Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-03-24, 10:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, Jesus sade inget annat.

Jesus hade lätt kunnat säga "varje dag", men det gjorde han inte, utan antog att människor skulle förstå att det är en fortsättning av påskfirandet, som var ett firande varje år.
Då är vi faktiskt eniga.
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Absolut. Det finns få saker som har givit upphov till så mycket hat som övertygelsen att gud älskar oss.
Tyvärr är det så.
Citera
2023-03-24, 10:34
  #26
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, du har rätt, det är människor som har skrivit och översatt bibeln, men det är Gud som har inspirerat bibeln:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Blir det inte lite bakvänt att använda ett citat ur bibeln som belägg, när du i samma andetag medgivit att människor har kontrollerat dess innehåll sedan århundraden?
Citera
2023-03-24, 10:40
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Blir det inte lite bakvänt att använda ett citat ur bibeln som belägg, när du i samma andetag medgivit att människor har kontrollerat dess innehåll sedan århundraden?

Du förstår fel, Gud har inspirerat bibeln, även om människor skrivit den. Det betyder inte att människor har kontrollerat bibeln, det är Gud som har haft kontrollen av bibeln så att vi kan hänvisa till den för att belysa vad Gud vill och kräver av människor.
Citera
2023-03-24, 19:56
  #28
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förstår fel, Gud har inspirerat bibeln, även om människor skrivit den. Det betyder inte att människor har kontrollerat bibeln, det är Gud som har haft kontrollen av bibeln så att vi kan hänvisa till den för att belysa vad Gud vill och kräver av människor.

Jag förstår att du ser bibeln som en trovärdig källa för vad gud vill, och jag respekterar din tro.

För mig är bibeln en produkt av mänskligt ursprung. Den kan användas för att diskutera en rad intressanta ämnen, men för mig är det inte en trovärdig källa för vad gud de facto vill.

Vem av oss som förstått rätt eller fel lär visa sig i slutänden, och jag föreslår att vi gör vårt bästa för att respektera varandras tro fram tills dess.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback