Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-31, 22:54
  #181
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Flera i tråden känner till ordet sedan gammalt.

Nyfiken; vad baserar du den statistiken på, eller drog du den bara rakt ur baken?
Citera
2023-03-31, 23:04
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det är inte någon konspirationsteori. Han visar hur du själv väldigt enkelt, på ett par minuter, kan se hur sökresultaten plockats bort. Folk som hänvisar till google 2023 i ett sånt här sammanhang måste känna till sånt. Här har du en skärmdump f.ö.: https://i.imgur.com/6WRIh8Q.png
Återigen så är det ingen som har plockat bort ordet gubbsalta från Google. Ordet är hämtat från dina fantasier och nu försöker du att etablera det bland oss andra genom att skapa en tråd och mynta ordets begrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Japp. Aldrig hört talas om det.

Tycker också att det är ett dåligt misogynt begrepp. Precis som ordet killgissa (skillnaden är att det är känt och tyvärr vardagligt använt)

Exakt min tanke också. Jag börjar faktiskt att fundera på om det är trollfabriker från expo som sitter och skapar misogyna ord för att klanka ner på männnen i samhället.
Citera
2023-03-31, 23:11
  #183
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nyfiken; vad baserar du den statistiken på, eller drog du den bara rakt ur baken?
Alltså, när man läser tråden förstår man att det är flera som är väl bekanta med begreppet. Några, 4-5 kanske, skriver att dom inte hört det förut. Jag orkar inte gå igenom och citera inläggen nu.
Citera
2023-03-31, 23:20
  #184
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur i helvete kan du få för dig att fler i tråden vet ordets innebörd när du t om skrivit en förklaring till ordet i din trådstart?! Nej jag tänker inte lyssna in mig på någon fånig konspirationsteori om att Google har ändrat algoritmerna så att jag inte får fram sökträffar på ordet ”gubbsalta”. Sluta hitta på egna ord och sluta tryck upp dom i ansiktet på oss!!!!’

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Japp. Aldrig hört talas om det.

Tycker också att det är ett dåligt misogynt begrepp. Precis som ordet killgissa (skillnaden är att det är känt och tyvärr vardagligt använt)

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Exakt min tanke också. Jag börjar faktiskt att fundera på om det är trollfabriker från expo som sitter och skapar misogyna ord för att klanka ner på männnen i samhället.
För att göra er nöjda kommer jag inom kort (inom den närmaste timmen) skicka in en fråga kring ordet gubbsalta till Språket i P1 så kan dom berätta om bakgrunden till ordet om dom tar upp frågan. Till skillnad från vissa internetsökexperter på flashback har dom t.ex. väldigt mycket bättre textmaterial att söka i för att ta reda på saker och ting om ett ords bakgrund och uppkomst. Själv gissar jag på att ordet är ganska regionalt. Mest förekommer på landsbygden och är lite på utdöende.

Sannolikheten att dom tar upp det där är väl inte så stor, men jag har haft en språkfråga med där tidigare. För massor av år sen. Tyvärr får man inte veta (eller fick inte veta åtminstone) om dom tar med frågan i programmer eller inte via kontakt med dom utan man får lyssna på programmen helt enkelt.
Citera
2023-03-31, 23:38
  #185
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
För att göra er nöjda kommer jag inom kort (inom den närmaste timmen) skicka in en fråga kring ordet gubbsalta till Språket i P1 så kan dom berätta om bakgrunden till ordet om dom tar upp frågan.
Kul. Jag kan tänka mig att ordet uppstod i den här tråden. När jag läste trådens rubrik förstod jag direkt vad ordet betydde.
Citera
2023-04-01, 00:20
  #186
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kul. Jag kan tänka mig att ordet uppstod i den här tråden. När jag läste trådens rubrik förstod jag direkt vad ordet betydde.
Nix. Det uppstod inte i den här tråden. En referens från 9 juli 2020 på tripadvisor: https://www.tripadvisor.se/ShowUserR...ar_County.html
Citat:
Maten var också bra, men väldigt salt (och då gillar jag salt och brukar normalt "gubbsalta")
Det är lite oklart om det är en gubbsaltare som gått på en nitlott där och översaltat eller inte. Jag tycker inte att det framgår till 100% om han gubbsaltade där eller inte. Men jag gissar på att han inte gubbsaltade och det var ändå lite för salt mat.

Frågan är skickad:
Friday, March 31st, 2023 at 11:32 PM
Citat:
Tack för ditt mejl!

Jag läser alla mejl men hinner inte svara alla personligen.

Har du ställt en språkfråga sparas den och svaret kan komma upp i programmet även efter en längre tid.

Tack för att du lyssnar på Språket!

Med vänliga hälsningar
*mm* R*sp*r

Maskade namnet. Det ser inte ut så i mailet.
Citera
2023-04-01, 06:44
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Nix. Det uppstod inte i den här tråden. En referens från 9 juli 2020 på tripadvisor: https://www.tripadvisor.se/ShowUserR...ar_County.html

Det är lite oklart om det är en gubbsaltare som gått på en nitlott där och översaltat eller inte. Jag tycker inte att det framgår till 100% om han gubbsaltade där eller inte. Men jag gissar på att han inte gubbsaltade och det var ändå lite för salt mat.

Frågan är skickad:
Friday, March 31st, 2023 at 11:32 PM


Maskade namnet. Det ser inte ut så i mailet.

Varför vill du skapa ett helvete för oss andra?! Det finns INGET som heter gubbsalta och har heller ALDRIG gjort så sluta hitta på nya misogyna ord och begrav det i stället!!!
Citera
2023-04-01, 07:20
  #188
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut
Och saft i sin gamla jävla sirapsflaska som han suger på.

Fy fan, nu kastades jag tillbaka till barndomens Mulle-turer med dagis och första klass. En briljant klassiker att nyttja sirapsflaskor som drickflaskor. Får spara en flaska nån dag så mina barn får uppleva denna fröjd.

Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Gärna 'Aromat', som i sig är 'Salt med plus i kanten' för mig.

Fast i Aromat är det inte saltet du suktar efter.

Jag gubbsaltar inte som regel med undantag för kokta grönsaker så som broccoli, brytbönor o. dyl. Även om dessa kokas i salt vill jag gärna ha lite extra. Detsamma gäller curry, som alltid ska tillsättas "färsk" vid inmundigande av currysås.
Citera
2023-04-01, 07:28
  #189
Medlem
Och jag vet en som gubbsockrar. Han lägger en sockerbit i kaffet UTAN att först smaka på kaffet. Detta gör han jämt oavsett var kaffet kommer ifrån.
Jag blir så arg.
Citera
2023-04-01, 12:43
  #190
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Varför vill du skapa ett helvete för oss andra?! Det finns INGET som heter gubbsalta och har heller ALDRIG gjort så sluta hitta på nya misogyna ord och begrav det i stället!!!
Sluta larva dig nu och förstå att det inte är jag som har hittat på ordet. Kika på källan jag länkade och kolla på youtube-videon kring googles sökresultat. Om du inte lugnar ner dig kommer jag starta en tråd kring ordets urspring i Språk och göre "helvetet" etter värre.
Citera
2023-04-01, 12:47
  #191
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Och jag vet en som gubbsockrar. Han lägger en sockerbit i kaffet UTAN att först smaka på kaffet. Detta gör han jämt oavsett var kaffet kommer ifrån.
Jag blir så arg.
Det känns väl inte så konstigt alls tycker jag. Kaffe sockras väl egentligen aldrig på förhand? Åtminstone inte i Sverige.

Inte relaterat till det här, men jag funderar nu på om man även kan använda sig av "gubbposta" vilket innebär att posta inlägg (framför allt på flashback) utan att läsa ordentligt, eller kommentera, tidigare inlägg ens där man blivit citerad. Fast där kanske "killposta" passar bättre?
__________________
Senast redigerad av anetregor 2023-04-01 kl. 12:54.
Citera
2023-04-01, 12:52
  #192
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Varför vill du skapa ett helvete för oss andra?! Det finns INGET som heter gubbsalta och har heller ALDRIG gjort så sluta hitta på nya misogyna ord och begrav det i stället!!!
Här är ett exempel på hur "gubbposta" kan användas då.

Nu har du gubbpostat igen. Titta på länken där jag hänvisar till en källa:
(FB) Har vi några gubbsaltare här?

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Återigen så är det ingen som har plockat bort ordet gubbsalta från Google. Ordet är hämtat från dina fantasier och nu försöker du att etablera det bland oss andra genom att skapa en tråd och mynta ordets begrepp.
Även här har du gubbpostat. Ge videon som förklarar hur internet krymper, som länkats tidigare ,några minuter så kommer du förstå en del av det.
(FB) Har vi några gubbsaltare här?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback