Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-31, 06:49
  #1
Medlem
benditists avatar
Någon som erfarenhet av att byta från johannesört till escitalopram (SSRI)? Hur länge väntade ni med bytet? Hur kändes övergången? Resultat? Bättre eller sämre?

Har under en månad knaprat johannesört (Hypermin från en hälsokostbutik) 3 ggr/dag.

Har läst nånstans att jag måste sluta med johannesörten i två veckor innan jag börjar kurera mig med SSRI. Behöver man verkligen vänta så länge?
Citera
2023-03-31, 14:37
  #2
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Johannesört kan starkt påverka vissa andra mediciner och serotonergt syndrom eller dess förstadium är verkligen inte behagliga så jag skulle väntat minst den tid som rekommenderas innan någon annan medicin blandas in.
Citera
2023-03-31, 21:22
  #3
Medlem
Ett råd är att aldrig gå på SSRI, SNRI eller andra antidepp, försök att lösa din problematik på den naturliga vägen istället, dvs, träning, kost, droga inte, byt jobb, ordna dåliga relationer osv. Har du otur så kan du få permanenta biverkningar, som förstörd libido, derealisation och depersonalisation, tinnitus, synstörningar (visual snow, svårigheter att läsa finstilt text osv). På detta så är de i allra högsta grad beroendeframkallande, då över hälften som vill gå av dem får extrema utsättningssymtom, ofta långvariga. Gå in och läs lite i följande grupp på FB: "Antidepressant SSRIs WITHDRAWAL Support(originally Paroxetine/Paxil/Seroxat)" samt på sidan https://www.survivingantidepressants.org/
__________________
Senast redigerad av Uninamed 2023-03-31 kl. 21:25.
Citera
2023-04-01, 12:34
  #4
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
Ett råd är att aldrig gå på SSRI, SNRI eller andra antidepp, försök att lösa din problematik på den naturliga vägen istället, dvs, träning, kost, droga inte, byt jobb, ordna dåliga relationer osv. Har du otur så kan du få permanenta biverkningar, som förstörd libido, derealisation och depersonalisation, tinnitus, synstörningar (visual snow, svårigheter att läsa finstilt text osv). På detta så är de i allra högsta grad beroendeframkallande, då över hälften som vill gå av dem får extrema utsättningssymtom, ofta långvariga. Gå in och läs lite i följande grupp på FB: "Antidepressant SSRIs WITHDRAWAL Support(originally Paroxetine/Paxil/Seroxat)" samt på sidan https://www.survivingantidepressants.org/

Jag har kämpat med depression i princip hela mitt liv och det är först nu jag försöker ta itu med hjälp av läkarvården. Har testat allt, skärskådat hela mitt liv och gjort ändringar i mitt liv för att råda bot på min depression utan att lyckas.

Har insett nu att det är inga yttre faktorer som påverkar mitt humör utan det måste vara något inom mig som är ur balans, och så har det varit senaste 30åren.

Tro mig när jag säger att jag har provat precis allt och även det som faller under olagliga paragrafer.

För att bli frisk så skulle jag behöva slita mig loss från samhället och till det har jag inte funnit något alternativ.
Citera
2023-04-01, 13:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Jag har kämpat med depression i princip hela mitt liv och det är först nu jag försöker ta itu med hjälp av läkarvården. Har testat allt, skärskådat hela mitt liv och gjort ändringar i mitt liv för att råda bot på min depression utan att lyckas.

Har insett nu att det är inga yttre faktorer som påverkar mitt humör utan det måste vara något inom mig som är ur balans, och så har det varit senaste 30åren.

Tro mig när jag säger att jag har provat precis allt och även det som faller under olagliga paragrafer.

För att bli frisk så skulle jag behöva slita mig loss från samhället och till det har jag inte funnit något alternativ.

Att leva är att lida. Lidande kan däremot bli ännu värre efter eventuella skador SSRI kan orsaka. Tro mig, det löser ingenting att du tar SSRI. Du kan i ”bästa” fall bli lite emotionellt avstängd men lycklig blir du inte. Det är fel väg att gå.
Men du gör som du vill. Ditt liv ditt beslut.
Citera
2023-04-01, 13:36
  #6
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Att leva är att lida. Lidande kan däremot bli ännu värre efter eventuella skador SSRI kan orsaka. Tro mig, det löser ingenting att du tar SSRI. Du kan i ”bästa” fall bli lite emotionellt avstängd men lycklig blir du inte. Det är fel väg att gå.
Men du gör som du vill. Ditt liv ditt beslut.

Berätta om din resa. Vad har du gått igenom och vad har hjälpt dig i slutändan?
Citera
2023-04-01, 16:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Berätta om din resa. Vad har du gått igenom och vad har hjälpt dig i slutändan?

Ganska irrelevant hur min historia ser ut. Den är lång och unik.
Men jag har provat igenom väldigt många av dessa preparat och ägnat år åt att läsa om det.
Du gör ett misstag om du börjar.
Citera
2023-04-01, 18:10
  #8
Medlem
Undvik antidepressiva till varje pris. Det är helt enkelt inte värt risken. Du kan gå igenom mina tidigare inlägg om du vill veta vad som kan hända i värsta fall.
Citera
2023-04-02, 11:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Jag har kämpat med depression i princip hela mitt liv och det är först nu jag försöker ta itu med hjälp av läkarvården. Har testat allt, skärskådat hela mitt liv och gjort ändringar i mitt liv för att råda bot på min depression utan att lyckas.

Har insett nu att det är inga yttre faktorer som påverkar mitt humör utan det måste vara något inom mig som är ur balans, och så har det varit senaste 30åren.

Tro mig när jag säger att jag har provat precis allt och även det som faller under olagliga paragrafer.

För att bli frisk så skulle jag behöva slita mig loss från samhället och till det har jag inte funnit något alternativ.

Ah okej! Ja, har man provat absolut allt så är det den sista lösningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback