Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-21, 18:58
  #13
Medlem
liten.igelkotts avatar
Mina svärföräldrar köper alltid isterband när de är på besök är här i Småland så tydligen finns det bra isterband här. Hugos eller Nässjö chark gissar min fru på att märket heter.

Har inte smakat det själv. Av ren nyfikenhet vad är det med isterband som är gott?
Citera
2023-03-21, 19:26
  #14
Medlem
Vaggeryds Isterband brukar vara bra.

Tidigare var även Hugos välgjorda men jag vet inte hur dom är efter att man flyttat tillverkningen efter ägarbyte.
Citera
2023-03-21, 19:29
  #15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Mina svärföräldrar köper alltid isterband när de är på besök är här i Småland så tydligen finns det bra isterband här. Hugos eller Nässjö chark gissar min fru på att märket heter.

Har inte smakat det själv. Av ren nyfikenhet vad är det med isterband som är gott?
Då har dom inte varit på Hugos på länge, då deras isterband gick i graven och sen återuppstod på annat ställe med samma recept, dock blekare.

Hugos charkuteri hette stället, och Hugos isterband heter isterbanden.
Nu har jag inte köpt dessa på ett halvår och nya Hugos isnterband(men har ett paket i kvar i kylen att ta fram snart , då är de nog syrliga nog : ), men de nya tillverkarna saknande den syrlighet och rökighet som det hade på Hugos charkuteri I Örserum.
Men kanske det har ordnat sig nu, annars får man lägga dom i kylen ett bra tag, så surnar de till rätt, dock rökigheten är svår att öka utan att röka dom igen.

Vad som är gott med isterband, ja, det smakar som inget annat i korvväg, har en hög syra och en betydande rökighet och har en konsistens som inte andra korvar har, då den är kornig mer och kan ha med korngrynen att göra

Och de isterband som normalt säljs i affärer, de är bleka bleka kopior jämförelsen med de riktiga.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Vaggeryds Isterband brukar vara bra.

Tidigare var även Hugos välgjorda men jag vet inte hur dom är efter att man flyttat tillverkningen efter ägarbyte.
Se ovan, men de var bleka mot innan, men man kände det var kvalitativa isterband, dock att syra och rökigheten var för låg mot innan.
Detta var för ½ år sedan, har en i kylen nu som jag redan vet kommer vara perfekt
Citera
2023-03-21, 22:01
  #16
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Då har dom inte varit på Hugos på länge, då deras isterband gick i graven och sen återuppstod på annat ställe med samma recept, dock blekare.

Hugos charkuteri hette stället, och Hugos isterband heter isterbanden.
Nu har jag inte köpt dessa på ett halvår och nya Hugos isnterband(men har ett paket i kvar i kylen att ta fram snart , då är de nog syrliga nog : ), men de nya tillverkarna saknande den syrlighet och rökighet som det hade på Hugos charkuteri I Örserum.
Men kanske det har ordnat sig nu, annars får man lägga dom i kylen ett bra tag, så surnar de till rätt, dock rökigheten är svår att öka utan att röka dom igen.

Vad som är gott med isterband, ja, det smakar som inget annat i korvväg, har en hög syra och en betydande rökighet och har en konsistens som inte andra korvar har, då den är kornig mer och kan ha med korngrynen att göra

Och de isterband som normalt säljs i affärer, de är bleka bleka kopior jämförelsen med de riktiga.

Se ovan, men de var bleka mot innan, men man kände det var kvalitativa isterband, dock att syra och rökigheten var för låg mot innan.
Detta var för ½ år sedan, har en i kylen nu som jag redan vet kommer vara perfekt


Vet bara att de alltid köper isterband när de är här. Jag har alltid varit nyfiken på varför de köper några paket när de kommer på besök som de sedan tar med hem. Hoppas för deras skull att kvaliteten inte sjunkit för mycket.
Citera
2023-03-22, 06:21
  #17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Vet bara att de alltid köper isterband när de är här. Jag har alltid varit nyfiken på varför de köper några paket när de kommer på besök som de sedan tar med hem. Hoppas för deras skull att kvaliteten inte sjunkit för mycket.
Det är fortfarande väldigt goda isterband, det är det allra sista som saknas på de nya tillverkarna.
Råvarorna känns som de ska, det är syrligheten och rökningen som är lite får låg.

Men det kan förbättrats sedan sist jag köpte.
För vet att timmermanskorven hade detta problem också och efter deras fabrik brann ned och de var inte alls syrliga.
Men sen efter nått år testade jag igen, och då var dom som vanligt igen.
Citera
2023-03-22, 07:36
  #18
Medlem
Sladdarens avatar
Makaronipudding el makaronilåda med förstekta isterband i är inte tokigt och lite grönsaker i.. blanda runt och in i ugnen
Citera
2023-03-22, 10:37
  #19
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Mycket möjligt. Mina lokala butiker (bor söder om söder i Stockholmsområdet) för inte Lammhults. Sist köpte jag Lithells från COOP, och den är inte ett dugg syrlig.

Lithells! Satan! Jag gjorde samma misstag nyligen, och det må jag säga: ALDRIG I MITT LIV HAR JAG HAFT EN SÅ OÄTLIG JÄVLA SÖRJA I MIN STEKPANNA!!!!!!!!!
Hela stekpannan fylldes med en svart SLEMMIG gegga som var så kletig att det blev långa slemtrådar när jag lyfte "isterbanden"!! Fy fan vilket äckligt misstag, ALDRIG NÅGONSIN KÖPER JAG NÅGOT FRÅN LITHELLS IGEN!!!!

Kan berätta att jag arbetat i grillkök (alltså riktig restaurang, inte korvkiosk) och stekt och grillat i stort sett allt som går att steka och grilla, men aldrig sett något liknande. Fy fan vad VIDRIGT!!

MEN: balansen återställdes med en omgång Lammhults extra syrliga isterband. En helt annan värld, otroligt goda, perfekt konsistens, fläktes inte upp och vändes ut och in, och den lilla men tydliga grynigheten (korngryn?) minner mig om barndomens namnlösa isterband inköpta hos den lokale slaktaren/charkuteriet, insvepta i papper, inte vacuumpackade tre veckor tidigare.

Försiktigt stuvad potatis till det, lite grädde och riven muskot, ojojoj!

Lithells borde bojkottas å det grövsta!
__________________
Senast redigerad av retardator 2023-03-22 kl. 10:40.
Citera
2023-03-23, 07:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
MEN: balansen återställdes med en omgång Lammhults extra syrliga isterband. En helt annan värld, otroligt goda, perfekt konsistens, fläktes inte upp och vändes ut och in, och den lilla men tydliga grynigheten (korngryn?) minner mig om barndomens namnlösa isterband inköpta hos den lokale slaktaren/charkuteriet, insvepta i papper, inte vacuumpackade tre veckor tidigare.

Försiktigt stuvad potatis till det, lite grädde och riven muskot, ojojoj!

Lithells borde bojkottas å det grövsta!
Ja, Lammhults isterband smakar nästan som isterband gjorde förr…
Efter att ha tuggat och spottat mig igenom meter av slafsiga galtsmakande produkter, blev jag glatt överraskad. Kalla stekta är gott som smörgåspålägg också.
__________________
Senast redigerad av rosalenin 2023-03-23 kl. 07:17.
Citera
2023-03-23, 15:33
  #21
Medlem
qaaqs avatar
Ja, man måste verkligen läsa på förp innan man handlar, för osyrade är värdelösa. Ju syrligare destu bättre.

Nån som gjort själv nångång och som kan dela lite erfarenheter? Hur syrar man inälvor, knorr och grisfot?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback