Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-03-22, 12:41
  #25
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ja dom har haft touchknappar ganska länge och dom är helt värdelösa, har du torra händer så fungerar dom inte.

Där har du nog problemet. Det är dessutom vinter och torrare luft, vilket troligtvis skapar ännu större problem med touchknappar.

Jag har samma problem med fingeravtrycksläsaren i bildskärmen på mobilen. Det är lögn i helvete att låsa upp den under vintern.
Citera
2023-03-23, 15:52
  #26
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Där har du nog problemet. Det är dessutom vinter och torrare luft, vilket troligtvis skapar ännu större problem med touchknappar.

Jag har samma problem med fingeravtrycksläsaren i bildskärmen på mobilen. Det är lögn i helvete att låsa upp den under vintern.
Touchknappar ser jag nog aldrig på bussar, vad jag vet, så felet är inte enbart där åtminstone.
Citera
2023-03-23, 16:01
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ärade stockholmare, ni skapelsens kronjuveler,

Har ni noterat att responsen på stoppknapparna har gått från mycket direkt (för några år sedan) till att man ofta får dubbel- eller trippeltrycka. Och då ska man fanimej nästan vara glad om det funkar. I min barndom hade den plingat bara man snuddade vid knapparna. Ett fint mekaniskt pling kom då.

I dag är det helt andra bullar. Kärviga, tröga, uppfattas som väldigt slöa i själva plingandet. De nya knapparna är knappast knappar heller, utan mer som nån liten listgrunka som med lite tur ger vika efter en rejäl manshantering.

Det borde vara brännpunkt med alla som reser dagligen i vår vackra stad.

Har du stört dig på samma sak? Kan du förklara det?

Ventilera!
Tycker det mer att den är lika känslig som tidigare men att den röda stoppskylten tänds efter 5 sek fördröjning.

Däremot tycker jag att de ofta är helt trasiga. Ofta flers styclen. Som att alla knappar efter dragspelet är helt ur funktion.
Citera
2023-03-30, 17:02
  #28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Håller med. De strulade aldrig.

/AI

Snörena gick av ibland, säskilt flagglinemodellen.

De plastöverdragna stålvajrarrna från 1967 var dock i det närmaste oförstörbara.

LL
Citera
2023-03-30, 17:50
  #29
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Snörena gick av ibland, säskilt flagglinemodellen.

De plastöverdragna stålvajrarrna från 1967 var dock i det närmaste oförstörbara.

LL

Säkerligen. Har dock bara erfarenhet från de senare. Vet du förresten hur de fungerade? Gick alla fram till en och samma switch/knapp, som aktiverade en signal hos chauffören? Lekte alltid med tanken att det skulle ha varit en liten analog ringklocka i hytten som barn…

/AI
Citera
2023-03-31, 00:17
  #30
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Säkerligen. Har dock bara erfarenhet från de senare. Vet du förresten hur de fungerade? Gick alla fram till en och samma switch/knapp, som aktiverade en signal hos chauffören? Lekte alltid med tanken att det skulle ha varit en liten analog ringklocka i hytten som barn…

/AI

Ena änden på varje lina satt en fjärderbelastad stång med en kontakt, tre eller fyra per buss ungefär.

När det blev bara knappar räknade jag till 32 knappar i en Scania. Betydligt mer kabeldragning med det systemet.

LL
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback