Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-29, 12:15
  #1
Medlem
Som titeln lyder växte jag upp med en emotionellt frånvarande farsa, han försökte disciplinera mig mycket och var ganska aggressiv och hård i sitt föräldraskap. Vi pratade aldrig känslor överhuvudtaget och jag var mer rädd än trygg i hans närhet. Efter separationen med min mamma så hittade han en ny sambo ganska snabbt som fick honom att bli mjukare samt att jag flyttade ut hade nog en inverkan på våran relation. Nu när jag haft en del bekymmer vill han helt plötsligt börja prata känslor och skickar hjärtan och kramar mig ibland när vi ses. För mig känns detta jätteskumt och stämmer inte alls överens med den bilden jag har av honom.

Min fråga är egentligen om det är mig det är fel på som avvisar alla dessa försök från honom att göra vår relation djupare? Det känns helt onaturligt men samtidigt försöker han ju bli bättre antar jag?
__________________
Senast redigerad av kidnappadIRL 2023-03-29 kl. 12:20.
Citera
2023-03-29, 12:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Som titeln lyder växte jag upp med en emotionellt frånvarande farsa, han försökte disciplinera mig och var ganska aggressiv och hård i sitt föräldraskap. Vi pratade aldrig känslor överhuvudtaget och jag var mer rädd än trygg i hans närhet. Efter separationen med min mamma så hittade han en ny sambo ganska snabbt som fick honom att bli mjukare samt att jag flyttade ut hade nog en inverkan på våran relation. Nu när jag haft en del bekymmer vill han helt plötsligt börja prata känslor och skickar hjärtan och kramar mig ibland när vi ses. För mig känns detta jätteskumt och stämmer inte alls överens med den bilden jag har av honom.

Min fråga är egentligen om det är mig det är fel på som avvisar alla dessa försök från honom att göra vår relation djupare? Det känns helt onaturligt.

Nej, du tänker helt rätt.
Förklara för honom att det känns onaturligt och att du inte känner dej bekväm och förklara varför
sen får du se var han gör med den informationen och hur han agerar. Bäst att köra rak och öppen
kommunikation. Jag hoppas han ber om ursäkt för hur han tidigare varit och att han i framtiden
frågar vad som känns ok för dej.
Citera
2023-03-29, 12:20
  #3
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2023-03-29, 12:22
  #4
Medlem
Det är ju ändå ganska så klassiskt att många män som varit hårdare i sin ungdom blir mjukare med åren och det är väl bara positivt?
Citera
2023-03-29, 12:26
  #5
Medlem
adelsnabels avatar
När fan blir gammal...
Citera
2023-03-29, 12:37
  #6
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Som titeln lyder växte jag upp med en emotionellt frånvarande farsa, han försökte disciplinera mig mycket och var ganska aggressiv och hård i sitt föräldraskap. Vi pratade aldrig känslor överhuvudtaget och jag var mer rädd än trygg i hans närhet. Efter separationen med min mamma så hittade han en ny sambo ganska snabbt som fick honom att bli mjukare samt att jag flyttade ut hade nog en inverkan på våran relation. Nu när jag haft en del bekymmer vill han helt plötsligt börja prata känslor och skickar hjärtan och kramar mig ibland när vi ses. För mig känns detta jätteskumt och stämmer inte alls överens med den bilden jag har av honom.

Min fråga är egentligen om det är mig det är fel på som avvisar alla dessa försök från honom att göra vår relation djupare? Det känns helt onaturligt men samtidigt försöker han ju bli bättre antar jag?
Det är inte konstigt att du känner som du gör. En person som är emotionellt distanserad kan inte plötsligt ändra sig. Man är som man är. Läs inte in för mycket i hans nya beteende.
Citera
2023-03-29, 12:39
  #7
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Människor blir ofta snällare, lugnare och mer empatiska ju äldre de blir. Det är mycket vanligt.
Citera
2023-03-29, 12:43
  #8
Medlem
Etta.Places avatar
Jag tänker att det beror lite på hur gammal du är (är du klart vuxen nu och har lagt barndomen helt bakom dig eller är du i övre tonåren och flyttat hem till din mamma), och vad du själv vill med relationen.

Tycker du att han sabbat den så mycket med sitt tidigare sätt att du inte ens är intresserad av att få en bättre relation med honom? Eller är det så att han nu, mer än tidigare iaf, är en pappa du behövt hela tiden? Om det är det senare tycker jag nog att du ska ta det som bättre sent än aldrig, även om jag kan förstå en bitterhet över att han inte var sådan tidigare när du antagligen behövde det ännu mer så tror jag du ångrar dig när han är död att du inte tog chansen att få hans kärlek bättre sent än aldrig.
Citera
2023-03-29, 12:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Som titeln lyder växte jag upp med en emotionellt frånvarande farsa, han försökte disciplinera mig mycket och var ganska aggressiv och hård i sitt föräldraskap. Vi pratade aldrig känslor överhuvudtaget och jag var mer rädd än trygg i hans närhet. Efter separationen med min mamma så hittade han en ny sambo ganska snabbt som fick honom att bli mjukare samt att jag flyttade ut hade nog en inverkan på våran relation. Nu när jag haft en del bekymmer vill han helt plötsligt börja prata känslor och skickar hjärtan och kramar mig ibland när vi ses. För mig känns detta jätteskumt och stämmer inte alls överens med den bilden jag har av honom.

Min fråga är egentligen om det är mig det är fel på som avvisar alla dessa försök från honom att göra vår relation djupare? Det känns helt onaturligt men samtidigt försöker han ju bli bättre antar jag?

Han kanske är psykopat? Eventuellt narcissist också. Dom har en tendens till att vara extremt manipulativa och kör med någon psykologisk push and pull metod för att försvaga och emotionellt kontrollera sina offer.
Citera
2023-03-29, 12:59
  #10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Han kanske är psykopat? Eventuellt narcissist också. Dom har en tendens till att vara extremt manipulativa och kör med någon psykologisk push and pull metod för att försvaga och emotionellt kontrollera sina offer.

Måste tillstå att det är väldigt lite i TS beskrivning av sin pappa som skulle kunna tyda på det.
Citera
2023-03-29, 13:01
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Det är inte konstigt att du känner som du gör. En person som är emotionellt distanserad kan inte plötsligt ändra sig. Man är som man är. Läs inte in för mycket i hans nya beteende.
Dumheter.
En människa kan få nya insikter och utifrån det också förändras.
Vad är det för skit du sprider?
Citera
2023-03-29, 13:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Det är inte konstigt att du känner som du gör. En person som är emotionellt distanserad kan inte plötsligt ändra sig. Man är som man är. Läs inte in för mycket i hans nya beteende.
Exakt , mycket möjligt att det är manipulation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback