Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-19, 14:15
  #13
Medlem
För mig är det underligt att våra skandinaviska språk var typ samma år 1000. Som det ofta hävdas. Jag menar att det är större skillnad än man kanske tror. Jag tänker främst på alla dialekter som vi har både i svenskan, norskan och danskan. Isolerade delar i Dalarna eller varför inte Skåne kan ju ha varit betydligt mer distinkta än idag. Muntligt alltså. Sen att det fanns ett "utvecklat" skriftspråk kan ju bero på att skriftlärda var få och ändå hade mycket gemensamma drag. Språkligt sett kanske man kunde indela det "gemensamma" språket urnordiska år 1000 till att egentligen vara lika många språk som det fanns relativt avlägsna eller isolerade platser. Säg att Mälaren kunde kallas för Birkiska, Bergslagen blev Bergslagens. Alltså att det skulle finnas grund att häva detta om man var lokal hövding och ville särskilja sin dialekt från andra för att legitimera sitt "land". Alltså samma sak som skett i Jugoslavien eller varför inte senast som Moldavien där man börjar kalla språket, varianten av rumänska till något annat.
Citera
2023-03-19, 16:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, hur språket var på 1300-talet vet jag inte. Men svenskar måste ju i alla tider haft nära kontakt med de som talar norska och danska. Ivart fall de som bodde nära västkusten. Eftersom länderna inte riktigt existerade fören typ 1300-talet eller så så gissar jag att språket var rätt flytande.

Enhetlig språk lär ju inte tillkommit fören när man man skapade ett enhetligt skriftspråk. När det inträffade vet jag inte. Det skrivna språket förändras ju nästan inte alls längre. Jag upplever att min son lärt sig exakt samma skrivregler som jag gjorde.

Ja, det är ju skriftspråket som huvudsakligen i grunden skiljer de skandinaviska språken åt. Dialektalt flyter de ju ihop med geografin och det kan i vissa fall vara lurigt att avgöra var ett språk börjar och ett annat tar vid, speciellt gällande satsmelodi. Jag föreställer mig att det var ännu luddigare innan diverse språkliga reformer tillkom.

Ett språk är en dialekt med armé och flotta…eller nåt sånt.
Citera
2023-03-19, 17:11
  #15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Vad talades i Norge innan danmark tog över norge?
Citera
2023-03-19, 17:19
  #16
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
För mig är det underligt att våra skandinaviska språk var typ samma år 1000. Som det ofta hävdas. Jag menar att det är större skillnad än man kanske tror. Jag tänker främst på alla dialekter som vi har både i svenskan, norskan och danskan. Isolerade delar i Dalarna eller varför inte Skåne kan ju ha varit betydligt mer distinkta än idag. Muntligt alltså. Sen att det fanns ett "utvecklat" skriftspråk kan ju bero på att skriftlärda var få och ändå hade mycket gemensamma drag. Språkligt sett kanske man kunde indela det "gemensamma" språket urnordiska år 1000 till att egentligen vara lika många språk som det fanns relativt avlägsna eller isolerade platser. Säg att Mälaren kunde kallas för Birkiska, Bergslagen blev Bergslagens. Alltså att det skulle finnas grund att häva detta om man var lokal hövding och ville särskilja sin dialekt från andra för att legitimera sitt "land". Alltså samma sak som skett i Jugoslavien eller varför inte senast som Moldavien där man börjar kalla språket, varianten av rumänska till något annat.

Att språken varit så lika kan bero på att hövdingasläkterna i Norge, Danmark och Sverige ständigt gifte in sig med varandra. Dessa hade ett gemensamt språk som undersåtarna anpassade sig till.
Citera
2023-03-19, 17:33
  #17
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad talades i Norge innan danmark tog över norge?

Gamalnorska, eller fornnordisk, som låg lite närare isländskan. Men som också hade en aning gemenskap med danskan. OCH svenskan också

I Tröndelag säger de t.ex. ständigt "sjö" i slutet av meningar. Det betyder kortfattat "det säger sig själva" eller, det är ett ord svenskar känner: SJÄLVKLART. Bara att "sjä" har blivit till "sjö."
Citera
2023-03-19, 17:45
  #18
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Gamalnorska, eller fornnordisk, som låg lite närare isländskan. Men som också hade en aning gemenskap med danskan. OCH svenskan också

I Tröndelag säger de t.ex. ständigt "sjö" i slutet av meningar. Det betyder kortfattat "det säger sig själva" eller, det är ett ord svenskar känner: SJÄLVKLART. Bara att "sjä" har blivit till "sjö."

Typ som vi säger "ju = som du vet" eller "Du är inte smart du" eller "Jag dricker öl jag" ?
Citera
2023-03-19, 17:46
  #19
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad talades i Norge innan danmark tog över norge?

Det beror väl på var man befinner sig. Dialekterna i Oslo/Viken området har varit mer lika sina geografiskt mer nära grannar i Sverige och Danmak än Bergen och Trondheim. På medeltiden var dessutom Bohuslän norskt och Halland/Skåne danskt.
Citera
2023-03-19, 19:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Att språken varit så lika kan bero på att hövdingasläkterna i Norge, Danmark och Sverige ständigt gifte in sig med varandra. Dessa hade ett gemensamt språk som undersåtarna anpassade sig till.

Jo men det känns som att kommunikationerna och därmed verkliga avstånden relativt var längre och än idag. Så visst. De skriftlärda och hövdingarna hade säkert en standard men bör inte de dialektala skillnaderna ha varit större än idag?
Citera
2023-03-19, 19:18
  #21
Medlem
Imnshos avatar
Det här är superintressant. Jag håller just nu på att lära mig fornnordiska, bl a för att kunna läsa de gamla sagorna från vikingatiden. På köpet lär man sig massor av språkets utveckling fram till idag.

Resursen är Jackson Crawfords YT-kanal. Kanonbra!

https://www.youtube.com/@JacksonCrawford/playlists
Citera
2023-03-19, 19:35
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad talades i Norge innan danmark tog över norge?

Kinesiska.
Citera
2023-03-19, 19:37
  #23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det här är superintressant. Jag håller just nu på att lära mig fornnordiska, bl a för att kunna läsa de gamla sagorna från vikingatiden. På köpet lär man sig massor av språkets utveckling fram till idag.

Resursen är Jackson Crawfords YT-kanal. Kanonbra!

https://www.youtube.com/@JacksonCrawford/playlists

Ja, han är bra. Men han fokuserar bara på vikingaspråk. Tveksamt att vikingaspråket talades på 1300-talet när Norge och Danmark samt Sverige gick ihop i en union.

Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Kinesiska.

Om 20 år kanske.
Citera
2023-03-19, 19:45
  #24
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ja, han är bra. Men han fokuserar bara på vikingaspråk. Tveksamt att vikingaspråket talades på 1300-talet när Norge och Danmark samt Sverige gick ihop i en union.
Snarare på 1200-talets västnordgermanska då Snorre skrev om dom gamla myterna. Det är nog ganska likt den isländska och norska som talades på 1300-1500-talet.

Sedan kom danskarna och förändrade norskan ganska rejält.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback