora. Hon var garanterat inte oskuld när ni träffades.

Nej hon har varit gift tidigare.
Hon jobbade som bokare åt ett norskt företag. De gjorde slut för att hennes dåvarande åkte i fängelse för medhjälp till mord. Han släptes senare. Han har gift om sig.
__________________
Senast redigerad av bithax 2023-04-01 kl. 18:37.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback