Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-01, 09:53
  #13
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Finns fler situationer i livet man kan behöva hålla koncentrationen uppe, läste du ens trådstarten?
Klarar du högskoleprovet så klarar du det mesta.
ADHD är att tappa koncentrationen inom loppet av en minut, såvida det inte är viktigt eller intressant. Faller du in på den kategorin?
Citera
2023-10-31, 02:49
  #14
Medlem
Våffelnylles avatar
Ursäkta bumpen, men strunt samma. Jag tog mig igenom mina tentor med stora mängder adrenalin, jävlar anamma och hyperfokus, mirakulöst nog ledde det till en civilingenjörsexamen i teknisk fysik. Har en tidigare Aspergerdiagnos men påbörjar snart utredning för misstänkt ADD. Hyperfokusen duger till högskoleprovet (skrev 1.9 på trean i gymnasiet och sedan ytterligare två gånger) men inte mycket mer tyvärr. Min profil känns som ett Frankensteins monster: jag är starkt motiverad av sociala sammanhang men har rätt begränsad (men ändå befintlig) fingertoppskänsla samtidigt som jag kan prestera starkt i avgränsade sammanhang (såsom HP eller IQ-test) men mentalt pyser ut i det blå utan externa ramar. Alkohol i all åtanke men adrenalin har mycket större psykisk påverkan på mig.
__________________
Senast redigerad av Våffelnylle 2023-10-31 kl. 03:06.
Citera
2023-10-31, 14:28
  #15
Medlem
Jag skulle vilja påstå att det är en myt om att någon med ADD/ADHD inte skulle klara ett prov/tenta.

Oftast är det intresset som styr och inte om det är ett prov/tenta osv.
Är det något som ointresserar så spelar det ingen roll om det är ett prov eller lektion, Man söker stimulans på annat sätt istället.

Men generellt sätt så brukar inte tidsbegränsningen vara ett problem, om något så brukar de vara för långa. Speciellt om man inte fick lämna salen när man är färdig.

Från min skoltid så var nog det största problemet när man slog upp matteboken och ser uppslag efter uppslag med samma typ av beräkningar... Då sinade intresset ganska snabbt och man letade stimuering på annat håll.
Sen när det var prov så var det några estaka tal på det räknesättet och var inget problem och sen vidare till nästa.

Det var bättre miljö när det var prover, processen går snabbare och det känns att man tar sig frammåt jämfört med att man vet att man kommer att räkna ekvationer X antal timmar om dagen i en veckas tid.
Citera
2023-11-07, 23:30
  #16
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DatBastard
Jag skulle vilja påstå att det är en myt om att någon med ADD/ADHD inte skulle klara ett prov/tenta.

Oftast är det intresset som styr och inte om det är ett prov/tenta osv.
Är det något som ointresserar så spelar det ingen roll om det är ett prov eller lektion, Man söker stimulans på annat sätt istället.

Men generellt sätt så brukar inte tidsbegränsningen vara ett problem, om något så brukar de vara för långa. Speciellt om man inte fick lämna salen när man är färdig.

Från min skoltid så var nog det största problemet när man slog upp matteboken och ser uppslag efter uppslag med samma typ av beräkningar... Då sinade intresset ganska snabbt och man letade stimuering på annat håll.
Sen när det var prov så var det några estaka tal på det räknesättet och var inget problem och sen vidare till nästa.

Det var bättre miljö när det var prover, processen går snabbare och det känns att man tar sig frammåt jämfört med att man vet att man kommer att räkna ekvationer X antal timmar om dagen i en veckas tid.
Sant, men det är väldigt beroende av ens individuella symtombild.

För min del var mitt arbetssätt på prov och hemarbeten på högstadiet helt motsatta varandra. Prov med dess avgränsade form och väldigt tydliga struktur funkade bra för mig; jag gjorde dem nästan på instinkt, utan att tänka - hyperfokus och ett gott minne hjälpte för att få bra resultat; hemarbeten å andra sidan kom jag i regel inte igång med förrän i sista stund när adrenalinet börjat flöda, men även där brukade det gå OK till sist. Det funkade inte så bra på gymnasiet när jag började missa inlämningar. Än idag orkar jag i bästa fall fokusera 10-15 min innan jag zonar ut och hjärnan tackar för sig.
__________________
Senast redigerad av Våffelnylle 2023-11-07 kl. 23:49.
Citera
2023-11-07, 23:39
  #17
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Jag tror också jag kan ha ADD. Jag har två fullföljda akademiska utbildningar. Inga problem vid tentor - fullt fokuserad på uppgiften. Min hjärna är i allmänhet på högvarv medan kroppen är närmast förlamad.
Jag känner igen det här, speciellt när jag har stark ångest - en trasig skivspelare i huvudet som byter låt på måfå.
Citera
2024-03-12, 21:35
  #18
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Ursäkta bumpen, men strunt samma. Jag tog mig igenom mina tentor med stora mängder adrenalin, jävlar anamma och hyperfokus, mirakulöst nog ledde det till en civilingenjörsexamen i teknisk fysik. Har en tidigare Aspergerdiagnos men påbörjar snart utredning för misstänkt ADD. Hyperfokusen duger till högskoleprovet (skrev 1.9 på trean i gymnasiet och sedan ytterligare två gånger) men inte mycket mer tyvärr. Min profil känns som ett Frankensteins monster: jag är starkt motiverad av sociala sammanhang men har rätt begränsad (men ändå befintlig) fingertoppskänsla samtidigt som jag kan prestera starkt i avgränsade sammanhang (såsom HP eller IQ-test) men mentalt pyser ut i det blå utan externa ramar. Alkohol i all åtanke men adrenalin har mycket större psykisk påverkan på mig.
Förlåt för ännu en bump, men min utredning är avslutad och jag har nu en bekräftad ADD-diagnos. (medelsvår grad t.o.m.) Jag har inte påbörjat medicinering än, men är ganska hoppfull (visst, ~1/3 blir ju inte hjälpta av medicin) eftersom jag aldrig har prövat några stimulantia (räknas 1000mg koffein/dag?). Min gamla vårdcentral gav mig atomoxetin (Strattera) och det fungerade väldigt dåligt.

Enligt gammal sed presterade jag långt över genomsnittet i intelligenstestet (det innehöll flera deltester för att kartlägga ojämnheter som är vanliga bland ADHD-diagnostiserade, t.ex. dåligt arbetsminne), hade över 130 på samtliga deltester och 144 i samlad kvot, men enligt lika gammal sed har jag obefintlig nytta av det här resultatet. Hyperfokus..
__________________
Senast redigerad av Våffelnylle 2024-03-12 kl. 21:48.
Citera
2024-03-12, 21:46
  #19
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Jag har länge misstänkt att jag har ADD. Upplever mycket svårigheter att fokusera på tråkiga saker längre än ett par minuter men när det är pressat läge och jag måste prestera så som högskoleprov eller andra tentor så kan jag gå in i hyperfokus och va helt uppslukad av uppgiften. Hur är ni som har fått diagnosen? Är det ett bevis på att jag inte har diagnosen?

Jag brukar klara tentor bra, har oftast VG och har ett rätt så bra resultat på högskoleprovet. Yttre press brukar ju fungera bra när man har ADD.
Citera
2024-03-12, 21:48
  #20
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag brukar klara tentor bra, har oftast VG och har ett rätt så bra resultat på högskoleprovet. Yttre press brukar ju fungera bra när man har ADD.
Precis!
Citera
2024-03-12, 21:49
  #21
Medlem
en resonlig mängd amfetamin tar dig ganska långt
Citera
2024-03-12, 23:27
  #22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
men enligt lika gammal sed har jag obefintlig nytta av det här resultatet. Hyperfokus..

Fast jag fick höra av min utredande psykolog att hög intelligens alltid är en fördel (jag kände som du) för en person med diagnos, man klarar sig bättre i livet helt enkelt. Med det sagt måste det inte vara enkelt för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback