Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-03-29, 21:10
  #49
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Nu snackar vi om en stöld, inte flera stölder. Läs topic.
Nej för handlare så handlar det inte om EN stöld utan om upprepade snatterier och stölder som utgör stora del av deras förluster i verksamheten.
Citera
2023-03-29, 21:24
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, men kommunister tycker, liksom du, att det är helt OK att stjäla stora summor från rika personer. Bill Gates har råd att förlora 10 miljoner, för summan betyder ingenting för honom. Troligen mindre än enkronan du släpar med dig i fickan betyder för dig. Som du försökte säga: självklart är proportionalitet relevant.
Ok? Ja alltså, får du en enkrona snodd så är du en töntig pissunge om du springer och grinar till polisen om det. Detta är sant oavsett om det är jag, Elon Musk, eller Jonas Sjöstedt som säger det.
Citera
2023-03-29, 21:33
  #51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Nu vet ju både du och jag att han inte är så drabbad av stölder att en enorm del av hans inkomst är borta. Isåfall hade han inte haft råd att ha kvar affären alls. Vi pratar om en tjuv här, inte flera. Kom tillbaka när en signifikant andel av hans pengar har stulits, då kan vi prata om riktig skada som är värd att anmäla.

Tills dess bör du hålla dig till fakta. Det är 1000 kronor han gnäller om, ingen annan siffra.

Fakta är isåfall att det är ett lagbrott.

Så skall vi hålla oss till fakta så är allt ditt subjektiva tyckande om hur mycket eller lite folk tjänar, eller vad du skulle gjort, eller när du känner att ett brott är ett brott, helt irrelevant.

Fakta you say..
Citera
2023-03-29, 21:36
  #52
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Självklart är proprortinalitet relevant. Om stölden gör lika mycket skada för honom som en stöld av en krona från min plånbok gör för mig så bör han också reagera på samma sätt som jag hade gjort. Dvs att gå vidare med mitt liv utan att grina om småpengar.

Wohoo, en helt påhittad summa med en helt påhittad proportionalitet.

Nu är det så att du behöver ju inte spekulera, eftersom summorna redan är inskrivna i lagtexten förstår du.
Citera
2023-03-29, 21:38
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Ok? Ja alltså, får du en enkrona snodd så är du en töntig pissunge om du springer och grinar till polisen om det. Detta är sant oavsett om det är jag, Elon Musk, eller Jonas Sjöstedt som säger det.
Kan du på rak arm, istället för att prata om dina enkronor och pissungar, säga att du tycker det är OK att någon stjäl 10 miljoner från en mycket rik person, eftersom summan inte berör honom? Han bör inte göra någon anmälan, för han har med lätthet råd med förlusten.

Är det OK, ja eller nej?
Citera
2023-03-29, 21:46
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Kan du på rak arm, istället för att prata om dina enkronor och pissungar, säga att du tycker det är OK att någon stjäl 10 miljoner från en mycket rik person, eftersom summan inte berör honom? Han bör inte göra någon anmälan, för han har med lätthet råd med förlusten.

Är det OK, ja eller nej?
Beror på. Bryr sig personen i fråga om den summan? Om inte, så är han töntig som gör en grej av någonting som han inte ens bryr sig om.
Citera
2023-03-29, 22:00
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Wohoo, en helt påhittad summa med en helt påhittad proportionalitet.

Nu är det så att du behöver ju inte spekulera, eftersom summorna redan är inskrivna i lagtexten förstår du.
Det är olagligt enligt lagtexten att sno en femma från mig med. Det betyder inte att jag springer och grinar till polisen för det.
Citera
2023-03-30, 01:46
  #56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Det är olagligt enligt lagtexten att sno en femma från mig med. Det betyder inte att jag springer och grinar till polisen för det.

Exakt.
Och lika irrelevant.
Citera
2023-03-30, 04:18
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Exakt.
Och lika irrelevant.
Vad är det som är svårt att förstå? Gnäller du över en summa som inte betyder något för dig bara för att "det står i lagen" så är du en liten gnällig pissunge. Av den anledningen så gnäller inte jag om någon snor en femma av mig trots att det är olagligt; jag är nämligen inte en liten gnällig pissunge. Summan betyder inget för mig så jag går vidare med mitt liv utan att grina till någon annan om saken. Så agerar folk som inte är gnälliga pissungar. Jag har förklarat detta med olika formuleringar flera gånger nu.
__________________
Senast redigerad av Tjunky 2023-03-30 kl. 04:20.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback