Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-31, 12:48
  #1
Medlem
Bantapublicservices avatar
Jag har nyligen fått jobb på Östermalm (och nej jag är inte rik) och försöker hitta ett sätt att parkera min motorcykel utan att betala 300 om dagen. Jag har uppmärksammat att det finns 3 st avsedda mc-rutor med tilläggsskylt som antigen säger 5 min eller 15 min, min fråga är: kollar p-vakter om mc/moperder har överstannat sin tid i sånna rutor, och brukar ni böta i sånna fall?
Citera
2023-03-31, 12:58
  #2
Medlem
Kan man inte vara lite ful och ställa en MC i ett cykelställ?
Citera
2023-03-31, 14:07
  #3
Medlem
Ja, en MC kommer få böter vid felparkering.

Östermalm har dessutom en enorm skara parkeringsvakter.
Citera
2023-03-31, 14:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bantapublicservice
Jag har nyligen fått jobb på Östermalm (och nej jag är inte rik) och försöker hitta ett sätt att parkera min motorcykel utan att betala 300 om dagen. Jag har uppmärksammat att det finns 3 st avsedda mc-rutor med tilläggsskylt som antigen säger 5 min eller 15 min, min fråga är: kollar p-vakter om mc/moperder har överstannat sin tid i sånna rutor, och brukar ni böta i sånna fall?

MC platser längs gatan i Stockholm är oftast skyltade tillexempel ''0-10 m'' det innebär att det är en sträcka på 10 meter från skylten och framåt på gatan som är reserverat för MC, det har inget med tidsbegränsning att göra. MC platserna brukade förr vara gratis men på gatumark i Stockholm är det avgift som gäller även på dessa sedan några år tillbaka.
Citera
2023-03-31, 18:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bantapublicservice
Jag har nyligen fått jobb på Östermalm (och nej jag är inte rik) och försöker hitta ett sätt att parkera min motorcykel utan att betala 300 om dagen. Jag har uppmärksammat att det finns 3 st avsedda mc-rutor med tilläggsskylt som antigen säger 5 min eller 15 min, min fråga är: kollar p-vakter om mc/moperder har överstannat sin tid i sånna rutor, och brukar ni böta i sånna fall?

Ja, de kritar däcken i värsta fall så de ser om den har flyttat på sig.
Tror det blir svårt att fulparkera på Östermalm.
Kanske det går längst ut på udden i skogen mot vattnet?
En bit o gå då men man kan inte vinna alla slag

Maskera motorcykeln som någon slags byggnad?
Citera
2023-03-31, 18:14
  #6
Medlem
Hej jag jobbar i stan och har fått p-bot på min mc så det händer absolut! Dock är det speciell mc-taxa som gäller i rutorna som är avsedda för mc, det finns en väldigt bra karta över var dessa finns på https://parkering.stockholm/parkerin...orcykel-moped/

När du betalar din parkering i parkeringsappen ska du välja taxa 11, 12 eller 13 beroende på vilket område du är inom. På söder betalar jag för taxa 13 4kr/h för mc så det är inte dyrt! För taxa 11 (runt t-centralen) som är den dyraste är det 10kr/h.

Läs mer om taxeområden här: https://parkering.stockholm/betala-p...aden-avgifter/
Citera
2023-03-31, 18:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bantapublicservice
Jag har nyligen fått jobb på Östermalm (och nej jag är inte rik) och försöker hitta ett sätt att parkera min motorcykel utan att betala 300 om dagen. Jag har uppmärksammat att det finns 3 st avsedda mc-rutor med tilläggsskylt som antigen säger 5 min eller 15 min, min fråga är: kollar p-vakter om mc/moperder har överstannat sin tid i sånna rutor, och brukar ni böta i sånna fall?

Finns tidsbegränsning angiven å skyltar kan givetvis bevakning påräknas. Hur frekvent denna bevakning är lär det inte upplysas om. Underlåtelse att följa stipulerade bestämmelser om maximal uppställningstid renderar vid kontroll givetvis i kontrollavgift eller felparkeringsavgift, det förra på tomtmark. Böter förekommer inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback