Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-19, 15:24
  #1
Medlem
Flashback forum. Det mytomspunna. Det darkweb-luktande. Det farliga, rasistiska och kvinnofientliga.

------

Bortom allt elände som finns på internet, så också på Flashback, ser jag ändå något djupt mänskligt där inne. En skildring av ensamhet och en utsträckt hand. “Ska jag binda mitt elavtal eller inte?”, frågar någon och hundra anonyma användare svarar. Det finns något fint i det, något som är större än humor. Kanske är det hopp.

https://nsd.se/kultur/kronika/artike...-hopp/jn7wv9ml
Citera
2023-03-19, 16:16
  #2
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt
Flashback forum. Det mytomspunna. Det darkweb-luktande. Det farliga, rasistiska och kvinnofientliga.
------
Bortom allt elände som finns på internet, så också på Flashback, ser jag ändå något djupt mänskligt där inne. En skildring av ensamhet och en utsträckt hand. “Ska jag binda mitt elavtal eller inte?”, frågar någon och hundra anonyma användare svarar. Det finns något fint i det, något som är större än humor. Kanske är det hopp.
https://nsd.se/kultur/kronika/artike...-hopp/jn7wv9ml

Jag tror många politiskt korrekta som förfasar sig över hur hemskt och dåligt FB är, ändå läser här i smyg. Speciellt journalister.
Citera
2023-03-22, 00:24
  #3
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Var ju ganska fin kritik till Flashback. De flesta journalisterna skulle inte klara sig utan Flashback!
Citera
2023-07-09, 19:00
  #4
Medlem
Yayois avatar
Hur skulle det kunna vara en frizon? Som användare på den här plattformen hotas och trakasseras man ju återkommande av både högerextremister & rysstroll och av företrädare normalmediasfären. De förstnämnda vidrigheterna hade man ju kunnat räkna med men det sistnämnda förvånar faktiskt. Det är obehagligt och begränsar den yttrandefrihet man egentligen bör ha som enskild medborgare. Mainstream Sweden lovsjunger pressfriheten när det gynnar dem själva, men någon bredare yttrandefrihet för alla vill de helst inte veta av. Folk ska lydigt gapa och svälja den skit de för stunden väljer att spy ut.

Och Flashback lockar uppenbarligen fram många mediapersonligheters fula trynen, mobbarinstinkter och sämsta sidor och just det är inget man kan lasta Flashback för. Sen jag började skriva här har jag verkligen börjat hata merparten av svänsk media. Hade jag vetat hur de förhöll sig till det här forumet och vad de är kapabla till hade jag kanske aldrig skrivit ett ord här. Förmodligen hade jag inte det, det är inte en frizon utan en otrygg plats med ett högt pris för användaren.
Citera
2023-07-19, 15:04
  #5
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Hur skulle det kunna vara en frizon? Som användare på den här plattformen hotas och trakasseras man ju återkommande av både högerextremister & rysstroll och av företrädare normalmediasfären. De förstnämnda vidrigheterna hade man ju kunnat räkna med men det sistnämnda förvånar faktiskt. Det är obehagligt och begränsar den yttrandefrihet man egentligen bör ha som enskild medborgare. Mainstream Sweden lovsjunger pressfriheten när det gynnar dem själva, men någon bredare yttrandefrihet för alla vill de helst inte veta av. Folk ska lydigt gapa och svälja den skit de för stunden väljer att spy ut.

Och Flashback lockar uppenbarligen fram många mediapersonligheters fula trynen, mobbarinstinkter och sämsta sidor och just det är inget man kan lasta Flashback för. Sen jag började skriva här har jag verkligen börjat hata merparten av svänsk media. Hade jag vetat hur de förhöll sig till det här forumet och vad de är kapabla till hade jag kanske aldrig skrivit ett ord här. Förmodligen hade jag inte det, det är inte en frizon utan en otrygg plats med ett högt pris för användaren.

Hur yttrar sig hoten och trakasserierna från företrädare för normalmediasfären och på vilket sätt kan det jämföras med de från högerextremister och rysstroll?
Citera
2023-07-25, 08:57
  #6
Avstängd
NightLions avatar
Flashback är mer svensson än vad man tror, man kan diskutera allt här. Problemet är att media retar upp sig på rasisterna mest, människan är rasistisk och det måste accepteras, både svarta som vita.
Citera
2023-07-25, 10:50
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Så länge man håller sig borta från politiktrådar (i synnerhet I&I) om man känner att det är så jobbiga ämnen är det knappast så kontroversiella åsikter i övrigt. Man kan diskutera arbetsliv, utbildning, hobbies, träning och kost, relationer, privatekonomi och mycket mer som inte leder till en lika hätsk politisk debatt.

Så det där att I&I skulle vara Flashbacks mest dominerande forumdel stämmer ju inte direkt, man kan välja bort dessa delar om man vill.
Citera
2023-07-25, 10:53
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Var ju ganska fin kritik till Flashback. De flesta journalisterna skulle inte klara sig utan Flashback!

Ja, att Flashback får sådant fokus i traditionell media får ses som ett gott betyg. Som bekant är Flashback det allra populäraste diskussionsforumet, och inte minst medborgarjournalistiken har ju fått en enorm publicitet även i traditionell media.
Citera
2023-08-08, 03:30
  #9
Medlem
Vilka enkla poäng han knycker åt sig. Är ju som att konstatera att det är sol ute när det är sol ute.
Flashback är redan för hårt reglerat som det är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback