• 1
  • 2
2023-03-20, 17:59
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Ärade stockholmare, ni skapelsens kronjuveler,

Har ni noterat att responsen på stoppknapparna har gått från mycket direkt (för några år sedan) till att man ofta får dubbel- eller trippeltrycka. Och då ska man fanimej nästan vara glad om det funkar. I min barndom hade den plingat bara man snuddade vid knapparna. Ett fint mekaniskt pling kom då.

I dag är det helt andra bullar. Kärviga, tröga, uppfattas som väldigt slöa i själva plingandet. De nya knapparna är knappast knappar heller, utan mer som nån liten listgrunka som med lite tur ger vika efter en rejäl manshantering.

Det borde vara brännpunkt med alla som reser dagligen i vår vackra stad.

Har du stört dig på samma sak? Kan du förklara det?

Ventilera!
Citera
2023-03-20, 18:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Dags skapa en liten trupp som vill återinföra snörena.
Citera
2023-03-20, 18:17
Medlem
svengörans avatar
Jag hatar touchknapparna som är helt värdelösa.

TS vilken knapp modell är det du inte gillar? Har du en bild?
Citera
2023-03-20, 18:22
Medlem
De hade kunnat installera såna där sköna rejäla knappar, som från gammaldags tangentbord till datorn som klickar fint och där man vet tydligt att man tryckt. Men istället blev det något billigt skit från kina antagligen. Behöver ju vara rejält hög kvalitet på dessa knappar som det antagligen trycks på många ggr dagligen, året runt, år efter åt, i sommarhetta och vinterkyla!
Citera
2023-03-20, 18:40
Medlem
StonedMonkeys avatar
Trodde som dig i början, sa till busschauffören. Han lärde mig att hålla in någon sekund längre, efter jag lärde mig det har jag inte upplevt några problem, och jag åker buss nästan varje dag. Så testa att hålla kvar fingret på stoppknappen lite längre än du gör nu
Citera
2023-03-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ärade stockholmare, ni skapelsens kronjuveler,

Har ni noterat att responsen på stoppknapparna har gått från mycket direkt (för några år sedan) till att man ofta får dubbel- eller trippeltrycka. Och då ska man fanimej nästan vara glad om det funkar. I min barndom hade den plingat bara man snuddade vid knapparna. Ett fint mekaniskt pling kom då.

I dag är det helt andra bullar. Kärviga, tröga, uppfattas som väldigt slöa i själva plingandet. De nya knapparna är knappast knappar heller, utan mer som nån liten listgrunka som med lite tur ger vika efter en rejäl manshantering.

Det borde vara brännpunkt med alla som reser dagligen i vår vackra stad.

Har du stört dig på samma sak? Kan du förklara det?

Ventilera!

Tycker du det förekommer på alla typer av bussar eller mer specifikt på någon sort? T.ex

* De nyare röda bussarna som är långa och som har sätesbälten och där handikappknappen/blå knappen är avlång med bild på t.ex en man med käpp.

* äldre röda bussarna (korta) som saknar bälten och som bara har fyrkantiga stopp-knappar inkl de blåa.

Blå buss med säten i "dragspelet"

Blå buss utan säten i "dragspelet"

?

Jag har aldrig märkt det på de långa bussarna iaf. Men lite på de äldre röda.
Citera
2023-03-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Vilka jävla touchknappar? Har de börjat med touchfunktion nu, det måste ju fan va tekniska fel ofta då. Har bara åkt bussar med knappar man måste trycka in utan touchfunktion.
Citera
2023-03-20, 18:54
Medlem
Förstår vad du menar men upptäckte att man ska hålla in knappen i någon sekund för att det ska funka och inte trycka snabbt som man gjorde förr
Citera
2023-03-20, 19:13
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Jag tycker problemet är på (i princip) samtliga bussar. De avlånga plastknapparna och de kvadratiska, som ser ut som de gamla med fint plingljud men som lämnar mycket övrigt att önska när det väl ska plingas.
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
De hade kunnat installera såna där sköna rejäla knappar, som från gammaldags tangentbord till datorn som klickar fint och där man vet tydligt att man tryckt. Men istället blev det något billigt skit från kina antagligen. Behöver ju vara rejält hög kvalitet på dessa knappar som det antagligen trycks på många ggr dagligen, året runt, år efter åt, i sommarhetta och vinterkyla!
Hade varit nåt, va..
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Trodde som dig i början, sa till busschauffören. Han lärde mig att hålla in någon sekund längre, efter jag lärde mig det har jag inte upplevt några problem, och jag åker buss nästan varje dag. Så testa att hålla kvar fingret på stoppknappen lite längre än du gör nu
Får testa det. Responstiden på knappen är då knappt så man kan kalla det knapp, om man behöver hålla in den i ett par sekunder. Bisarrt, tamigfan.
Citat:
Ursprungligen postat av al4h2
Tycker du det förekommer på alla typer av bussar eller mer specifikt på någon sort? T.ex

* De nyare röda bussarna som är långa och som har sätesbälten och där handikappknappen/blå knappen är avlång med bild på t.ex en man med käpp.

* äldre röda bussarna (korta) som saknar bälten och som bara har fyrkantiga stopp-knappar inkl de blåa.

Blå buss med säten i "dragspelet"

Blå buss utan säten i "dragspelet"

?

Jag har aldrig märkt det på de långa bussarna iaf. Men lite på de äldre röda.
Alla bussar jag åker, både blå ledbussar och vanliga. Alla tycks ganska nya, vilket förstås är en relativ term här i Stockholm beroende på var man bor. Vissa bussar skulle knappt duga i Baghdad.
Citera
2023-03-20, 19:41
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al4h2
Vilka jävla touchknappar? Har de börjat med touchfunktion nu, det måste ju fan va tekniska fel ofta då. Har bara åkt bussar med knappar man måste trycka in utan touchfunktion.

Ja dom har haft touchknappar ganska länge och dom är helt värdelösa, har du torra händer så fungerar dom inte.
Jag har klagat hos SL och dom kände till problemet, tydligen skulle touchknapparna vara en misslyckad lösning på att en del mongon inte kan hålla kolla på sina ryggsäckar och annat och håller på och feltrycker på dom fjäderbelastade knapparna
Citera
2023-03-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ha ha, jag är på! 😂

Angående touchknapparna är det som några sagt, man får hålla in typ någon sekund, jag gör samma fel när jag blippar i vissa affärer.
Så det kan vara svårt för våra äldre. Har en anhörig som trycker lite för snabbt på mobilen för att denne är rädd att göra fel. Vore faktiskt bra att återinföra de analoga knapparna också. 🙂

Det är dessutom så mycket skönare med känslan att trycka in en knapp och att det då plingar till, speciellt för dom äldre, då får dom en trygghet i att bussen verkligen stannar vid nästa stopp och kan förbereda sig för att gå av. 🙂
Citera
2023-03-20, 20:03
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Håller med. De strulade aldrig.

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback