Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-26, 13:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag hatar folk som föreställer rösten när de pratar med barn, skärp dig!!
Finns en sak som är värre och det är "män" som pratar med sina fruar/sambos på det viset!

Jag pratar faktiskt så till tjejer också har jag märkt. Även kvinnliga kollegor. 😬
Citera
2023-03-26, 14:26
  #14
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag pratar faktiskt så till tjejer också har jag märkt. Även kvinnliga kollegor. 😬
Så vidrigt, tyvärr kan jag bara känna förakt för dig.
Jag avskyr situationer när man ex sitter i ett fikarum och någon svarar i telefonen med ett "heeej gumman, hur är det? ooooh, så bra" osv med babyröst.
Kan inte respektera eller umgås med såna.
Citera
2023-03-26, 14:43
  #15
Medlem
zombie-nations avatar
Jag blev förvånad när jag pratade med ljusare röst till syrrans son. Men jag insåg att det var nog meningen. När han blev en viss ålder slutade jag med det. Jag tror man ska göra som instinkten säger.
Citera
2023-03-26, 15:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag är något av en feminists mardröm, dryg, välvuxen, pappakropp, gillar missogyna skämt, kan byta däck på bilen, är dömd för brott, har ett hyfsat jobb och har haft vapenlicense. Skulle aldrig fall mig in att gå runt med en unge som ska ammas i en barnvagn utan modern ifråga. Över min döda kropp att jag skulle ta ut en dag föräldraledighet innan ungen kan spela fotboll.

Likt förbannat hör jag mig själv när jag pratar med min son: jag låter närmast feminin. Och det är omedvetet.

Är det här vanligt? Någon som vet varför i så fall?

Finns vetenskapliga belägg för att testosteronet sjunker när män blir föräldrar. Fokus flyttas då från att jaga kjoltyg och skvätta till höger och vänster till att ta hand om barnen, vilket dämpar testosteronet.

Så eftersom du nu kommer vara pappaledig tills sonen får moped kommer du hinna både tappa hakan och få en röst som påminner om en ung Pernilla Wahlgren i falsett. Bara att gilla läget.

Skämt åsido så har jag faktiskt kommit på mig själv med att prata med ”blidare” röst med mina små söner, så det är nog något halvt undermedvetet sätt att inte skrämma slag på ongarne.
Citera
2023-03-28, 17:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Finns vetenskapliga belägg för att testosteronet sjunker när män blir föräldrar. Fokus flyttas då från att jaga kjoltyg och skvätta till höger och vänster till att ta hand om barnen, vilket dämpar testosteronet.

Så eftersom du nu kommer vara pappaledig tills sonen får moped kommer du hinna både tappa hakan och få en röst som påminner om en ung Pernilla Wahlgren i falsett. Bara att gilla läget.

Skämt åsido så har jag faktiskt kommit på mig själv med att prata med ”blidare” röst med mina små söner, så det är nog något halvt undermedvetet sätt att inte skrämma slag på ongarne.

Jag tror du har en poäng. Efter förlossningen (många år sen) blev jag otroligt fjollig. Livrädd att barnet skulle dö på natten osv. Sov inte trots att ungen sov, lyssnade efter andning var tionde minut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback