• 1
  • 2
2023-03-19, 21:09
Medlem
Hej, jag brukar dra ut kabeln på routern när jag skall gå och lägga mig eller gå ut och vet att jag inte kommer komma hem och använda Internet på flera timmar. Men det slog mig om routern är motsvarighet till kylskåpet, d.v.s det är ingen idé att dra ut kabeln, p.g.a att det behöver användas jättemycket el för att få den igång.

Tydligen om man stänger av kylskåpet och sätter på den igen, så dras det jättemycket ström för att kylskåpet. Är det samma sak med routern och det blir istället bakslag och blir ändå mycket el som användas = Mycket elräkning, i alla fall.

Tack för svar!

Observera: Jag drog kylskåpet som ett exempel, huruvida om andra produkter dras mycket ström eller dylikt, får man helst gärna skapa en egen tråd om det. I det här handlar fokuset enbart om routern och dra ut kabeln skulle hjälpa en med att spara el eller inte.

Tack för visat förståelse!
Citera
2023-03-19, 21:16
Din router är obetydlig för elräkningen vad du än gör.

EDIT:

En snabbgoogling sa att en router drar ca 10W. Räknar vi på ett elpris på 70 öre per kWh så är det 5kr/månad

EDIT2:

70 öre var visst ganska lågt räknat, men även om vi räknar på 240 öre så hamnar vi på under 25kr per månad
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-19 kl. 21:24.
Citera
2023-03-19, 21:20
Medlem
OtherBarrys avatar
Routern drar så pass lite kraft att du inte behöver tänka på den.

Lägg din tid på att försöka spara på något som faktiskt gör skillnad.
Citera
2023-03-19, 21:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej, jag brukar dra ut kabeln på routern när jag skall gå och lägga mig eller gå ut och vet att jag inte kommer komma hem och använda Internet på flera timmar. Men det slog mig om routern är motsvarighet till kylskåpet, d.v.s det är ingen idé att dra ut kabeln, p.g.a att det behöver användas jättemycket el för att få den igång.

Tydligen om man stänger av kylskåpet och sätter på den igen, så dras det jättemycket ström för att kylskåpet. Är det samma sak med routern och det blir istället bakslag och blir ändå mycket el som användas = Mycket elräkning, i alla fall.

Tack för svar!

Observera: Jag drog kylskåpet som ett exempel, huruvida om andra produkter dras mycket ström eller dylikt, får man helst gärna skapa en egen tråd om det. I det här handlar fokuset enbart om routern och dra ut kabeln skulle hjälpa en med att spara el eller inte.

Tack för visat förståelse!
Verkar verkligen jättedumt. Du sparar i princip ingenting, men sliter på routern och skapar problem i vardagen för dig själv.
Citera
2023-03-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Verkar verkligen jättedumt. Du sparar i princip ingenting, men sliter på routern och skapar problem i vardagen för dig själv.
Jaså, sliter man på routern? Så jag skall ha den p slagen hela tiden istället?
Citera
2023-03-19, 21:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jaså, sliter man på routern? Så jag skall ha den p slagen hela tiden istället?
Ja, du besparar dig också massor av onödiga handskakningsrutiner och IP-tilldelning från ISP mm.
Citera
2023-03-19, 22:07
Medlem
BackToHegels avatar
Jag stänger inte av min router, men jag har medvetet skaffat ganska strömsnåla grejor. Olika routers drar olika mycket ström. Routern är dessutom inte alls något kylskåp, det finns ingen egentlig nackdel med att stänga av den över natten. Förutom onödiga handskakningsrutiner och IP-tilldelning från ISP etc som Enterprise säger. Men jag skulle inte säga att den slits.

Om du är intresserad av att spara ström kan vara värt att investera i en mätare. Jag vet att min lilla router tillsammans med en 8p gigabit-switch drar under 4 W. Men en router kan också dra 15W. Man kan även finlira genom att välja en effektiv strömadapter så man minimerar förlusterna där.
Citera
2023-03-19, 22:54
Medlem
Varför lägger man ner sin tid på att fundera över en sån här sak?
Kaffepengar det handlar om på en månad, inte ens det.
Jag har inte slagit av varken router eller switch på flera år, ja förutom om det då varit strömavbrott eller dylikt.

Så svaret är nej, låt allt vara igång bara :-)
Senast redigerad av peckapecan 2023-03-19 kl. 23:06.
Citera
2023-03-19, 23:07
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Den kommer inte dra mer el när den startas efter att ha varit avstängd. Det tar kanske 1 minut för den att boota upp igen.

Däremot är den tillverkad med tanken att vara på konstant. Inte för att startas och stängas av flera gånger per dygn. Det är möjligt att det påverkar routerns livslängd, och då är det dyrare att köpa en ny router än att betala för elkostnaden.

T.ex. drar Telias router 7W och Telenors router omkring 16W. Det är inte jättemycket el.
Citera
2023-03-19, 23:47
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Varför lägger man ner sin tid på att fundera över en sån här sak?
Kaffepengar det handlar om på en månad, inte ens det.
Jag gillar att leva effektivt. Maximera vad jag får för pengarna som går ut. Det är tillfredsställande att sänka sina utgifter utan att offra någon livskvalitet, även om det är en struntsumma det handlar om. Sen är det kul att ha koll på ungefär hur mycket el saker drar.

De som nu sitter i sin lilla stuga med direktverkande el, de har inte funderat över sånt här. När elräkningen kommer stänger de av frysen i panik.
Citera
2023-03-20, 10:30
Medlem
Limma skinkbits avatar
Att startströmmar eventuellt skulle påverka elräkningen är ingenting man behöver oroa sig för, inte ens när det gäller kyl- eller frysskåp. Du betalar för förbrukad energi och energi = effekt gånger tid. Tiden som sådana här sk strömspikar uppträder är mycket kort, enstaka eller bråkdelar av sekunder.

Citat:

Om du stänger av kylskåpet en längre tid så kommer temperaturen inne i skåpet att stiga tills den slutligen når rumstemperatur. Det är dumt om man förvarar mat i skåpet...
Citera
2023-03-20, 14:59
Medlem
Bra trollat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem