Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2023-03-31, 08:17
  #1
Medlem
spinozas avatar
Varning långt inlägg. TLDR: tog svamp, somnade, drömde märkligt. Kunde gått snett om jag inte hade tekniker från meditation med mig. Kände mig läkt efteråt.

Substans: Psilocybin/svamp, pulveriserat, intaget som té, oklar strain.

Dos: Första tillfället (subklinisk dos), beräknat till 3 mg psilocybin (spädd från lösning kokt på 3 g torkad), andra tillfället 15 mg psilocybin (spädd från lösning kokt på 3 g torkad).

Eftersom jag ville vara noggrann med doseringen gjorde jag en dekokt på 3 g pulveriserad svamp i 5 dl sjudande vatten. Räknade på att jag skulle behöva en dos på mellan 0,2-0,6 g/kg för att uppnå effekt enligt resultat från kliniska studier.

Doser beräknade ungefärligt utifrån vikt med psilocybinkalkylator (kan hittas online). (Som ni kanske förstår så har jag en bakgrund inom medicinsk forskning.)

Ville också titrera upp dosen försiktigt för att hitta en som passade mig och började därför på en mycket låg/mikrodos för att sedan öka till en aktiv dos. Rapporterar kort kring båda dessa tillfällen.

Ålder: 40 Kön: Kvinna Vikt: 53 kg

Övriga data: Regelbunden mens, vid tripptillfället strax efter ägglossning (tar med denna info eftersom menscykeln kan påverka trippen för kvinnor enl mycket forskning. Psykedelika strax innan mens = större risk för dålig tripp.

Övriga läkemedel: Tar regelbundet Elvanse 30 mg (förskrivet av läkare), avvaktade detta läkemedel under trippen.

Bakgrund: Kvinna 40 år. Pågående depression utan läkemedelsbehandling. Tidigare behandlat med SSRI med god effekt men biverkningar. Tidigare skrivit utförligt om livssituation i denna tråd: Psykedelika mitt i livet - alternativ

Fick i samband med tråden svamp som gåva av en flashbackanvändare. (TACK!)

Till saken hör att jag har minderåriga barn och är mycket mån om att de inte ska behöva utsättas för mig i något som helst rusigt tillstånd (dricker inte ens ett glas vin inför dem). Det har därför varit lite meck med logistiken, VAB, osv innan jag fick till det.

-------------------------------------------

Sammanfattning tripp 1: Mikrodos 0,3 mg.
Satte väckarklockan på 05:00 en lördag. Mannen och barnen beräknades vakna ungefär klockan 09:00, så jag visste att jag hade fyra timmar på mig att bedöma om jag kunde vara kvar i deras närhet eller om jag blev för rusig. Som plan B tänkte jag lämna en lapp och säga att jag gått på Yoga eller något, min yogastudio har morgonklasser på lördagar för tanter som jag.

Eftersom jag aldrig tagit psilocybin tidigare och ville prova en lågdos först för att öht se om jag reagerade, började jag med en beräknad dos på 3 mg till mina späda 50 kg. Jag har jobbat på labb och är van att göra beräkningar på vätskor, så kokte en halvliter svampdekokt och räknade på att 0,3 mg skulle motsvara lite mer än en matsked. Kokte mig en vanlig kopp koffeinfritt te, och satte till svampdekokten när det svalnat något. Räknade inte med någon som helst effekt, men kände en slags lätthet i kroppen. Mediterade och tyckte det var lite lättare att hålla fokus än vanligt.

Fick ett litet styng av ångest när jag hörde en liten hostning från övervåningen. Nej, tänkte jag, ett barn är sjukt. En total felberäkning. Jag har failat som mamma. Jag sitter här och kanske trippar och så kommer hon och är sjuk, jag är sämst. Mycket riktigt kom strax ett litet sjukt barn ner och ville mysa. Var mycket glad att jag inte hade tagit en starkare dos.

Vi satte på SVT Barn och satt under en filt tillsammans och tittade på barnprogram. Hon luktade så gott och var så fin och hostig att jag ville grina. Kände första gången på länge riktig jävla lycka. Vet inte om det var svampen eller bara att jag var så fokuserad på hur jag kände. Men en sjukt fin stund fick vi tillsammans i alla fall. Resten av dagen förlöpte som vanligt utom att jag tyckte att solen var jävligt solig och fin.

Betyg: 4/5, inte full pott pga misstänker att det var ganska mycket placeboeffekt i detta.

-----------------------------------------------

Sammanfattning tripp 2: 15 mg (från en dekokt av 3 g)

Hade egentligen förberett en tid nästa vecka när familjen skulle vara bortrest, men insåg att detta sammanföll dåligt med menstruationscykeln. Är ganska känslig för PMS även utan svamp, och många kliniska studier på psilocybin önskar att kvinnor ska vara i follikelfas (före ägglossning) för att minska risken för snedtrippar. Ville inte att min första svamperfarenhet skulle bli helt PMSig.

Inatt öppnade dock ett tillfälle: Jag somnade med barnen klockan sju, och vaknade pigg som en lärka klockan 01:00. Helvete, tänkte jag. Vanligtvis när jag råkar somna sådär tidigt och sen vakna ligger jag vaken i flera timmar, somnar om kl 05:00 typ och dagen är förstörd. Insåg att jag hade ett gyllene tillfälle för mig själv medan hela familjen sov. Jag hade inte tagit Elvanse pga det var natt. Perfekt ju.

Gick ner och drack ganska snabbt upp en beräknad dos av samma dekokt (förvarad i kylskåp och märkt "kombucha" för att vara säker på att ingen annan i familjen skulle våga smaka. De hatar min kombucha.). Var lite orolig eftersom jag drack så fort. Satte mig därefter och försökte meditera och invänta effekt.

Kände först inget alls. Sen en viss irritation. Varför är jag en sån idiot, tänkte jag, varför håller jag på och dricker jävla hippie-te istället för att sova som normala medborgare. Sen råkade jag tyvärr komma att tänka på filmen "Midsommar", som ju i princip är en filmatiserad jävla snedtripp. Det var inte en bra tanke.

När denna tanke väl hade satt sig började olika bilder av gore nästan tvångsmässigt dyka upp i huvudet på mig. De senaste åren har jag jobbat på en akutmottagning och sett mer jävla skit än vad man borde. Det var bilder av sargade kroppar, sårskador, krampande barn, gasmasker. De kom mot mig upprepat och ofrivilligt. Jag insåg att det här lätt skulle kunna spåra och bli till en total snedtripp, och försökte fokusera på de tekniker jag övat på under meditationer: att ta emot alla tankar, nyfiket, försöka förstå dem.

När jag väl gjorde det fylldes jag av en djup känsla av sorg och tacksamhet. Här har jag gått i flera år och försökt spela ball. Jag har dragit på mig sjukvårdspersonalens hårda jargong. Ironiserat om sjukdom och död. Skämtat om döende människor, inte så de hör såklart. Senaste året har jag försökt byta till ett lugnare arbete, och det var då depressionen slog till. Kanske, insåg jag, har jag faktiskt mått jävla skit av att se allt detta lidande.

Jag såg framför mig min lilla, rädda dotter. Hon som gråter av skräck när hon ser Alfons Åberg. Jag insåg att jag också är sådär liten och rädd. Att jag faktiskt trodde att jag skulle dö under pandemin, på riktigt. Jag stod och skjutsade döende människor till provisoriska sjukvårdsplatser och var faktiskt livrädd att jag själv skulle dö ifrån mina barn. Jag blev otroligt tacksam för svampen som drog tillbaks de här obehagliga tankarna i ett lugnt skede, så att jag kunde deala med dem. En mild eufori och tacksamhet. Lugn. De obehagliga tankarna försvann. Såg en del geometriska mönster, men inget stort. En trötthet.

Sedan var det som om ruset lade sig. Klockan var nu 03:00 och jag tänkte att det var ett kort rus men fint, jag går och lägger mig. Det skulle jag kanske inte ha gjort. Jag har läst efteråt att sova på svamp är INTENSIVT. Ehm. JA.

Jag somnade direkt. Eller gjorde jag det? Jag gick upp igen men mitt hus var en labyrint. Jag gick omkring bland rosa väggar, märkliga blommor. Väggarna rörde sig som i lustiga huset. Jag simmade ner under vatten på något sätt, jag hade fenor som en sjöjungfru. Jag trippar fortfarande, insåg jag. Dags att vakna.

Så jag vaknade och då var klockan 02:00. Hur kunde tiden gå bakåt? Nej det här är fortfarande inte verkligt, tänkte jag. Jag provar att flyga och ser om det går - och det gick. Så uppenbarligen inte verkligt.

Jag vaknade igen: Och min man vaknade. Han lade sig på mig för att hålla mig nere så att jag inte skulle flyga iväg. Det var mysigt men inte sexuellt på något sätt. Jag älskade honom. Men nej det här var fortfarande inte verkligt dags att vakna. Det fanns någon slags ångest här, du måste vakna, du får inte bli kvar här, du kan inte vara kvar i den här märkliga världen, klockan går bakåt och du kan inte stanna i trippen, snart vaknar familjen.

Jag vaknade igen och befann mig på min farfars bondgård. Jag hade en korg full med svamp som jag hade plockat. Det var vanlig svamp, liksom champinjoner. Jag visste att jag var tvungen att hålla dem hemliga för min mamma. Du måste vakna innan hon hittar dem.

Sen till slut vaknade jag på riktigt. Av väckarklockan. 06:00, men jag kan inte se siffrorna på klockan utan glasögon. Så jag fattade att det var verkligheten för att jag inte visste vad klockan var. Jag fick resa mig, stänga av pipet och kisa. Insåg: det är just begränsningar i vårt vetande som gör att verkligheten är verklig. Det är vår kropp som begränsar oss, samtidigt är vi vår kropp. Det är mina kassa ögon och mitt halvdana, operfekta kött som gör vår verklighet.

Det där andra, vad är det? Jag är högst tveksam till om det är verkligare.

Barnen sover ännu. De är små och sjuka. Jag är klar och varm och tacksam. Nu när jag verkligen vaknade, vaknade utan ångest för första gången på länge. Jag VAKNADE.

Detta var en märklig erfarenhet. Jag kommer att vara mer ödmjuk mot mig själv i framtiden. Jag ska komma ihåg att jag också är liten och rädd, att jag inte är övermänsklig, att jag får vara ledsen. Det var inte en helt positiv upplevelse, men viktig. Tack igen för denna gåva. Jag ska ta det ytterst försiktigt framöver. Och kanske försöka hålla mig vaken hela trippen igenom.

Betyg: 4/5 (avdrag pga läskig gore)
__________________
Senast redigerad av spinoza 2023-03-31 kl. 08:59.
Citera
2023-03-31, 08:30
  #2
Medlem
Mindbreaths avatar
Tusen tack för att du delade dina erfarenheter! Jättebra skrivet!
Citera
2023-03-31, 10:07
  #3
Medlem
Fint skrivet och tack för att du delar med dig av dina upplevelser.

Det du skrev om:

Citat:
Det är vår kropp som begränsar oss, samtidigt är vi vår kropp. Det är mina kassa ögon och mitt halvdana, operfekta kött som gör vår verklighet.

Det där andra, vad är det? Jag är högst tveksam till om det är verkligare.

Det skulle jag vilja påstå är den största effekten av dina trippar: att du sakta börjar se ”andra sidan”.

Vi är, som du säger, ”vår kropp” men vi är också mycket mer än det. Vi är spirituella varelser med en själ.

Ungefär på det vis som du kör bil, ”kör” din egna själ din kropp: den är avlägsen, men ändå alltid närvarande. Därför är vi inte enbart vår kropp: Vi är mer än så.

Må Gud välsigne dig.

Citat:
Det där andra, vad är det? Jag är högst tveksam till om det är verkligare

Behåll den nyfikenheten!
__________________
Senast redigerad av nanabatman2 2023-03-31 kl. 10:12.
Citera
2023-03-31, 12:32
  #4
Medlem
PippiDrengs avatar
Det var en fin rapport.
Minns att jag läste den ursprungliga tråden och är glad för din skull att det gick vägen.
Grattis till början på ditt nya liv!
Ett varningens finger dock. Tänk på set and setting om du planerar större doser. Du verkade lite nojig eftersom barnen fanns i närheten.
Citera
2023-03-31, 15:45
  #5
Medlem
Ap-ungens avatar
Väldigt trevlig rapport! Du är en intressant och bra person.

Lycka till med livet!
Citera
2023-03-31, 17:49
  #6
Medlem
Grattis till ett väl genomfört forskningsarbete och rapport! Stort tack för att du delade, vilken talang och vad kul att det gav sån maximal utdelning också!

Högsta betyg
Citera
2023-04-02, 03:27
  #7
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Fint och bra skrivet, 5/5. Svamp ger en skön känsla.
De drömmarna som du upplevde brukar jag ha, fast då är jag nykter. Roliga drömmar precis som trippar som man kan utforska.
Citera
2023-04-05, 07:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Det var en fin rapport.
Minns att jag läste den ursprungliga tråden och är glad för din skull att det gick vägen.
Grattis till början på ditt nya liv!
Ett varningens finger dock. Tänk på set and setting om du planerar större doser. Du verkade lite nojig eftersom barnen fanns i närheten.

Håller med. Orosmoment passar inte i ett sammanhang med hallucinogener. Modigt, även om lite dumdristigt. Tur allt gick bra.
Citera
2023-05-08, 23:03
  #9
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza
... försökte fokusera på de tekniker jag övat på under meditationer: att ta emot alla tankar, nyfiket, försöka förstå dem.
Tack för bra rapport!

Det fetade var bland de bättre råden jag läst. Känns klockrent att hantera det så istället för att bli rädd.
Citera
2023-05-08, 23:11
  #10
Medlem
trevlig upplevelse, skulle jag tolka det som
Citera
2023-08-09, 02:23
  #11
Medlem
Adelaides avatar
Känns som du var på väg att snea men lyckades hantera det. Bra jobbat! Ett hett tips är att lyssna på musik om det skulle bli fler gånger, för musik kan ändra ditt mindset. Och jag skulle avråda dig starkt från att trippa när du har barnen hemma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback