Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-23, 20:36
  #1
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag tycker att koncept som traditioner, normer, fantasier, tid osv. har för mycket plats i huvudet och bara är hinder för att se verkligheten för vad den är

Hur låser man in hjärnan i nuet istället? Det hade varit väldigt praktiskt att leva så och slippa meningslösa tankar
Citera
2023-03-23, 21:05
  #2
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag tycker att koncept som traditioner, normer, fantasier, tid osv. har för mycket plats i huvudet och bara är hinder för att se verkligheten för vad den är

Hur låser man in hjärnan i nuet istället? Det hade varit väldigt praktiskt att leva så och slippa meningslösa tankar
Kan du ge ett par exempel så att vi inte missförstår och svarar något annat än du frågar efter.
För jag vågar inte svara fast jag tror jag kan.
Citera
2023-03-23, 21:16
  #3
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Kan du ge ett par exempel så att vi inte missförstår och svarar något annat än du frågar efter.
För jag vågar inte svara fast jag tror jag kan.

Det kan vara vad som helst. Säg att jag börjar tänka på Stefan Löfvén eller vad som skulle hända om en meteor slog ned i huset, trots att dessa tankar är helt irrelevanta för mitt liv, mitt välmående och min överlevnad

Har börjat lägga märke till hur mycket man tänker på allt möjligt skit hela dagarna
Citera
2023-03-23, 21:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag tycker att koncept som traditioner, normer, fantasier, tid osv. har för mycket plats i huvudet och bara är hinder för att se verkligheten för vad den är

Hur låser man in hjärnan i nuet istället? Det hade varit väldigt praktiskt att leva så och slippa meningslösa tankar

Gå på silent retreat
Citera
2023-03-23, 21:21
  #5
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Det kan vara vad som helst. Säg att jag börjar tänka på Stefan Löfvén eller vad som skulle hända om en meteor slog ned i huset, trots att dessa tankar är helt irrelevanta för mitt liv, mitt välmående och min överlevnad

Har börjat lägga märke till hur mycket man tänker på allt möjligt skit hela dagarna
Okej, det läste jag inte ur ditt första inlägg och nu blev det ännu konstigare då de två hänger inte ihop med varandra i resonemanget. Så jag släpper detta helt av den anledningen.
Citera
2023-03-23, 22:33
  #6
Medlem
particulum1s avatar
Du fokuserar medvetenheten på fenomen som inte kan vara någon annanstans än i nuet, förslagsvis dina fem sinnen eller din andning, mer eller mindre kan du använda alla former av stimulans i kroppen för det ändamålet.
Citera
2023-03-23, 23:21
  #7
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Visst, det låter skönt. Men hur löser man problem så, eller ser att man gör framsteg?
Fantasier kan vara gött ibland, och vissa normer gör ju att mänskor omkring en tycker det är lättare att ha och göra med en. Traditioner däremot, kan man nästan helt skita i.

Personligen, så måste jag ha och göra listor, för att känna att jag får saker och ting gjort.
Citera
2023-03-23, 23:27
  #8
Medlem
particulum1s avatar
Kanske kan vara värt att nämna utöver metoden ovan att ingenting du gör tänker eller känner kan egentligen existera någon annanstans än i nuet, även om dina tankar, drömmar eller fantasier innehåller information om framtiden eller om du återkallar minnen så är du aldrig varken i framtiden eller i dåtiden.

Du är i en fullständigt aspekt inkapabel att inte vara i nuet oavsett vad du än gör. Om du tror eller upplever någonting annat är du utsatt för en illusion. Så i realitet så behöver du faktiskt inte låsa dig själv i nuet, du behöver bara frigöra dig från eventuella missuppfattningar om att du inte är i nuet.

Att inte tänka eller att inte vara i huvudet har faktiskt ingenting att göra med att vara i nuet eller inte.
Citera
2023-03-23, 23:29
  #9
Medlem
Yoga och meditation brukar fungera bra för mig. Och med meditation menar jag att stilla inte tänka på något specifik tanke alls, utan låta sig omges av det omedelbara nuet. För tankarna är en distraktion som kan förbises till förmån för ett direkt fokus på hjärtslagen och andetagen.

Sedan när lugnet har lagt sig, kan jag fokusera på det jag vill göra under resten av dagen, vilket i många fall inte är mycket alls.

Det här med att få "saker gjort" är helt ointressant för mig. Jag känner inget behov av någonting. Faktiskt är jag glad med absolut ingenting. Jag har knappt några möbler eller ägodelar kvar.
Citera
2023-03-24, 01:02
  #10
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Yoga och meditation brukar fungera bra för mig. Och med meditation menar jag att stilla inte tänka på något specifik tanke alls, utan låta sig omges av det omedelbara nuet. För tankarna är en distraktion som kan förbises till förmån för ett direkt fokus på hjärtslagen och andetagen.

Sedan när lugnet har lagt sig, kan jag fokusera på det jag vill göra under resten av dagen, vilket i många fall inte är mycket alls.

Det här med att få "saker gjort" är helt ointressant för mig. Jag känner inget behov av någonting. Faktiskt är jag glad med absolut ingenting. Jag har knappt några möbler eller ägodelar kvar.

På vilket sätt skulle du säga att Yoga har hjälpt? Det finns en grupp här på gymmet i närheten
Citera
2023-03-24, 11:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
På vilket sätt skulle du säga att Yoga har hjälpt? Det finns en grupp här på gymmet i närheten

Jag brukar sitta/ligga i sängen och spela mycket och när jag gör Yoga så får jag lite distans från spelandet ett tag och blir av med stelheten i kroppen som uppkommer efter allt stillasittande. Sedan får jag som en mental frid som jag inte annars brukar ha i vanliga fall.
Citera
2023-03-24, 14:23
  #12
Medlem
Det enda som lämnar nuet är din uppmärksamhet.
Do with that what you will.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback