• 1
  • 2
2023-03-21, 22:45
Medlem
Hallå Flashback!

Som gammal trogen PS människa kliar det i fingrarna att byta upp mig från mitt PS4 till femman, disc-versionen. Dock skrämmer priset mig en aning då vi talar om en cirka 7700 för en PS5 med förlängd tillverkargaranti på exempelvis Elgiganten.

Konsolen var ju billigare tidigare och har sedan dess gått upp i pris. Jag undrar lite vad folk tror och vet om en eventuell prissänkning? Kommer vi se billigare konsoler? Kan det tvärtom bli dyrare? Hur ser det ut kring nya versioner av femman, likt PS4 PRO och kan vi anta att priserna på en "vanlig" femma kan komma att sänkas vid en sådan lansering? När kan vi förvänta oss sådana nya varianter av konselen?

Vad tror, och vet ni här på Flashback om detta?
Mvh FilosofiskKung
Citera
2023-03-21, 23:00
Medlem
VenturaCustoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilosofiskKung
Hallå Flashback!

Som gammal trogen PS människa kliar det i fingrarna att byta upp mig från mitt PS4 till femman, disc-versionen. Dock skrämmer priset mig en aning då vi talar om en cirka 7700 för en PS5 med förlängd tillverkargaranti på exempelvis Elgiganten.

Konsolen var ju billigare tidigare och har sedan dess gått upp i pris. Jag undrar lite vad folk tror och vet om en eventuell prissänkning? Kommer vi se billigare konsoler? Kan det tvärtom bli dyrare? Hur ser det ut kring nya versioner av femman, likt PS4 PRO och kan vi anta att priserna på en "vanlig" femma kan komma att sänkas vid en sådan lansering? När kan vi förvänta oss sådana nya varianter av konselen?

Mvh FilosofiskKung

När det gäller PS5 pro så kommer den antingen i år eller nästa år. Sannolikt.

Det som talar emot att PS5 pro kommer i år är två saker, vad jag spontant kommer på.
1. Pandemin och komponentbristen har gjort att vanliga PS5 inte sålt i enlighet med förväntan.
2. Det verkar inte florera rykten om en pro eller ens slim version i detta skedet, åtminstone har inte jag sett något om några rykten. Har ni?

Det som talar för en pro i år främst en grej, och det är att PS4 pro kom ut tre år efter vanliga PS4.

Sen följer rimligen Sony och Microsoft varandras drag så verkar Microsoft ligga still i båten så är Sony mindre benägna att reagera.

Jag hade iallafall köpt begagnat idag, exempelvis den här verkar vara i bra skick. https://www.tradera.com/item/1000006...sc-edition-ps5

Edit:
Här är några entusiaster som tänker och tycker lite kring PS5 Pro.
https://youtu.be/kgUnqzmJaEA

Den som lever får la se.
Senast redigerad av VenturaCustom 2023-03-21 kl. 23:41.
Citera
2023-03-21, 23:45
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilosofiskKung
Hallå Flashback!

Mvh FilosofiskKung
Cdon har ps5 för 6700:- just nu
Citera
2023-03-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenturaCustom

Ja det är svårt att sia. Låter mycket klokt det du skriver dock. Tänkte köpa begagnat först men kruxet är väl att man aldrig kan veta hur den behandlats eller dylikt innan samt att ofta finns ingen garanti. Känner att det vore skönt att ha garanti och då gärna utökad dessutom för flera år av att sova gott om natten.

Ska kolla in det du länkade också!

Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Cdon har ps5 för 6700:- just nu

Billigaste jag hittade var 6949:- för standard versionen dvs disc! Men tack för tips!
Citera
2023-03-22, 04:33
Medlem
yz44s avatar
Tveksamt om det kommar att bli blligare med tanke på den försvagade kronan.
Möjligen en mindre sänkning av originalkonsollen när den uppdaterade versionen kommer.
Citera
2023-03-22, 04:42
Medlem
Statsminister2030s avatar
Eftersom spelen denna generation inte fallit mig i smaken riktigt så har jag väntat. . Och nu har jag väntat tillräckligt för att lika gärna kunna invänta en pro. . De versioner som tidigare släppts efter ett par 3år har alltid varit bättre. Mindre, Tystare, Större hårddisk och i vissa fall bättre prestanda osv. . Jag kan vänta till i höst eller nästa år. .
Citera
2023-03-22, 05:05
Medlem
R5As avatar
Kan garantera att prishöjningen beror på kommande black friday kampanjer m.m.
Lager med elektronik står fulla idag.
Citera
2023-03-22, 06:40
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenturaCustom

Det som talar emot att PS5 pro kommer i år är två saker, vad jag spontant kommer på.
1. Pandemin och komponentbristen har gjort att vanliga PS5 inte sålt i enlighet med förväntan.
2. Det verkar inte florera rykten om en pro eller ens slim version i detta skedet, åtminstone har inte jag sett något om några rykten. Har ni?

Det som talar för en pro i år främst en grej, och det är att PS4 pro kom ut tre år efter vanliga PS4.

Sen följer rimligen Sony och Microsoft varandras drag så verkar Microsoft ligga still i båten så är Sony mindre benägna att reagera.

Jag hade iallafall köpt begagnat idag, exempelvis den här verkar vara i bra skick. https://www.tradera.com/item/1000006...sc-edition-ps5

Edit:
Här är några entusiaster som tänker och tycker lite kring PS5 Pro.
https://youtu.be/kgUnqzmJaEA

Den som lever får la se.
Vi får ens se om det kommer en ps5 pro. Anledningen att ps4an fick en pro-variant var att ps4an redan från release var rätt low-midware och klen. PS5an är betydligt starkare från start och behovet av en pro-variant är mycket mindre. Enda PS5an egentligen inte klarar av är 4k 60 fps och dels så klarar inte ens många datorer det idag om du inte är villig att punga ut 20-30 lax för det, och framför allt så är 1080p-TVs fortfarande den form av TV som är vanligast.
Citera
2023-03-22, 06:48
Medlem
mhns avatar
Jag som har hängt med sedan TV-spel generation ett har aldrig varit med om något liknande det som vi har upplevt med den senaste generationen. Det jag tänker på är:

1. Det tog två år från lansering innan man kunde gå in i en butik och köpa en konsol
2. Priserna har ökat två år efter lansering

Mig veterligen har detta aldrig skett förut.

Visst, man kunde ju skriva upp sig på en kö-lista och vänta några månader, och hade man en jädra tur så kunde man köpa en konsol direkt från butikshyllan, men de köptes upp snabbt.

För mig så har PS5-bristen inte påverkat mig då jag ändå har väntat på PS5 Pro. När jag såg att man var tvungen att välja mellan performance mode och fidelity mode för att PS5:an inte klarade av att köra bägge samtidigt så bestämde jag mig för att vänta på Pro, som förhoppningsvis har tillräckligt med muskler för att klara av båda två simultant.
Citera
2023-03-22, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vi får ens se om det kommer en ps5 pro. Anledningen att ps4an fick en pro-variant var att ps4an redan från release var rätt low-midware och klen. PS5an är betydligt starkare från start och behovet av en pro-variant är mycket mindre. Enda PS5an egentligen inte klarar av är 4k 60 fps och dels så klarar inte ens många datorer det idag om du inte är villig att punga ut 20-30 lax för det, och framför allt så är 1080p-TVs fortfarande den form av TV som är vanligast.

Ändå har det spekulerats i att en ps5 pro eventuellt skulle klara 8k om du ska se filmer.. För att kunna kränga 8k tv apparater. De flesta tror inte det, men spekulationer finns
Citera
2023-03-22, 06:58
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Ändå har det spekulerats i att en ps5 pro eventuellt skulle klara 8k om du ska se filmer.. För att kunna kränga 8k tv apparater. De flesta tror inte det, men spekulationer finns
Rent tekniskt klarar väl PS5an 8k för film? Eller minns jag så dåligt kring huruvida det står på lådan? >.<

Men ja, 8k är lååååååångt bort. Majoriteten sitter som sagt fortfarande på 1080p. 4k har inte alls fått samma mainstream-genomslag. Det blir ju så till sist att det bara går att köpa 4k-TVs, precis som att du inte kan köpa 720p-TVs idag, men den dagen är fortfarande långt borta, tror jag.
Citera
2023-03-22, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Rent tekniskt klarar väl PS5an 8k för film? Eller minns jag så dåligt kring huruvida det står på lådan? >.<

Men ja, 8k är lååååååångt bort. Majoriteten sitter som sagt fortfarande på 1080p. 4k har inte alls fått samma mainstream-genomslag. Det blir ju så till sist att det bara går att köpa 4k-TVs, precis som att du inte kan köpa 720p-TVs idag, men den dagen är fortfarande långt borta, tror jag.

Hmm jag känner nästan att sport o naturprogram kommer göra sig bättre med 8k. . Tror vissa filmer kommer se förjävliga ut i 8k. Sminkning, kulisser kommer i en del fall se skit ut. . Vissa skådisar kommer se 20år äldre ut. . Om de inte lägger på en massa filter vilket de redan gör tyvärr. . Och inte fan lägger jag 279kr på en 4k film när jag kan få den för 59kr på blu ray. Men den prisbilden kanske kommer ändras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in