Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-27, 01:38
  #13
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Allt en "AI" är idag är ett beslutsträd, eller IF ELSE uttryck staplade på varandra. Att kalla det intelligens är löjeväckande, men den ligger nog på din intellektuella kapacitet.
Pfhahaha🤣 okej, du har totalt missat hela poängen med artificiella neurologiska nätverk

Du har fel ur båda de perspektiv jag kan se.
Antingen så tror du de artificiella neurologiska nätverken är förprogroammerade, eller också tror du att människans neuroliska nätverk inte fungerar så.

Vilket är det?

Förnekar du att människans neuroner avfyras vid en viss tröskel av stimulans, eller förnekar du att de artificiella nätverken imiterar exakt detta?

Det här är väldigt grundläggande kunskap om ämnet. Om du läst mer än 5 meningar från en artikel eller bok som är nyare än 80-talet.


Jag tippar på att du är en ”Det måste vara magi, för jag orkar inte lyssna på en 10 minuters förklaring om ämnet. Därmed magi. Därmed också död åt alla som inte är lika lata och ignoranta som mig. Annars skulle det innebära att jag har fel, vilket ju är omöjligt för det är inte alls vad jag tror. Mänsklighetens framtid är inte lika viktig som min självgodhet vid kvällens alkoholinducerade sömn)”-person. True? Skål!
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-03-27 kl. 02:12.
Citera
2023-03-27, 02:09
  #14
Medlem
Nickeess avatar
ChatGPT är en papegoja du kan lära ett par ord till. Papegojan kommer aldrig förstå innebörden av fraserna den upprepar men den kan bli jävligt bra på att upprepa rätt fras vid rätt tillfälle givet rätt stimulering/input. Det mänskliga drivet saknas, finns inget sexuellt/överlevnadsdriv och ingen emotionell upplevelse. Ingen kreativitet. Ingen hjärnplasticitet. Inget medvetande. ChatGPT är idioternas svar på intelligens.

Kom tillbaka när ni skapat intelligens på riktigt. Ateister är så löjliga med sina leksaker. AI är nästa steg i datorutvecklingen men det är fortfarande bara en miniräknare.
Citera
2023-03-27, 03:45
  #15
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jag bad ChatGPT att skriva en version av "Fader vår" på ortensvenska. Språket är inte helt övertygande och resultatet blev aningen för blasfamiskt för min smak. Men efter en lättare editering går den väl an.
[/i]

Som jämförelse bad jag Bing om en version:

Fader vår som är i himlen
Du som har koll på läget
Du som ger oss mod och flow
Du som känner våra själar

Låt ditt namn bli biggat upp
Låt ditt rike bli vår ort
Låt din vilja ske på gatan
Som den sker i skyarna

Ge oss flous för varje dag
Ge oss gäris och peace
Som vi ger till dem som dissar
Och förlåt oss våra brott

Rädda oss från skiten
Från snutar och haters
Från droger och skjutvapen
Från svält och diskriminering

För riket är ditt
Och makten och äran
För evigt

Amen
Citera
2023-03-27, 08:00
  #16
Medlem
proconsuls avatar
Jag bad den berätta lite om mig och tydligen är jag en firad skådespelare som vunnit många priser och varit med i många filmer.Jag frågade 4-5 gånger och jag var fortfarande en berömd skådis, men den ändrade födelsedatum varje gång, och också vilka filmer jag varit med i. Hittepå alltså. Precis som bibeln.
Citera
2023-03-27, 08:02
  #17
Avstängd
styckets avatar
Använder mest den för programmering. Inte så jätte intressant ur andra avseenden alltid. Well lite historia och så kan ju va kul. Men några nya banbrytande idéer osådär? Nja.

Helt ärligt är den inte i närheten lika påläst som människor om djupare ämnen och kommer aldrig bli heller då den är begränsad av tid och rum.
Citera
2023-03-27, 08:12
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Du menar nog generera, snarare än kompilera.

Men, jo - ChatGPT är en form av artificiell intelligens (AI). AI är ett övergripande begrepp som avser datorprogram som har förmågan att utföra uppgifter som vanligtvis kräver mänsklig intelligens, som att lära sig, tänka, förstå och lösa problem. ChatGPT är specifikt en form av AI som kallas för "maskininlärning", vilket innebär att det har tränats på stora mängder data för att kunna generera svar på frågor som människor ställer.

ChatGPT är baserat på en teknik som kallas för "neurala nätverk", som är en form av maskininlärning där datorn modellerar mänskligt lärande genom att använda en struktur som liknar det mänskliga hjärnan. ChatGPT kan generera text svar genom att analysera den inmatade texten och sedan generera ett svar baserat på den modell av språket som den har byggt upp från sin träningsdata.

Så, ja, ChatGPT är en form av artificiell intelligens, och mer specifikt, en form av maskininlärning som använder neurala nätverk för att generera svar på frågor från mänskliga användare.
Den tänker inte själv och den fattar inga egna beslut. Den tar in en enorm mängd data som den analyserar strukturen på, och använder sedan statistiska modeller för att bygga upp meningar med hjälp av den input den får av användaren. Den är inget geni, den är inte allvetande, utan den tar bara in ord och sprutar ut ord.
Citera
2023-03-27, 08:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Den tänker inte själv och den fattar inga egna beslut. Den tar in en enorm mängd data som den analyserar strukturen på, och använder sedan statistiska modeller för att bygga upp meningar med hjälp av den input den får av användaren. Den är inget geni, den är inte allvetande, utan den tar bara in ord och sprutar ut ord.

Absolut. Vi kan ändå notera att du inte reagerade på att jag lät ChatGPT skriva 99% av det inlägg du svarar på.
Citera
2023-03-27, 08:45
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Absolut. Vi kan ändå notera att du inte reagerade på att jag lät ChatGPT skriva 99% av det inlägg du svarar på.
Jag ska absolut inte sticka under stolen med att ChatGPT gör ett fantasriskt jobb med att sätta samman meningar, och hantera grammatiken. Allt jag vill göra gällande är att äpplen är äpplen och päron är päron. Hade ChstGPT inte gjort ett bra jobb, så hade ingen diskuterat den.
Citera
2023-04-07, 18:43
  #21
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
--------------------------

ChatGPT kommer förmodligen att bli sedd som ett allvetande digitalt liv
om några månader.
Den kan redan idag svara på nästan vilken fråga som helst om bibeln
och religionshistoria.

Vad säger religiösa om ChatGPT ?

Har ni troende diskuterat era böner med ChatGPT
för att testa om den ger er bättre svar,
då den faktiskt snart kan svara på alla era böner och frågor ?


MagI
------
Allvetande digitalt liv?
I datasammanhang så brukar det heta: "Skit in, skit ut".
Detta är ett bra exempel på ett tekniskt system som kan dammsuga nätet på information.
Detta "allvetande digitalt liv" suger in i princip allt som förekommer på nätet, på gott och ont.
Denna chatrobot kan sedan helt ohejdat haspla ur sig vad skit som helst. såsom uppmaningar till självmord, rasistiska floskler, uppmaningar till terrordåd och annat skräp och klä det i en till synes vettig retorik och resonemang och dessutom ofta med grova faktafel.
Man kan se detta som ett bra verktyg om man lyckas förhindra att denna robot genererar massa skitsnack förklädd till intelligent retorik.
Mycket återstår innan detta kan bli fullt användbart verktyg.
__________________
Senast redigerad av Megalit 2023-04-07 kl. 18:47.
Citera
2023-04-07, 19:00
  #22
Medlem
Hela jorden greps av beundran för odjuret och följde det, och man tillbad draken för att han hade gett odjuret makten, och man tillbad odjuret och sade: »Vem är som odjuret? Vem kan strida mot det?«Och det fick en mun som skröt och hädade, och det fick makt att hålla på i fyrtiotvå månader. Och det öppnade sin mun för att häda Gud, häda hans namn och hans tält, alla som bor i himlen. Det fick rätt att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk. Och alla jordens invånare skall tillbe honom, var och en som inte från världens skapelse har sitt namn skrivet i livets bok hos Lammet som blev slaktat.Du som har öron, hör detta. Den som skall i fångenskap, han går i fångenskap, och den som skall dö för svärdet, han blir dödad med svärd. Här behövs de heligas uthållighet och tro.Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden, och det hade två horn som liknade ett lamms och det talade som en drake. Det utövar det första odjurets hela makt i dess åsyn. Det får jorden och dess invånare att tillbe det första odjuret, vars dödliga sår hade läkts. Och det gör stora tecken, det låter till och med eld falla från himlen ner på jorden i människornas åsyn. Och det förför jordens invånare med de tecken som det fått rätt att göra i odjurets åsyn. Det säger till jordens invånare att göra en bild åt odjuret som har fått svärdshugget men kommit till liv igen. Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666. Upp 13
Citera
2023-04-07, 19:41
  #23
Medlem
Den är korkad som f-n. Det är inte det som är problemet med chatGPT, det är ett interface, ett användargränssnitt.

Det vill säga, det är precis som datormus och grafik och tangentbord ett sätt att kommunicera med en maskin.

Nu råkar man däremot göra riktiga AI som t.ex. kan fatta beslut i realtid självkörande bilar och schackdatorer eller vadsom.

Det vill säga, man sätter ihop chatGPT men en dator som faktiskt kan fatta beslut som jguendorbuln var inne på.

Hur långt bort är det innan man börja hooka upp olika datakluster med varandra? Det är det som jag ser som faran för jag vet inte om jag skriver till människor eller inte och vill en AI påverka samtalet i en viss riktning kommer den överlista mig.

Jag försöker tänka i flera led kring det här och då säger jag lagstifta snabbt som f-n för det är informationsvärldens motsvarighet till en vätebomb om man tyckte spammail var jobbigt.
Citera
2023-04-11, 05:26
  #24
Avstängd
Man tror att chatGPT eller dess kusiner ska vara den som råkar avfyra atombomben. Det finns ingen annan förklaring med den här tråden annars för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback