Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-31, 09:24
  #1
Medlem
Gosifs avatar
Har ni tips på företag som är seriösa?

Present från 90-talet
Citera
2023-03-31, 09:30
  #2
Medlem
Mullrets avatar
I Södra Sverige åker du till Helsingör.

Superseriös kille.. Han har fixat 2 klockor som AD i Sverige gick bet på.

https://urmager-kvarneberg.dk/sv/home-se/

Du får kostnadsförslag innan.... Men räkna +20k hos en AD, kanske hälften hos Johan.
Citera
2023-03-31, 11:12
  #3
Medlem
NyaHenriksss avatar
Vad menar du med restaurering?
Är den skadad eller behöver den en service?
Vad är det för modell?
Är det 3035 eller 3135 så fixar urmakarna på ad i sverige det för ok pengar, ca 5-6000kr.
Är det kronograf så skickar dom till schweiz men 20000kr kostar det inte.
Citera
2023-03-31, 14:17
  #4
Medlem
Gosifs avatar
Tack för svaren!

Den behöver service bara.. har knappt rört den på 30-år.. först trodde jag inte ens att det var en äkta rolex, så jag hade den i en påse

Det är en oyster perpetual, chronometer
__________________
Senast redigerad av Gosif 2023-03-31 kl. 14:59.
Citera
2023-03-31, 15:02
  #5
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tack för svaren!

Den behöver service bara.. har knappt rört den på 30-år.. först trodde jag inte ens att det var en äkta rolex, så jag hade den i en påse

Det är en oyster perpetual, chronometer

Ny olja, nya packningar. Kolla först och få prisförslag.
Citera
2023-03-31, 19:22
  #6
Medlem
Din närmaste ÅF är ju ett bra ställe att börja på.

Nackdelen med icke-auktoriserade är att de kan nog vara kompetenta på att göra en olje/rengöringsservice.
Men utan reservdelskonto hos Rolex SA,får de tag I rätt utbytesdelar om sådana behövs?
Citera
2023-03-31, 20:36
  #7
Medlem
https://nymansur.com
Citera
2023-04-01, 21:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I Södra Sverige åker du till Helsingör.

Superseriös kille.. Han har fixat 2 klockor som AD i Sverige gick bet på.

https://urmager-kvarneberg.dk/sv/home-se/

Du får kostnadsförslag innan.... Men räkna +20k hos en AD, kanske hälften hos Johan.


Absolut kan man göra så som du säger. Däremot kan man vilja ha serviceintyg från auktoriserad urmakare för märke ifråga stämplat med exempelvis Rolex logga. Jag säger inte att det är nödvändigt men i handelse av att man skall sälja klockan eller auktionera ut den så kan sådant intyg ha betydelse och innebära plus på priset.
Citera
2023-04-02, 08:42
  #9
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Din närmaste ÅF är ju ett bra ställe att börja på.

Nackdelen med icke-auktoriserade är att de kan nog vara kompetenta på att göra en olje/rengöringsservice.
Men utan reservdelskonto hos Rolex SA,får de tag I rätt utbytesdelar om sådana behövs?

Det finns generika till de flesta Rolex. Ställde just den frågan hos Johan.

Däremot Breitling lär vara oehört svårt med delar. Om den inte bara skickas till tillverkaren?
Citera
2023-04-02, 15:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det finns generika till de flesta Rolex. Ställde just den frågan hos Johan.

Däremot Breitling lär vara oehört svårt med delar. Om den inte bara skickas till tillverkaren?

Problemet med generiska eller after market delar är att den dag klockan skickas till RSC kommer den antingen I retur eller så krävs det att alla icke orginaldelar byts ut.

Därav mitt påpekande att man skall vara medveten om vad man gör när en icke auktoriserad urmakare servar dyrare ur
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback