Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-03-31, 15:32
  #25
Medlem
Vitiss avatar
Jag hämtade en 5-årig fet och rar kastrerad hankatt i maj för ett år sedan.
Jag bor i lägenhet på bv med egen ytterdörr.
Katten fick mat, sedan lät jag ytterdörren stå på glänt så han kunde bekanta sig med både ute och inne.
Gick hur bra som helst.
Låda i badrummet. Gick bra det med.

Jag gjorde likadant med katten innan dess.
Inga problem.

Lycka till!
Citera
2023-03-31, 16:05
  #26
Medlem
Proton83s avatar
Trevligt med katt, men låt katten komma till dig efter att den boat in sig i sin nya miljö. Se till så det finns kattoa med sand synlig för katten och mat och vattenskål när hon går på sin inspektionsrunda Har du haft katt tidigare vars lukt finns kvar i bostaden, då finns risk att "Hen" pinkar in sitt revir. Lycka till. Mina katter heter Mottis och Lillis.
Citera
2023-03-31, 17:50
  #27
Medlem
Andersdamaans avatar
Fint av er att adoptera en kisse!

Ett tips iom att kissen skall gå ute är att inhandla ett halsband med GPS-Chip inbyggt! Omplaceringskatter kan ibland få för sig att försöka smita iväg till sitt gamla revir, och då är det bra om man kan spåra rymlingen! En annan grej som är bra är att uppdatera registret så att om katten rymmer och blir upphittad på så vis kan lämnas tillbaka till er. Detta förutsätter såklart att katten är chippad, och om den inte är det än så rekommenderas det starkt!

Lycka till med er nya familjemedlem, och hoppas att ni kommer att trivas ihop!
Citera
2023-03-31, 19:57
  #28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Intressant, läste ett inlägg från en postare som misstänkte att hans/hennes katt fått hypertyreos just av beläggningen på burkens insida. Hittar det inte nu.

Kanske var jag. Den förrförra katten hade grav hypertyreos och var tvungen att medicineras med stark medicin varje dag. Han hade inte det problemet som ung när han bara fick torrfoder. Svårt att veta. I vilket fall blev ett annat forum intresserade och började fråga tillverkarna om de använde plasten, vissa sa nej och vissa sa att de inte får säga. Då kan man gissa vilka som använder.
Citera
2023-03-31, 20:10
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag fick en katt rätt nyligen och det jag lärde mig av det är att du inte ska bli förvånad om katten gömmer sig under ett skåp i typ 3-5 dagar och inte äter någonting alls. Den behövde tid för att lära känna det nya hemmet och alla nya ljud o liknande.
Exakt så gjorde min katt när jag flyttade låg under en byrå i 3 dygn fattar inte hur han kom under. märkte det inte först gick och letade men sen kom han fram Nu går han som en kung i byn
Citera
2023-03-31, 21:27
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kanske var jag. Den förrförra katten hade grav hypertyreos och var tvungen att medicineras med stark medicin varje dag. Han hade inte det problemet som ung när han bara fick torrfoder. Svårt att veta. I vilket fall blev ett annat forum intresserade och började fråga tillverkarna om de använde plasten, vissa sa nej och vissa sa att de inte får säga. Då kan man gissa vilka som använder.
Den postaren hade ett annat nick…men i likhet med det du skriver hade han/ hon kontakt med tillverkare som inte ville svara.
Citera
2023-03-31, 21:28
  #31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Den postaren hade ett annat nick…men i likhet med det du skriver hade han/ hon kontakt med tillverkare som inte ville svara.

Har bytt konto då jag råkade paja mitt gamla inlogg (ej bannlyst).

Även den yngre katten som också fick samma mat fick hypertyreos, men väldigt mild. Han fick det dock på äldre dagar och just i det fallet kan man nog inte skylla på något eftersom djurs organ börjar bli fel på när de är gamla.
Citera
2023-04-01, 17:03
  #32
Medlem
Liten update:

Tagit till mig av alla bra tips. Katten gick rakt ur buren på sin inspektionsrunda. Verkade nöjd. Hon var social och pigg direkt. Hon verkar leva sitt bästa kattliv, haft gott om kärlek här.

Vi trivs som fiskar i vassen.

Hon fick käka lite röding i går. Det gillade hon som bara den. Annars diet, för kattskrället har lite hög bmi, säger de.
Citera
2023-04-03, 21:20
  #33
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsfobiker
Tanten som haft henne innan har kolat vippen, så då var det avlivning som stod på menyn i värsta fall. Vi bestämde oss för att ta hem kissen. Hon kommer i dag kl 16.

*6 år gammal
*Inne/ute-katt (vi bor på bottenplan)
*Gladlynt och social

Vad ska vi tänka på? Bästa tipsen?

Tackor å bockar.

mat, det är ett universellt språk som både människor och djur förstår, ger man någon mat så förstår de att man är välvilligt inställd
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback