Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-19, 09:38
  #1
Medlem
Nybörjarfråga. Har en Mac bok Air tidig 2014 med Safari 16.3. Uppmanas nu, när jag ska installera Zenler för att ha en webbkurs att byta till Crome. Finns det nackdelar/ risker att försämra datorn om jag gör detta. Speciellt som jag lär få lita på att följa en manual på internet.
Citera
2023-03-19, 10:12
  #2
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1000
Nybörjarfråga. Har en Mac bok Air tidig 2014 med Safari 16.3. Uppmanas nu, när jag ska installera Zenler för att ha en webbkurs att byta till Crome. Finns det nackdelar/ risker att försämra datorn om jag gör detta. Speciellt som jag lär få lita på att följa en manual på internet.
Det är inte farligt att installera Chrome, nej. Behövs heller ingen manual.
Citera
2023-03-19, 10:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1000
Nybörjarfråga. Har en Mac bok Air tidig 2014 med Safari 16.3. Uppmanas nu, när jag ska installera Zenler för att ha en webbkurs att byta till Crome. Finns det nackdelar/ risker att försämra datorn om jag gör detta. Speciellt som jag lär få lita på att följa en manual på internet.
Du kan få höra av vissa hur resurskrävande Chrome är. Att den suger RAM och batteri. Men skillnaden är inte så stor som det verkar. Anledningen är att Safari är mycket integrerad med macOS och därför inte verkar vara lika resurshungrig. Man kan säga att macOS inte varnar för Safari men gärna gör det för andra webbläsare.
Chrome är en bra, stabil och mångfunktionell* webbläsare som du kan använda tryggt och enkelt. Dra bara appen från skivabilden till app-mappen, öppna appen och kör på! 👍🏻

*Exempelvis stöder den mängder av riktiga tillägg och profiler (fleranvändare).
Citera
2023-03-19, 12:21
  #4
Medlem
frdks avatar
rekommenderar att du laddar ner brave istället för chrome. https://brave.com/
samma ramverk men du slipper googles otrevliga sniffande överallt för att mjölka dig på information
Citera
2023-03-19, 12:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1000
Nybörjarfråga. Har en Mac bok Air tidig 2014 med Safari 16.3. Uppmanas nu, när jag ska installera Zenler för att ha en webbkurs att byta till Crome. Finns det nackdelar/ risker att försämra datorn om jag gör detta. Speciellt som jag lär få lita på att följa en manual på internet.

Jag har tagit många webbkurser som har krävt eller rekommenderat Chrome och inga andra webbläsare, det har funkat bra med Safari ändå.

Så varför inte testa först, det kanske funkar utan knas med Safari, och då slipper du krångla med att ha flera webbläsare installerade.

Safari har sina klara fördelar på MacOS och iOS, och även om Chrome säkert har varit mer resurskrävande förr men har bättrat sig på det genom åren, så ser jag ingen anledning att böka med vare sig Brave, Chrome eller andra webbläsare än Safari, om du inte absolut behöver.
Citera
2023-03-19, 13:09
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Har du uppdaterat själva OSX då?
Nog så viktigt!
Citera
2023-03-19, 13:15
  #7
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Du kan få höra av vissa hur resurskrävande Chrome är. Att den suger RAM och batteri. Men skillnaden är inte så stor som det verkar. Anledningen är att Safari är mycket integrerad med macOS och därför inte verkar vara lika resurshungrig. Man kan säga att macOS inte varnar för Safari men gärna gör det för andra webbläsare.
Chrome är en bra, stabil och mångfunktionell* webbläsare som du kan använda tryggt och enkelt. Dra bara appen från skivabilden till app-mappen, öppna appen och kör på! 👍🏻

*Exempelvis stöder den mängder av riktiga tillägg och profiler (fleranvändare).
Enligt min erfarenhet är Chrome väldigt resurskrävande. Jag har visserligen mest använt den i Windowsmiljö men det är samma sak där. I princip alla andra webbläsare (oavsett operativsystem) som jag testat är mindre resurskrävande än Chrome.
Citera
2023-03-19, 13:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Enligt min erfarenhet är Chrome väldigt resurskrävande. Jag har visserligen mest använt den i Windowsmiljö men det är samma sak där. I princip alla andra webbläsare (oavsett operativsystem) som jag testat är mindre resurskrävande än Chrome.
Se där, då föll min förutsägelse in. Och då undrar man, hur mätte du detta? Hur jämförde du de olika webbläsarna med varandra? Eller är den en subjektiv upplevelse?
Citera
2023-03-19, 13:57
  #9
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Enligt min erfarenhet är Chrome väldigt resurskrävande. Jag har visserligen mest använt den i Windowsmiljö men det är samma sak där. I princip alla andra webbläsare (oavsett operativsystem) som jag testat är mindre resurskrävande än Chrome.

Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Se där, då föll min förutsägelse in. Och då undrar man, hur mätte du detta? Hur jämförde du de olika webbläsarna med varandra? Eller är den en subjektiv upplevelse?
Jag medhåller att Chrome förbrukar resurser likt en Lyxfällan-deltagare slukar energidrycker och tobak.

Själv använder jag inte inte Chrome, men jag har kollegor som så gjorde. Deras datorfläktar snurrade betydligt mer än för oss andra.

Förutom energislukandet så finns andra aspekter att räkna in som nackdelar då det gäller Chrome, men de är kanske offtopic.
Citera
2023-03-19, 13:58
  #10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag medhåller att Chrome förbrukar resurser likt en Lyxfällan-deltagare slukar energidrycker och tobak.

Själv använder jag inte inte Chrome, men jag har kollegor som så gjorde. Deras datorfläktar snurrade betydligt mer än hos oss andra.

Förutom energislukandet så finns andra aspekter att räkna in som nackdelar då det gäller Chrome, men de är kanske offtopic.
Det har varit så, men Chrome har kommit tillrätta med energiproblemet, så det är lite "old news", i varje fall om man uppdaterar till aktuell version.
Citera
2023-03-19, 13:59
  #11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det har varit så, men Chrome har kommit tillrätta med energiproblemet, så det är lite "old news".
Det var skönt att höra. Tack för uppdateringen.
Citera
2023-03-27, 09:48
  #12
Medlem
Stort tack för alla tips!
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har du uppdaterat själva OSX då?
Nog så viktigt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback