Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-03, 10:11
  #13
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.Weeden
Varför skulle du inte kunna servera kalkon till påsk? Vart har du fått den där matlistan ifrån? Noll källkritik.

Din editering påvisar visste behovet att nämna att ett gäng såser kommer att serveras. Annars skulle du inte ha gjort den där editering ifrån första början.

Man kan absolut servera kalkon om man nu vill det, man kan servera vad sjutton man vill. Listan kommer från vad vi i vår släkt brukar ha, sen att vi är ganska traditionella är en annan historia, det brukar även tillkomma ytterligare godsaker.

Editeringen berodde på att jag upptäckte att jag hade missat att nämna lax.
Citera
2023-04-03, 10:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Man kan absolut servera kalkon om man nu vill det, man kan servera vad sjutton man vill. Listan kommer från vad vi i vår släkt brukar ha, sen att vi är ganska traditionella är en annan historia, det brukar även tillkomma ytterligare godsaker.

Editeringen berodde på att jag upptäckte att jag hade missat att nämna lax.

Listan kommer ifrån din släkt? Alla har den där listan. Folk har väl ätit det som fanns hemma snarare än att det där är något symboliskt för någonting.
Citera
2023-04-03, 10:20
  #15
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.Weeden
Listan kommer ifrån din släkt? Alla har den där listan. Folk har väl ätit det som fanns hemma snarare än att det där är något symboliskt för någonting.

Tror nog de flesta köper mat till sitt påskfirande snarare än att kolla vad som finns i kyl och frys. Skulle jag utgå från vad som finns här hemma just nu skulle påskbuffén bli allt annat än traditionellt. Pasta, ris, nötfärs, linsburgare, fiskpinnar, kycklingfiléer, kassler….

Sen är det väl självklart att det inte är min släkt som hittat på köket vi äter på påsk. Lika lite som att vi skulle vara unika som har julskinka, Janssons osv uppdukat på julbordet.
Citera
2023-04-03, 10:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Tror nog de flesta köper mat till sitt påskfirande snarare än att kolla vad som finns i kyl och frys. Skulle jag utgå från vad som finns här hemma just nu skulle påskbuffén bli allt annat än traditionellt. Pasta, ris, nötfärs, linsburgare, fiskpinnar, kycklingfiléer, kassler….

Sen är det väl självklart att det inte är min släkt som hittat på köket vi äter på påsk. Lika lite som att vi skulle vara unika som har julskinka, Janssons osv uppdukat på julbordet.

Nej men varför inte kalkon då? Listan kommer inte ifrån en gedigen välgenomtänkt idé, historiskt sett, utan är mer rester av det man haft hemma.
Lax var ingen lyx rätt förr i tiden. Inte sill och ägg heller.

Så man äter något som man "alltid" ätit, ett par hundra år iaf, men som saknar tanke och grund.
Varför skulle man inte kunna äta kalkon för då? Eller revbensspjäll?
Citera
2023-04-03, 10:45
  #17
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.Weeden
Nej men varför inte kalkon då? Listan kommer inte ifrån en gedigen välgenomtänkt idé, historiskt sett, utan är mer rester av det man haft hemma.
Lax var ingen lyx rätt förr i tiden. Inte sill och ägg heller.

Så man äter något som man "alltid" ätit, ett par hundra år iaf, men som saknar tanke och grund.
Varför skulle man inte kunna äta kalkon för då? Eller revbensspjäll?

Som sagt får man äta vad man vill… Har mitt ursprung uppe i nordnorge, vi hade hyfsat med får på gården och till vardags fiskades det fisk som såldes. Potatislandet och potatiskällaren ska vi inte tala om.
Citera
2023-04-03, 14:46
  #18
Avstängd
sir.sergeants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Påskig Färskpotatislåda tex

12 - 16 kokta färskpotatisar, ca 600 gram
2 msk smör
2 knipplökar, 5 salladslökar eller 1/4 purjolök
3 dl mjölk, 3%
3 ägg
30 g fryst dill eller färsk
3 msk fin kaviar av valfri sort (valfritt)
Förslag tillbehör: 400-500 gram rökt eller gravad lax
4 klyftor citron

https://receptfavoriter.se/recept/fa...tatislada.html

Jäklar vad gott det där såg ut på länken i bilden, och bra poäng har den fått.
Kanske man bör göra denna nu till Påsk, något nytt om inte annat, säkert jättegott med

Bra tips där
Citera
2023-04-03, 15:00
  #19
Avstängd
sir.sergeants avatar
Går man efter recept sidor på nätet efter Påskmat så är det otroligt mycket Lammrätter
och skriverier om att Lamm hör till Påsken. Hmmmmm


Och massor med fisk, sill, lax exempelvis

https://www.svd.se/a/dwrWeX/recept-s...mmstek-och-lax

https://www.koket.se/klassisk-paskma...ara-paskrecept

https://www.tasteline.com/tillfalle/pask/paskmat/


Jag vill göra egen gubbröra. Har ni tips på bra recept?
Annars gör jag en efter Leif Mannerströms recept
https://www.tasteline.com/recept/familjens-gubbrora/
Citera
2023-04-05, 19:55
  #20
Medlem
Tzatzikins avatar
Ett nästan klassiskt påskbord blir det i år:

Sill (3 sorter)
Potatis
Rödlök
Gräddfil
Varmrökt lax
Gubbröra
Ägghalvor med skagenröra
Ugnsrostade rotfrukter
Romsås
Knäckebröd
Ost
Smör
__________________
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-04-05 kl. 19:58.
Citera
2023-04-05, 20:25
  #21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Sill (3 sorter)
Potatis
Rödlök
Gräddfil
Varmrökt lax
Gubbröra
Ägghalvor med skagenröra
Ugnsrostade rotfrukter
Romsås
Knäckebröd
Ost
Smör

Utmärkt! Klassiskt midsommarbord skulle jag säga. Trevligt!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback