2023-03-24, 20:15
Medlem
Planerar ett eventuellt lån på ca 250 000 kr för ansiktskirurgi (både nya ingrepp och korrigering av tidigare). Problemet är att min anställning påbörjas en månad efter mitt planerade kirurgidatum (om jag ens får lånet dvs). Är det möjligt att ta lån en månad innan man börjar sin anställning? Jag kan inte påbörja min anställning tidigare eftersom jag tar min kandidatexamen (inom det yrke jag fått anställning i) i juni.

Då jag har studerat i flera år har även inte en tidigare årsinkomst på 100 000 kr...

Min plan B är att spara pengar i ett år för att göra ingreppen senare. Eftersom jag är ung och fortf bor hemma så blir det inte speciellt svårt att spara. kommer också ha relativt bra lön. Men att vänta ett helt år på något som kommer att förbättra min mentala hälsa avsevärt känns inte så bra.
Citera
2023-03-24, 20:22
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SemiRetardedTr4nny
Planerar ett eventuellt lån på ca 250 000 kr för ansiktskirurgi (både nya ingrepp och korrigering av tidigare). Problemet är att min anställning påbörjas en månad efter mitt planerade kirurgidatum (om jag ens får lånet dvs). Är det möjligt att ta lån en månad innan man börjar sin anställning? Jag kan inte påbörja min anställning tidigare eftersom jag tar min kandidatexamen (inom det yrke jag fått anställning i) i juni.

Då jag har studerat i flera år har även inte en tidigare årsinkomst på 100 000 kr...

Min plan B är att spara pengar i ett år för att göra ingreppen senare. Eftersom jag är ung och fortf bor hemma så blir det inte speciellt svårt att spara. kommer också ha relativt bra lön. Men att vänta ett helt år på något som kommer att förbättra min mentala hälsa avsevärt känns inte så bra.

Fråga banken, det är ju en hel del pengar... En hel del i ränta också, helt sjukt dyrt, även om du delar upp det på 10 år så blir det flera tusen i månaden att betala. Jag skulle inte ha lånat ut till dig. Jag hoppas att du tänker om.

Men ja, är det ett fast jobb, så kanske det går om du får prata med någon.
Citera
2023-03-24, 20:33
Medlem
Du blir väl tillsvidareanställd först efter 6 månader, innan dess får du inget lån med rimlig ränta.
Citera
2023-03-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du blir väl tillsvidareanställd först efter 6 månader, innan dess får du inget lån med rimlig ränta.

men är det verkligen en omöjlighet? har googlat runt lite om det här med lån och provanställning och det verkar ju gå utifrån en individuell bedömning typ. Jag har jobbat på arbetsplatsen tidigare rätt länge och har även några års yrkeserfarenhet, och har i princip blivit försäkrad av chefen att jag kommer bli fast
Citera
2023-03-24, 22:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
men är det verkligen en omöjlighet? har googlat runt lite om det här med lån och provanställning och det verkar ju gå utifrån en individuell bedömning typ. Jag har jobbat på arbetsplatsen tidigare rätt länge och har även några års yrkeserfarenhet, och har i princip blivit försäkrad av chefen att jag kommer bli fast

Vad en chef säger är ingenting värt så länge du inte har det på papper. Vad som helst kan hända.
Citera
2023-03-24, 22:37
Medlem
Citat:

Satsa på eget boende om du nu kommer tjäna så mycket pengar. Orka bo hemma?
Citera
2023-03-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Satsa på eget boende om du nu kommer tjäna så mycket pengar. Orka bo hemma?

Prioriterar kirurgin över att bo ensam
Citera
2023-03-25, 11:18
Medlem
Citat:
Prioriterar kirurgin över att bo ensam

Ok missade att du var ett förvuxet barn som bara tänker på sig själv! 👍
Citera
2023-03-26, 08:05
Medlem
Fyfan, solida ekonomiska beslut. Ta privatlån innan jobbet startat för att operera fejset. Ta bort "semi" i användarnamnet.
Citera
2023-03-26, 08:36
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Alla jobb har inte provanställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in