Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-24, 10:40
  #13
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns många exempel:


Det är viktigare vad man har i sitt hjärta, än hur man ska be.
Det viktigaste är hur mycket tro man har. Och vad man har för tro väl. Eller kan det vändas mot en?Och är man som ett barn så har man inget större val.

Vi ska vara som gudar
Barn brukar väl inte ha så mycket i hjärtat ännu.

Det känns som mitt trånga huvud är min flaskhals. Min kapacitet och svaga resurser.
Bästa vore om jag satt i nirvana hela tiden kanske.

Må "Det" generera nåt bra bara.
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2023-03-24 kl. 10:46.
Citera
2023-03-27, 01:44
  #14
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns många exempel:

"Alla de bud som jag i dag ger dig ska ni vara noga med att följa, så att ni får leva och bli talrika och får komma in i och besitta det land som Herren med ed har lovat era fäder. Kom ihåg hur Herren din Gud i fyrtio år ledde dig hela vägen i öknen för att ödmjuka dig och pröva dig och så lära känna vad som var i ditt hjärta, om du skulle hålla hans bud eller inte. Han ödmjukade dig och lät dig hungra, och han lät dig äta manna, något som varken du eller dina fäder kände till. Han ville lära dig att människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Herrens mun. " (5 Mose 8:1-3 Folkbibeln)

"Då ödmjukade sig Israels furstar och kungen och sade: »Herren är rättfärdig.«" (Krön 12:6 Bibel2000)

Det främsta exemplet på ödmjukhet är Jesus:

"Jesus steg upp från bordet, tog av sig manteln och band en handduk om livet.
Sedan hällde han vatten i tvättfatet och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade bundit om sig.
" (Joh 13:3-5 Bibel2000)



Fariséerna och skriftlärda.



Det är viktigare vad man har i sitt hjärta, än hur man ska be.
Det är viktigt vad man vet med sig.
Vad man vet om hur Gud fungerar på jorden. Hans vilja.
Vem Han är. Och hur man älskar. Om man är i kärleken.Det är svårt.

Det bästa är kanske att inte veta nåt och fungera per automatik.

Jag är ingenting. Knappt det. Nån vill att jag ska vara nåt. Men inte det är rätt.
Var frimodiga! Det är lekstuga här med mig. Jag beklagar. Vill inte häckla håna smäda eller nåt.
Bara det är så mycket som fattas hos mig. Så mycket att hålla reda på. Alla lösa trådar. Alla lagar.

All denna frihet att använda världen som om man inte gjorde det.
Citera
2023-03-27, 07:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jesus ”forlorade” ar - alltsa perioden dar inga texter finns om honom, mellan bardommen till han borjade predika, anser vissa att han tillbringade i norra indien/tibet och dar studerade buddhism.
Johannes, Markus, Lukas och Matteus skriver ju om Jesu levnad och inte med ett ord nämner dom "förlorade" år där han skall ha varit i Indien/Tibet.
Jesus säger om sig själv att han är Guds Son så att ha behov för att studera buddhism verkar osannolikt.
Citera
2023-03-28, 08:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Johannes, Markus, Lukas och Matteus skriver ju om Jesu levnad och inte med ett ord nämner dom "förlorade" år där han skall ha varit i Indien/Tibet.
Jesus säger om sig själv att han är Guds Son så att ha behov för att studera buddhism verkar osannolikt.
”forlorade ar” ar nagot som myntats i modern tid. de forlorade aren avser jesus liv mella 12 och 30 ars alder da det inte lar finnas nagra texter som namner nagot om jesus liv under den perioden.
dar finns en hel del spekulationer fran att han tillbringade tid i Japan, till att han begav sig till britannien, till att han levde i Indien, till att han helt enkelt lokalt jobbade som snickare.

jag sjalv ar overtygad att Jesus storyn helt enkelt ar en klurig sol-dyrkans lara
som namns ovan hans aldrar 12 och 30 kan hinta om arets tolv manader och manadernas 30 dagar ?
samma med hans 12 larjungar...o.s.v
Citera
2023-03-28, 19:40
  #17
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Det låter som någonting ur Buddhismen och Daoismen om jag förstår det rätt, att bete sig mer som barn.

Vad tror ni de menar här?

Det betyder såklart att man måste vara som ett barn som inte har rädslor, beroenden, avundsjuka, giftiga dagliga intag av födor som är dött skräp, orent vatten som dricks och tankar som jongleras konstant.. som ett barn innan det går snett med dåliga vanor som vuxna får göra.
Fasta, avgifta och även genom tankebegränsande beslutsåtgärder dvs meditering .. för när vi var barn hade vi inte mycket att tänka på.
Det ä den symboliska meningen enligt min tolkning av detta och andra kapitel om Peneal och de 7 sigillen som uppenbarligen är tallkottkörteln och 7 chakrapunkters blockeringar mentalt. Djup psykologi.
Citera
2023-03-28, 19:45
  #18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Johannes, Markus, Lukas och Matteus skriver ju om Jesu levnad och inte med ett ord nämner dom "förlorade" år där han skall ha varit i Indien/Tibet.
Jesus säger om sig själv att han är Guds Son så att ha behov för att studera buddhism verkar osannolikt.

Det är ju just det uttrycket "förlorade år" syftar på. Att det inte står något om den perioden i evangelierna.
Citera
2023-03-30, 08:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Det låter som någonting ur Buddhismen och Daoismen om jag förstår det rätt, att bete sig mer som barn.

Vad tror ni de menar här?
Jag är uppväxt i en ateistisk familj. Det fanns ingen tro i mitt hem. Dock när min farmor kom på besök så bad hon alltid en bön med mig vid sängdags. "Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är, vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer, lyckan kommer lyckan går, den Gud älskar lyckan får"

Det väckte min barnatro. Jag kunde inte läsa, fick ingen undervisning om Gud eller Jesus av någon annan människa, men jag började tro. Det var en egoistisk tro, en hämningslös, villkorslös men samtidigt bergfast tro i oförstånd.

Jag började be, min önskan var att få en häst, ja det var egoistiskt och barnsligt, men jag trodde stenhårt på att Gud skulle uppfylla min önskan. Vilket han faktiskt gjorde några år senare, men inte på det sätt jag hade tänkt mig.

Hur som, så tror jag att det är denna oskyldiga, något egensinniga, tro och övertygelse om att vara hörd som Jesus avser här.
Citera
2023-03-30, 08:38
  #20
Medlem
Låter som ytterligare ett exempel där folk uppmanas att inte tänka själva...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback