Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-04, 21:23
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan82
Förstod ej riktigt ska alla få den ökningen i år? Vi på mitt jobb har fått 2% varje år jävla snåljoppar.

Ja. Tidigare år ja.
När man hoppats att inflationen ska vara 2%.
Citera
2023-04-05, 16:23
  #350
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Då har du missförstått mig. Det är intd den faktiska summan man i slutändan får ut jag pratat om utan det faktum att man i media går ut med ”löneökningar på 4,1% första året och 3,3% andra året, det vill säga totalt 7,4% på två år”. Det kan ALDRIG bli 7,4% eftersom det sker i i två steg. Det är alltså matematiskt felräknat att uttrycka sig så. 4,1% år 1 plus 3,3% år två kan aldrig vara lika med ”totalt 7,4%”. I så fall kan man inte procenträkning och har uppenbarligen missat grundskolan.

Sedan om det är 1,1% och 2,2% eller what ever spelar ingen roll. Principen är att du inte kan räkna så och det var det jag ville visa med mitt exempel.
Så du skrev ett inlägg bara för min skull?

Nej du har gått på det stora misstag som många gör, du lägger ihop % och räknar kronor. Om ni får en arbetstidsförkortning på 30 minuter i veckan och de tar 0.5% av er löneökning för det, vad har du då fått år 2 i % löneökning? Ja inte är det 7.5% som du som matematik expert räknat ut.

Tips. Titta på hela avtalet du retar på innan du yttrar dig om att du kan räkna och vet hur löneökningen kommer bli i kronor. Du lurar andra som inte heller förstår bättre och sen blir ni sura att ni inte fått de kr ni räknat ut.
Citera
2023-04-06, 13:02
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Så du skrev ett inlägg bara för min skull?

Nej du har gått på det stora misstag som många gör, du lägger ihop % och räknar kronor. Om ni får en arbetstidsförkortning på 30 minuter i veckan och de tar 0.5% av er löneökning för det, vad har du då fått år 2 i % löneökning? Ja inte är det 7.5% som du som matematik expert räknat ut.

Tips. Titta på hela avtalet du retar på innan du yttrar dig om att du kan räkna och vet hur löneökningen kommer bli i kronor. Du lurar andra som inte heller förstår bättre och sen blir ni sura att ni inte fått de kr ni räknat ut.

Du fattar inte heller vad jag menar. Klart jag fattar att jag inte får de procent som nämns i avtalet. Problemet jag vill belysa är att det blir fel i meningen ”4,1% år 1 och 3,3% år 2 , alltså totalt 7,4%”. Om det nu verkligen var 4,1% år 1 och 3,3% år 2 så kan du fortfarande inte plussa procentsatser på det viset eftersom helheten man beräknar procent på år 2 är en annan än år 1.
Citera
2023-04-06, 14:01
  #352
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Har din arbetsgivare kollektivavtal och du är fackligt ansluten så ska du ha minst vad avtalet säger. Jag och mina kollegor förhandlar alltid lokalt för extra höjning utöver avtalet.
Det är viktigt med lokala löneförhandlingar. Det finns nästan alltid utrymme för lite löneglidning.
Citera
2023-04-15, 00:51
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hoppas du inte arbetar med ekonomi.

Jag jobbar med ekonomi och juridik.
Citera
2023-04-15, 11:18
  #354
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag jobbar med ekonomi och juridik.

Du skrev så här:

Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag jobbar som tjänsteman på kommun i stockholmsregionen och fick näst högst på vår enhet om 28 Pers, +2.1%. Det man ska komma ihåg är att när inflationen går ner så behåller du din höjning. +4% är riktigt högt!

Det verkar onekligen som om du tror att priserna kommer backa när inflationen förhoppningsvis går tillbaka till önskat normalläge (2%).
Citera
2023-04-19, 01:00
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du skrev så här:

Det verkar onekligen som om du tror att priserna kommer backa när inflationen förhoppningsvis går tillbaka till önskat normalläge (2%).

Priserna kommer gå ner något, inte riktigt till tidigare priser men de kommer gå ner, sedan kommer de börja öka igen med någon enstaka % per år likt tidigare år.
Citera
2023-04-19, 17:17
  #356
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Priserna kommer gå ner något, inte riktigt till tidigare priser men de kommer gå ner, sedan kommer de börja öka igen med någon enstaka % per år likt tidigare år.

Så vi kommer att ha deflation i Sverige snart, menar du? Det skulle förstås kunna hända, men då det mig veterligen inte finns några prognoser som tyder på detta så undrar jag vad du baserar din teori på?
Citera
2023-06-03, 12:47
  #357
Medlem
Witkos avatar
När märks löneökningen i plånboken?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback