Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-23, 00:09
  #1
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som bekant har Ramadan inletts.

För exakta tider: https://gotopray.com/en/ramadan/sweden/


Mer info:
Citat:
Fastemånaden Ramadan är den heligaste och mest firade tiden för muslimer runt om i världen.

Det är en månad som har en enorm betydelse och sträcker sig över religioner – precis som jul. För många är ramadan en djupt andlig tid av bön, reflektion, avskildhet och att rena själen.

Ramadan är också en social månad. På dagarna fastar muslimer från morgon till kväll. När solen går ner bryts fastan. Då samlas familjer och vänner i hemmet och äter måltiden iftar.

Under ramadan ger de som har möjlighet tillbaka till de mindre lyckligt lottade i samhället.
...
Under den heliga månaden ramadan påminns du som är muslim om att vara extra generös och öka din välgörenhet till fattiga. Belöningen av att ge under ramadan tros vara extra mycket värd. (Enligt islam är fördelen med välgörenhet under ramadan sjuttio gånger högre än under resten av året.)

https://www.sverigeforunhcr.se/blogg...-ramadan-zakat

Så frågeställningen är:
- Om du firar Ramadan - hur gör du?

Den som INTE firar Ramadan behöver inte berätta för en kompakt ointresserad omvärld att ni inte gör det, i den här tråden är era åsikter om religion i allmänhet och islam i synnerhet off topic, inte heller är det av intresse vad ni tycker om muslimer.
Citera
2023-03-23, 00:14
  #2
Medlem
knark-kungens avatar
Kommer som vanligt äta gott, dricka öl och röka haschish. Salam alaykum
Citera
2023-03-23, 04:07
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det är lite smått fascinerande hur en del helt enkelt inte kan låta bli att skriva off topic. Det tyder troligen på någon mental skada, men det avspeglar ju mer på den som skriver skit än de kanske tror.

OT raderat.
/Mod
Citera
2023-03-23, 05:53
  #4
Avstängd
BorisBalkans avatar
Mkt fet mat och mkt ost. Är inte muslim men försöker vara solidarisk med våran minoritet. Som kristen måste man vara förstående. Sen är en vit månad bara bra.
Citera
2023-03-23, 06:09
  #5
Medlem
En fråga då det verkar råda olika meningar. Om vi tänker oss svenska förhållanden, när på morgonen får man äta senast för att fastan ska räknas som giltig? Är det tillåtet enda fram till soluppgången? Läser man på Google får man varken äta eller dricka efter Fajr. Då är klockan 03:30. Dessa två verkar vara motsägelsefulla. Kan någon förklara?
Citera
2023-03-23, 07:23
  #6
Medlem
Sinner1987s avatar
Jag är inte muslim men har fastat och firat Ramadan i 15 år nu.
För mig är det en tid för reflektion, självkontroll och empati.
Jag släpper allt eventuellt agg mot människor och går vidare.
Funderar på hur jag kan slippa bli påverkad av all skit som pågår i Sverige idag och hur kalla och empatilösa svensken blivit ( kan jag påverka eller förändra?! )
Jag skänker pengar till olika hjälporganisationer ( förra året hemlösas hus i Helsingborg, Passas och SAK) .
Jobbar med självsäkerhet och kontroll.
Sedan bryter jag fastan med muslimska vänner från flera olika länder och har det jättebra.
Alltid tänkt att de som är avstängda för att lära sig om andras kulturer i Sverige är och kommer förbli fattiga.

I år kommer det bli ett bra år. Mycket som hänt som ska bli skönt att gå vidare ifrån.

Eid mubarak till er som firar!
Till alla andra som bara skriver vad ni tror är hets (om fläskätande osv) ingen muslim bryr sig om du äter gris. Ingen!.
Citera
2023-03-23, 08:29
  #7
Medlem
Ska fasta i år för första gången. Kommer inte vara stenhård i detta men testar.
Kommer inte att äta mat eller röka hasch medans det är ljust och inte heller syssla med sex/onani. Det är väl ett bra tillfälle att bli medveten om sina egna laster och försöka bli eller vara bättre, och inte tillåta sig själv all njutning alltid
Sen ska man inte dricka något heller. Men det kommer jag nog göra. Här blir nog mitt största fusk med te och vatten. Men egentligen ska man inte stoppa något i munnen.
Sen ska man gå upp kl 05. Det är ju nyttigt, ska försöka klara det.
Och försöka att vara bättre människa.

”När man har testat alla droger så finns det bara religion kvar att testa”
Citera
2023-03-23, 18:26
  #8
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollo94
En fråga då det verkar råda olika meningar. Om vi tänker oss svenska förhållanden, när på morgonen får man äta senast för att fastan ska räknas som giltig? Är det tillåtet enda fram till soluppgången? Läser man på Google får man varken äta eller dricka efter Fajr. Då är klockan 03:30. Dessa två verkar vara motsägelsefulla. Kan någon förklara?

Nej, man får inte äta mellan fajr och maghrib bönen. Maghrib bönen är oftast ett par minuter efter solnedgången så där är det inga problem. Det kan skilja sig några minuter mellan olika appar/hemsidor men det är oftast ungefär samma tid.

Fajr bönen är mer komplicerat. Ibland handlar det om en hel timmes skillnad mellan olika appar/hemsidor. Ja, ibland faktiskt till och med mer än en timme.

Vill man vara på den säkra sidan så ska man börja fasta så tidigt som möjligt men vänta med att be tills ungefär 80 minuter innan soluppgång. Och detta kan såklart vara lite utmanande. Tänk t.ex att i muslimska länder är det alltid samma tid för båda sakerna. Alltså att börja fasta och att be al fajr bönen.

Detta kan vara lite utmanande men trots det är Ramadan en fantastisk månad och de flesta känner ingenting negativt i samband med den förutom ev liiite trötthet eller irritation pga inget kaffe.
Citera
2023-04-20, 20:25
  #9
Medlem
TheSamePersons avatar
Då var Ramadan (nästan) över för svenska muslimer då "eiddagen" börjar officiellt efter maghrib bönen (dvs solnedgången) på Ramadans sista dag. Ramadan sista dag är idag torsdag och maghrib bönen infaller någonstans mellan 20:25 och 20:45 beroende på vart i Swēorice man bor.

Vi vill här från Falshback passa på och gratulera alla Sveriges muslimer för sina efforts under hela månaden och önskar dem en glad eid. Muslimerna som ej firade, eller för den delen icke-muslimer, vill vi påminna om att dörren till Gud alltid är öppen och att det aldrig är för sent att hitta Hem. Såväl icke-fastande muslimer som icke-muslimer är självfallet välkomna att delta på de olika eid aktiviteterna som ska äga run runt om i landet imorgon.

Sist men inte minst vill vi påpeka igen att det är på tiden att eid blir en röd dag precis som det är i bl.a New York (iaf för skolbarn).
Citera
2023-04-20, 20:28
  #10
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Vi vill här från Falshback passa på och gratulera alla Sveriges muslimer för sina efforts under hela månaden och önskar dem en glad eid.

Vilka är vi? Du och manskahahusvagn?
Citera
2023-04-20, 21:16
  #11
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Vilka är vi? Du och manskahahusvagn?

Vadå vilka vi är? Vi på Flashback såklart. Flashback ägs ju av medlemmarna och man behöver inte ha en officiell titel för att vara ens uttalanden ska räknas som officiella här. Det här är inte regeringen med andra ord. Om jag säger eller skriver någonstans i världen att "den svenska regeringen gratulerar alla muslimer" så är ju inte det officiellt för jag har inte på något sätt att göra med regeringen men Flashback är annorlunda och jag är en del av den så mina uttalanden är lika officiella som Admins. Förstår du skillnaden? Hur länge ska jag behöva lära västerlänningar om basic antropologi vet jag inte.
Citera
2023-04-21, 13:10
  #12
Medlem
Tunnelbanans avatar
Då var fastemånaden över! Vilken förlust för den som gått miste om denna möjlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback