Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-22, 18:03
  #1
Medlem
Hej Flashback,

Vi är väl alla förtjusta i krämig pasta av alla dess slag, men vi vet att det kan bli mindre lyckat när vi värmer upp en portion dagen efter. Grädden/såsen har en förmåga att alltid sjunka in i pastan och det går helt enkelt inte att värma det ordentligt. Jag har kommit på ett smart sätt att förbereda såsen och grönsakerna i förväg och sedan tillaga pasta och kött vid servering - perfekt portion varje gång!

Nyligen försökte jag mig på en förtjusande delikat kombination av räkor och vittvinssås, ackompanjerat av purjolök och lök. Under processen följde jag noggrant konstens alla regler när jag skapade en vittvinssås, något lösare än den man vanligtvis skulle servera till fisk, utan att reda den med mjöl. När såsen var färdig, hällde jag den i en skål med lock.

Därefter finhackade jag lök och purjolök och placerade dem i en matlåda, medan jag förvarade räkorna i en separat behållare. Vid måltidstillfället kokade jag pasta en minut kortare än angivet på förpackningen. Jag stekte snabbt räkor, lök och purjolök i en portionsstorlek och tillsatte sedan detta tillsammans med en portion vittvinssås till den avrunna pastan i kastrullen. Efter en grundlig omrörning erhöll jag ett perfekt resultat varje gång.

Nu kan jag njuta av en pasta med krämig sås under 2-3 dagar utan att den förlorar sin fuktighet och smak. Perfekt när man ska ha gäster att förbereda allting i förväg kanske redan en dag innan och sedan bara ställa fram allt som ett professionellt kök och sortera i den mängd som behövs!

Men nu söker jag inspiration för en liknande "sås"-bas som passar nötkött såsom entrecote, oxfilé eller ryggbiff.

Är det möjligt att skapa en bas med vittvin istället för rött? Tänker mig något i stil med vittvin, kalvfond, champinjoner och lök. Har ni några kreativa förslag?

Tack på förhand för era idéer och tips!

Bonusfråga: Har någon provat att applicera detta koncept på stuvade makaroner? Alltså, ha en färdig sås redo att blanda in i nykokta makaroner för en snabb och läcker måltid? Skulle vara tacksam för alla tips och erfarenheter kring detta!
Citera
2023-03-22, 18:48
  #2
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Men nu söker jag inspiration för en liknande "sås"-bas som passar nötkött såsom entrecote, oxfilé eller ryggbiff.

Är det möjligt att skapa en bas med vittvin istället för rött? Tänker mig något i stil med vittvin, kalvfond, champinjoner och lök. Har ni några kreativa förslag?

Eventuellt så hade du kunnat steka köttet och använda beläggningen som blir kvar i pannan, addera några tärningar smör och örter (kvist timjan), vatten och grädde, reducera tillsammans med resten av dina förslagna ingredienser. Baser på vitt vin gör man väl bäst i att frysa i iskubsbehållare.
Citera
2023-03-22, 21:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Eventuellt så hade du kunnat steka köttet och använda beläggningen som blir kvar i pannan, addera några tärningar smör och örter (kvist timjan), vatten och grädde, reducera tillsammans med resten av dina förslagna ingredienser. Baser på vitt vin gör man väl bäst i att frysa i iskubsbehållare.
Jag gjorde som en vittvins sås fast med kalvfond istället och tomatpure samt parmesan. Kommer lägga ner första köttbitens saft ner i såsen och röra om för att ge lite extra rondör till såsen.

Tack för tipset!
Citera
2023-03-24, 09:41
  #4
Medlem
Sladdarens avatar
Gör såsen utan köttet då och frys in ? Eller gör basen utan redning botten eller topp eller mejeriprodukter som kan tillsättas efter ..

Eller frys in bechamelen

Finns inte så mycket att leta efter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback