2023-03-30, 18:49
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Som USB device fungera den nog. Dock kan de vara så att dom har plockat bort diskettstödet ifrån Mac OS.

Mej veteligen har jag aldrig stött på en Mac som har Diskettstation , möjligen Mac SE/030 men den modellen är väldig gamla.
Jodå, de fanns.

Hela operativsystemet och Finder (då två olika saker) rymdes på en diskett. Idag är bara ikonen/symbolen för motsvarande för stort för att rymmas på en diskett.

Då var det tvunget att hushållas.

(Funderar att starta ny tråd med fokus på gamla saker jämförda med dagens. Någon annan får. Annars jag.)

Edit: operativsystemet och Finder var på två olika disketter.
Senast redigerad av system 2023-03-30 kl. 18:57.
Citera
2023-03-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tack för informationen om diskettstationen.

Vad för format bilderna är i vet jag ännu inte. I dagsläget handlar det om att få tillgång till filerna.

Mitt projekt är inte viktigt. Det handlar alltså inte om att få tillbaka ovärderliga bilder. Mer handlar det om nyfikenhet.

Nyfikenhet är en viktig egenskap! Även om det bara skulle vara clipartbilder på disketterna så är det ju ett lite spännande projekt att ta tag i.
Citera
2023-03-30, 18:54
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Nyfikenhet är en viktig egenskap! Även om det bara skulle vara clipartbilder på disketterna så är det ju ett lite spännande projekt att ta tag i.
Faktiskt vore ju clipart nästan det bästa utfallet.

Alla har vi sett Nisse så vi tröttnar. Men ett gäng clipart i origininal - hur smakar det?

(Disclaimer: jag har ingen aning om vad innehållet är på mediet jag efterfrågar.)
Citera
2023-03-30, 22:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Som USB device fungera den nog. Dock kan de vara så att dom har plockat bort diskettstödet ifrån Mac OS.

Mej veteligen har jag aldrig stött på en Mac som har Diskettstation , möjligen Mac SE/030 men den modellen är väldig gamla.
Menar du en extern diskdrive med "Diskettstation"? För den klassiska Macen hade ju väldigt länge en inbyggd diskdrive (3,5 tums).
Citera
2023-03-31, 00:47
Medlem
megacrexs avatar
Citat:

Vill minnas att ALLA beiga macar före sekelskiftet hade inbyggd diskettstation.
Citera
2023-03-31, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Menar du en extern diskdrive med "Diskettstation"? För den klassiska Macen hade ju väldigt länge en inbyggd diskdrive (3,5 tums).

68k macen hade diskett . Tom udda variant som hade variabel roteringshastighet beroende vart läshuvud var någonstans på skivan.

Varför jag vet detta beror på atari st fanns det som emulerade Mac. Men att läsa disketter var ett problem.
Senast redigerad av 53280 2023-03-31 kl. 09:19.
Citera
2023-03-31, 09:18
Bannlyst
Fortfarande 68k och tidiga powerpc macar. Har aldrig sett en intel Mac med diskett

Citat:
Jodå, de fanns.

Hela operativsystemet och Finder (då två olika saker) rymdes på en diskett. Idag är bara ikonen/symbolen för motsvarande för stort för att rymmas på en diskett.

Då var det tvunget att hushållas.

(Funderar att starta ny tråd med fokus på gamla saker jämförda med dagens. Någon annan får. Annars jag.)

Edit: operativsystemet och Finder var på två olika disketter.
Citera
2023-03-31, 11:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Exakt så. Sedan 1980-talet
Citera
2023-03-31, 13:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag söker extern diskettstation med valfri USB-anslutning till en modern Mac.

Tips?

(Hur disketten är formaterad är ovesäntligt. Jag har hittat den här, men där står bara att den passar till Windows. Kommentarerna ger olika besked om saken. Jag vet även att många windowsprylar funkar flawless med Mac, men med så gammal och utdaterad teknik som disketter besitter.. i detta fall är jag lite mer osäker.)
Windowsversionerna som det står att den passar till är ju rent antika
Undrar om den funkar även på moderna Windowsversioner?

Citat:
Fortfarande 68k och tidiga powerpc macar. Har aldrig sett en intel Mac med diskett
Nej disketter var ju i stort sett museiföremål då Apple bytte till Intel.
Citera
2023-04-01, 08:04
Bannlyst
Det TS skulle kunna göra , att läsa av disketten i en PC och sedan göra en image av disketten.. Om disketten hade ett filsystem som nu stöds av MacOS, så bör det bara klicka på filen. Sedan kan disketter var ganska slitna, så kan vara en fördel göra en image av dem första man göra. Nu håller väl 3,5" bättre än 5 1/4" gör men ändå. Macintosh XL ( Även kallad Apple Lista efter Jobs dotter ) hade 5 1/4" disketter.

Så kallade DMG filer är avspeglingar av hårddiskar och USB minne. DMG står förövrigt för Disk IMage.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-04-01 kl. 08:06.
Citera
2023-04-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex

Fast de formaterades väl i dåtidens Mac OS till 800 K om jag inte minns fel ?
De kunde inte läsa 720 K Windows/DOS-disketter.
Men det är en helt egen historia.
Minns inte när Apple tog in 1,44 MB disketter i sina maskiner ?

Om du skaffar en extern så är det bara att prova, står det USB2/USB3 på dem så är det bara att hoppas att det fungerar.
Vill minnas att Windows 7 32-bit kunde läsa och formatera disketter.
Men med långa filnamn kan det bli problem. De kortas i så fall ner, om man ska
skriva en fil på en sådan diskett.
Man bör heller inte ha annat än standard ASCII-tecken, dvs utan de svenska
tecknen Å, Ä och Ö i filnamnet.

Har för mig att programmet diskcopy har en bugg i sig om du har två diskettenheter samtidigt inkopplade.
Diskcopy A: B: går inte så bra utan får nästan maskinen att frysa.
Detta beror på att den kopierar bara en sektor i taget utan buffer.
Gäller alltså Windows 7, minns ej om problemet finns på både
32-bit och 64-bit nu...
Citera
2023-04-02, 17:34
Medlem
Citat:
Jag söker extern diskettstation med valfri USB-anslutning till en modern Mac.
Hur har det gått? Jag har en IBM Floppy-drive med USB-anslutning som nära nog är identisk med den du länkar till (bortsett från IBM-loggan). Fungerar utmärkt till min MacBook Air M1 (2020) i macOS.

Behövs inga extra drivare alls, utan bara funkar direkt som med allt annat i Mac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in