Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-22, 22:15
  #1
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Kom att tänka på detta band häromdagen. Inget märkvärdigt stilmässigt men vill minnas att det fanns några habila låtar från debutalbumet. Power metal med neoklassiska drag som Yngwie Malmsteen-fans kanske uppskattar mer än andra.

Grundidén till bandet kom nog till redan på 90-talet men det var år 2000 som namnet blev Meduza. Huvudmannen i konstellationen är gitarristen Stefan Berg.

Endast två plattor hittills: "Now And Forever" (2002) och "Upon The World" (2004). Såg nu att det tredje albumet är under inspelning/bearbetning.

- Länk (YT) till "Shed No Tears"

Någon som lyssnat på dessa killar förut, eller hört talas om dem? Meduza är ett tämligen litet och ganska okänt band, därför passar det nog bra med en kort tråd också.
__________________
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2023-03-22 kl. 22:19.
Citera
2023-03-23, 06:43
  #2
Medlem
beckbrallans avatar
Gissar att du är medlem i bandet. Gissar också att ni proddat själva, för tyvärr lät det inte bra alls.
Citera
2023-03-23, 19:09
  #3
Medlem
NoTruces avatar
Det kom ju ut en hel del bra svensk neoklassisk PM i början på 2000-talet. Minns band som Majestic (OBS: inte Majestica!), Time Requiem (båda med fantastiske vokalisten Apollo Papathanasio som ju också var en del av bandet som är trådens ämne), Opus Atlantica, Silver Seraph, Stormwind m.fl. Just Meduza har funnits på min radar, men har inte lyssnat ordentligt på dem, vilket det nu får bli ändring på! Tack för tipset/påminnelsen.
Citera
2023-03-23, 23:05
  #4
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Gissar att du är medlem i bandet. Gissar också att ni proddat själva, för tyvärr lät det inte bra alls.

Du är inte den första personen som gissar eller antyder att jag är medlem i ett av banden som jag startar tråd om. Kan ändå ha viss förståelse att man tänker på det sättet.

Men vad är det du anser inte håller måttet, produktionsmässigt? Lyssnade du på "Shed No Tears" som länkades till?
Citera
2023-03-25, 07:19
  #5
Medlem
beckbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Du är inte den första personen som gissar eller antyder att jag är medlem i ett av banden som jag startar tråd om. Kan ändå ha viss förståelse att man tänker på det sättet.

Men vad är det du anser inte håller måttet, produktionsmässigt? Lyssnade du på "Shed No Tears" som länkades till?
Ja, jag lyssnade givetvis på den länkade låten. Tycker hela ljudbilden är ganska platt och olika delar ligger inte riktigt där de skall i mixen. Framförallt saknar jag dynamik i bas och gitarr. Låten i sig är det inget större fel på, men den skulle tjäna på att mixas om och få ett fylligare och modernare sound.
Min åsikt, inte nödvändigtvis en absolut sanning.
Citera
2023-03-29, 16:51
  #6
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Ja, jag lyssnade givetvis på den länkade låten. Tycker hela ljudbilden är ganska platt och olika delar ligger inte riktigt där de skall i mixen. Framförallt saknar jag dynamik i bas och gitarr. Låten i sig är det inget större fel på, men den skulle tjäna på att mixas om och få ett fylligare och modernare sound.
Min åsikt, inte nödvändigtvis en absolut sanning.

Det kan ju vara så att du har lite erfarenhet av att producera musik i genren, hobby eller professionellt. Kanske att du lyssnar med mer kritiska öron då än vad vi andra dödliga gör, vi nöjer oss oftast om vi hör lite sång, gitarrer och trummor och att paketet låter klart och inte så splittrat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback