Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-25, 17:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Det gällde väl reduktionsplikten och inte matpriserna?
Det du inte fattar är att för två år sedan ville SD sänka drivmedelspriserna. Jag är inget fan av SD men även jag var rädd för att matpriserna skulle explodera redan för tre år sedan. Sedan kom höjningarna på drivmedel och inflationen exploderade.
Varken SD eller regeringen kan göra ett skit åt en fri marknad men de kan börja med att se till att distributionsnätet blir billigare.
Citera
2023-03-25, 23:58
  #14
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
1. Varför går inte ledande SD-företrädare ut och kräver sänkta matpriser?
2. SD skulle kunna hota med att dra sig ur Tidöavtalet och fälla regeringen om man inte gör något på allvar åt matpriserna.

3. SD:s väljarbas består huvudsakligen av är män som åtminstone vill vara macho, och matpriser är en alltför kvinnlig fråga för sådana män, som bryr sig mer om sänkta bränslepriser så att de kan fortsätta köra omkring i gamla bensinslukande plåtschabrak, som "riktiga karlar".
4. SD har sålt sig till storkapitalet och gör inget som kan hota deras vinster. Det är bara lurendrejeri att de bryr sig om vanligt folk.
..
1. För då skulle man framstå som lika stora idioter som vänsterpartiet och det vill man undvika i möjligaste mån.
2. Man vill inte i onödan kritisera regeringen då man är beroende av att regeringen får sitta kvar
3+4 = Nä. Käre jesus vilken fantasi.
Citera
2023-03-26, 05:32
  #15
Medlem
Bränslepriserna är ett område som staten aktivt fördyrar genom tvingade påslag såsom energiskatt och reduktionsplikt. Där finns det alltså stort utrymme för politiken att minska statens inblandning.

Matpriserna påverkas visserligen av faktorer som staten manipulerar (bland annat just bränslepriserna), men på det direkta planet gäller bara den lägsta momssatsen. Nog skulle man kunna ta bort även den, men det finns fler procentenheter att kapa för bränsle, undantaget planekonomiska åtgärder i stil med pristak.
Citera
2023-03-26, 13:17
  #16
Medlem
senhackarens avatar
SD liksom dom andra högerpartierna vill inte ens ta i matprisfrågan med tång. Sånna är dom. Säger dom högerextremister. Man får vad man röstar på. Sossarna hade ju åtminstånde ansträngt sig lite.
Citera
2023-03-26, 14:51
  #17
Medlem
Davalrofs avatar
Förhoppningsvis fortsätter dom tiga om dom inte säger att det finns koppling till priset på drivmedel (för det gör det ju) och förespråka att vi ska bli mer självförsörjande och på så vis importera mindre och således kunna hålla kostnaderna nere.

Eftersom priset på el och bränsle påverkar mig långt mer än matpriset så är det för mig ganska oviktigt, maten kan jag påverka själv till viss del och det kan jag inte med el och bränsle.

Skulle vilja påstå att dom flesta av oss äter på tok för mycket på lust och infall ändå och tänker för lite.
Citera
2023-03-31, 20:02
  #18
Medlem
Den skamlöses avatar
Men de höga bränslepriserna har inte hindrat livsmedelsjättarna att göra stora vinster och ge cheferna stora bonusar.
Citera
2023-03-31, 20:14
  #19
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Invandrare har fler barn och lägre inkomster än svenskar. Därför drabbar matpriserna invandrarna hårdare.

Invandrare äter också knasigare mat än svenskar. Bara muslimernas förbud mot att äta fläsk bör driva upp deras matkostnader märkbart, eftersom fläsk är billighetsmat. Bacon, falukorv, kassler osv.

Istället äter man minoritetskött som lamm, och köttet ska naturligtvis också specialhanteras enligt halal. Helst köper man köttet från halalchark, så risken att köttet hanterats av andra smutsiga folkslag minimeras. Allt detta är faktorer som gör köttet ännu dyrare.

Bara en teori jag har.
Citera
2023-03-31, 21:27
  #20
Medlem
Jösses vilken tråd...är folk så indoktrinerade så att de tror att politikerna bestämmer vad blodkorven ska kosta? Jag hoppas verkligen att jag slipper den dagen då politiker även bestämmer över matpriserna. Det enda politikerna kan göra i sammanhanget, kanske t.o.m ska göra, är att i så fall laborera med matmomsen.

Jag vill inte ha ett sådant i grunden sjukt samhälle där gatans parlament bestämmer hur mycket blodkorven som jag äter ska kosta. Vad har de med det att göra?
Citera
2023-04-01, 03:34
  #21
Avstängd
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses vilken tråd...är folk så indoktrinerade så att de tror att politikerna bestämmer vad blodkorven ska kosta? Jag hoppas verkligen att jag slipper den dagen då politiker även bestämmer över matpriserna. Det enda politikerna kan göra i sammanhanget, kanske t.o.m ska göra, är att i så fall laborera med matmomsen.

Jag vill inte ha ett sådant i grunden sjukt samhälle där gatans parlament bestämmer hur mycket blodkorven som jag äter ska kosta. Vad har de med det att göra?

Vänsterpartiet sinnesslöa führer , twittarade om att VPK hade gjort skillnad. i matprise frågan. Ändå svälter folk på Kuba och Nordkorea.
Citera
2023-04-01, 04:35
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vänsterpartiet sinnesslöa führer , twittarade om att VPK hade gjort skillnad. i matprise frågan. Ändå svälter folk på Kuba och Nordkorea.

De skulle säkert ha gjort skillnad. Skickat JAS till Ryssland i utbyte mot mat.
Citera
2023-04-01, 07:28
  #23
Avstängd
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
De skulle säkert ha gjort skillnad. Skickat JAS till Ryssland i utbyte mot mat.

Så efterblivna kommunister skall flyga ett plan som JAS? Deras MIG 29 är fan sämre än våra J29 "Flygande tunnan"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback