Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-03-31, 18:09
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
https://foodpharmacy.se/2017/03/en-v...aker-om-dagen/

800g rekommenderas här. Up your game folks

Har läst att slv också rekommenderade 800g över 500g men hittar inte den infon nu.

Visst, uppa ditt game till 800Kg per dag.
Tänk så nyttigt va?
Citera
2023-04-01, 01:21
  #38
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bara en undran ...vem äter så mycket ? ett halvt kilo ?...rekomendationen på teven nyss.
Jag äter vanligtvis ett helt kilogram grönsaker/frukt/bär i en sittning, blandat med kött eller kvarg. Dels för att jag, av hälsoskäl, vill ha i mig ordentligt med näring. Också dels för att jag är ett matvrak med enorm aptit, och inte vill få mig en massa onödiga kalorier i form av vanlig mat. Vanliga maträtter i normala portioner mättar mig inte.
__________________
Senast redigerad av kuddenchristo 2023-04-01 kl. 01:32.
Citera
2023-04-01, 01:44
  #39
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Det är effekten vi vill ha. Lön för mödan. Men så går det med girighet. Vi tänker med smaklökarna och då nöjer man sig inte med mindre.
Bra skrivet. Även om jag är ovanligt förtjust i grönsaker, så måste jag medge att det är mycket roligare för smaklökarna att äta godis och snabbmat. Men att äta det sistnämnda regelbundet får en att må mycket sämre i längden – även psykiskt.
__________________
Senast redigerad av kuddenchristo 2023-04-01 kl. 01:46.
Citera
2023-04-12, 22:38
  #40
Avstängd
NidhoogochPinPel88s avatar
Jag äter pizzasallad till min pizza som jag beställer ca 1 gång i veckan.

Annars är det gurka, tomat och isbergssallad men vette fan om man kommer upp i ett halvt kilo?
Räknas räksallad?
Citera
2023-04-12, 22:40
  #41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NidhoogochPinPel88
Jag äter pizzasallad till min pizza som jag beställer ca 1 gång i veckan.

Annars är det gurka, tomat och isbergssallad men vette fan om man kommer upp i ett halvt kilo?
Räknas räksallad?

Nej, räksallad duger inte.

Men jag tror man gör sig en otjänst om man snöar in på vikten. Alla grönsaker är nyttiga. Inte bara de tunga. T o m saker som vitlök som knappt väger något är nyttigt.
Citera
2023-04-12, 23:06
  #42
Avstängd
NidhoogochPinPel88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, räksallad duger inte.

Men jag tror man gör sig en otjänst om man snöar in på vikten. Alla grönsaker är nyttiga. Inte bara de tunga. T o m saker som vitlök som knappt väger något är nyttigt.
Ja vitlök är gott men tanken på att äta ett halvt kilo om dagen känns inte så lockande.
Citera
2023-04-12, 23:08
  #43
Medlem
Eastwings avatar
Riktiga män äter kött.
Grönisar är för transor och vänstermuppar som inte kan laga riktig mat.
Citera
2023-04-12, 23:10
  #44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NidhoogochPinPel88
Ja vitlök är gott men tanken på att äta ett halvt kilo om dagen känns inte så lockande.

Ungefär min tanke.

Tror då mer på att äta ett visst antal grönsaker. Hur man nu ska mäta det. Eller visst antal portioner, och bestämma för varje grönsak vad som är en portion. En portion vitlök kanske är en klyfta medan en portion vitkål är en deciliter.
Citera
2023-04-12, 23:11
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Om man kör 500 gram grönsaker OCH frukt + bär. Ja. Då går det.
Icke att förglömma att krossade/passerade tomater i sig är en näringsbomb. Vet dock inte om det räknas som "en grönsak".

Tricket är att blanda in frukt, grönt och bär i måltiderna man ändå äter. Riva morötter i köttfärssåsen. Ugnsrosta potatis, morötter, lök, blomkål som tillbehör till sitt protein samt ha en enkel rå sallad till, slänga lite bär på frukostgröten eller i yoghurten alternativt skiva ner en banan, göra en smoothie på frukt och bär. Osv. Att tugga i sig allting vid sidan om, ja, då kan det nog kännas övermäktigt.

Vet inte varför du kallar krossade tomater för näringsbomb, näringsvärdet är ganska skralt. Kanske finns där en del lykopen och andra antioxidanter kvar, men långt ifrån näringsbomb:

http://matkalkyl.se/se-tomaterkrossadekonservmlag.php
Citera
2023-04-12, 23:13
  #46
Avstängd
NidhoogochPinPel88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Riktiga män äter kött.
Grönisar är för transor och vänstermuppar som inte kan laga riktig mat.
Nja, riktiga män behöver också äta grönsaker för att få i sig mineraler och vitaminer.

Sen så säger Livsmedelsverket att vi ska äta ett ½ kilo kött i veckan men ett ½ kilo grönsaker om dagen. Det du.
Citera
2023-04-17, 17:33
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NidhoogochPinPel88
Nja, riktiga män behöver också äta grönsaker för att få i sig mineraler och vitaminer.

Sen så säger Livsmedelsverket att vi ska äta ett ½ kilo kött i veckan men ett ½ kilo grönsaker om dagen. Det du.

Grönsaker saknar 15 olika vitaminer, mineraler och aminosyror människan behöver. Något animalisk kost (kött) inte saknar. Därför alla veganer blir dåliga till slut.
Citera
2023-04-19, 06:53
  #48
Medlem
500g är minimum rekommendationer... Lätt att äta mer och billigt är det ju också. Vi som tränar och är förebilder i samhället äter massor av kött, grönsaker och kolhydrater.

Steppa upp nu!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback