2023-03-20, 08:34
Medlem
Hej gott folk,

Jag har i 3 år hyrt ut min bostadsrätt i andrahand medan jag rest runt, samtidigt behållt min folkbokföring i samma lägenhet. Fick godkänt av min förening att hyra ut så det var inte svart.

Jag hyrde ut min bostad för 9000kr, mina totala utgifter var 8000kr. Skatteverket har en gräns på vad man kan ta in i hyresintäkter innan det ska beskattas, vilket är upp emot 40,000kr. Jag trodde det gällde ren vinst upp emot 40,000kr men nu inser jag att jag har missförstått.

Som ni förstår vill jag ju helst inte retroaktivt betala skatt för 3 års hyresintäkter över 40,000kr.

Nu när jag sålt min bostad ställer skatteverket frågan i inkomstdeklarationen:
"Bostadsrätten har använts för eget eller närståendes permanent- eller fritidsboende".

Min fråga till er är, vad är risken att detta kan flaggas i deras system om jag bara skriver att jag använt bostaden som permanentboende? Jag har ju varit skriven där hela perioden dock har personen som bott där också varit skriven. Är det så enkelt som att det kunde varit en inneboende/sambo osv?

Tack för er hjälp.
Citera
2023-03-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honestmonest
Är det så enkelt som att det kunde varit en inneboende?

Ja, exakt så. Kan ju dock bli lite knepigt om din hyresgäst börjar strula med dig och kan styrka att denne betalat mer än hela hyran själv vilket inte är normalt när man är inneboende.
Citera
2023-03-20, 12:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honestmonest
Hej gott folk,

Jag har i 3 år hyrt ut min bostadsrätt i andrahand medan jag rest runt, samtidigt behållt min folkbokföring i samma lägenhet. Fick godkänt av min förening att hyra ut så det var inte svart.

Jag hyrde ut min bostad för 9000kr, mina totala utgifter var 8000kr. Skatteverket har en gräns på vad man kan ta in i hyresintäkter innan det ska beskattas, vilket är upp emot 40,000kr. Jag trodde det gällde ren vinst upp emot 40,000kr men nu inser jag att jag har missförstått.

Som ni förstår vill jag ju helst inte retroaktivt betala skatt för 3 års hyresintäkter över 40,000kr.

Nu när jag sålt min bostad ställer skatteverket frågan i inkomstdeklarationen:
"Bostadsrätten har använts för eget eller närståendes permanent- eller fritidsboende".

Min fråga till er är, vad är risken att detta kan flaggas i deras system om jag bara skriver att jag använt bostaden som permanentboende? Jag har ju varit skriven där hela perioden dock har personen som bott där också varit skriven. Är det så enkelt som att det kunde varit en inneboende/sambo osv?

Tack för er hjälp.

Du behöver läsa Skatteverkets hemsida en gång till.

"Du får göra ett schablonavdrag med 40 000 kronor per år från din hyresintäkt.
Förutom schablonavdraget får du göra avdrag för den avgift som du själv betalar till bostadsrättsföreningen. Avdraget beror på hur stor yta du hyr ut, och lång tid du hyr ut bostad
en."

https://www.skatteverket.se/privat/f...800033479.html

Du har troligen lån på bostadsrätten, du gör avdrag för räntekostnaderna i inkomstslaget kapital där eventuella vinster från uthyrningen tas upp, du kvittar alltså dessa mot varandra, det brukar inte bli särskilt mycket vinst i inkomstslaget kapital för vanliga människor.

Jag har inte möjlighet att utveckla resonemanget, du kan läsa vidare på nätet.
Senast redigerad av trottwell 2023-03-20 kl. 12:21.
Citera
2023-03-20, 12:17
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Ditt "problem" är nog snarare om du har för avsikt att söka uppskov med vinsten på försäljningen eftersom det då ställs vissa krav på bosättning under en viss period innan försäljningen. Utifrån din beskrivning verkar det som du inte uppfyller dessa krav. Ska du inte söka uppskov tror jag det är grönt, se inlägget ovan.
Citera
2023-03-20, 12:20
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Ditt "problem" är nog snarare om du har för avsikt att söka uppskov med vinsten på försäljningen eftersom det då ställs vissa krav på bosättning under en viss period innan försäljningen. Utifrån din beskrivning verkar det som du inte uppfyller dessa krav. Ska du inte söka uppskov tror jag det är grönt, se inlägget ovan.

TS har varit folkbokförd i bostadsrätten under hela uthyrningstiden.
Citera
2023-03-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
TS har varit folkbokförd i bostadsrätten under hela uthyrningstiden.

Men har ”rest runt”.
Citera
2023-03-20, 12:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men har ”rest runt”.

Vad menar du med det? På vilket sätt påverkar det TS möjlighet att eventuellt söka uppskov med inbetalningen av vinstskatt?

https://www.skatteverket.se/privat/f...800030623.html

Skatteverket undersöker inte TS flygbiljetter.
Citera
2023-03-20, 15:39
Medlem
Citat:
Vad menar du med det? På vilket sätt påverkar det TS möjlighet att eventuellt söka uppskov med inbetalningen av vinstskatt?

https://www.skatteverket.se/privat/f...800030623.html

Skatteverket undersöker inte TS flygbiljetter.

Det är bosättning, inte folkbokföring, som är kriteriet. TS har skrivit att bostaden varit uthyrd i andra hand. TS har alltså inte bott där.
Citera
2023-03-20, 17:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det är bosättning, inte folkbokföring, som är kriteriet. TS har skrivit att bostaden varit uthyrd i andra hand. TS har alltså inte bott där.

Hur kontrollerar Skatteverket det, genom flygbiljetter eller folkbokföringen?
Citera
2023-03-20, 17:43
Medlem
Citat:
Hur kontrollerar Skatteverket det, genom flygbiljetter eller folkbokföringen?

Jag vet inte, men om TS ska vara ärlig så ska han ju utgå från vad som är sant, inte hur han varit folkbokförd.
Nu vet jag ju inte om han ”rest runt” utanför Sverige men han skulle ju kanske anmält avflyttning från folkbokföringsadressen ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in