2023-10-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Jag brukar kontrollera regelbundet genom mrkoll ratsit etc. att ingen olovligen skrivit sig på min adress.

Tråden handlar om TS inneboende. Om en inneboende skriver sig på adressen är det per definition inte olovligt.
Citera
2023-10-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tråden handlar om TS inneboende. Om en inneboende skriver sig på adressen är det per definition inte olovligt.
Ok jag trodde det handlade om företeelsen i allmänhet. Har ts inneboende kan hen inte gärna klandra dem för att de skriver sig på adressen kan jag tycka.
Citera
2023-10-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ok jag trodde det handlade om företeelsen i allmänhet. Har ts inneboende kan hen inte gärna klandra dem för att de skriver sig på adressen kan jag tycka.

TS ville att personen skulle bo där en tid innan han godkände att hon fick skriva sig. Sen blev det en lång historia och större delen av tråden handlarvom TS andra problem med sin inneboende som sen flyttade, fick skyddad identitet och dels stämde TS i ett civilmål och dels är målsägande i ett brottmål mot TS som snart ska upp i rätten.

Så slipper du läsa 50 sidor
Citera
2023-10-16, 17:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Jag är så ovan med vidriga hyresgäster så då jag var trött och inte uppmärksam blev det katastrof för mig.
Samt en rättsväsen som gynnar henne.
Hur många skulle inte regerat lite som mig rationellt och börjat med nåt kostsamt?
hon hittade på svepskäl för att inte betala samt spelade in mig hela tiden.
Nu får hon snart ge sig ut på nya jaktmarker som är fullt med äldre lättlurade samt yngre godtrogna.
Min svåger trodde också vi vunnit och sådana sätt att spela in mig istället för att öppna örren och prata.
Dessutom hadehon lät allt om mig .
En hyresgäst för mycketoch kanske jag hyr i framtiden då snart rummet är ledigt. Har två rum.
Eller så kanske jag flyttar.
Vad hade hon för diagnos?
Nu har jag läst hela domarna i dina två mål.

Möjligen hade du fått betala lite pengar för hennes datorer och annat i tvistemålet. Inga större summor, dock. Det hade nog definitivt inte blivit tal om några 50-60K.

Hennes anspråk på skadestånd för inkomstförlust och sveda och värk hade nog avslagits precis som i brottmålet.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
TS ville att personen skulle bo där en tid innan han godkände att hon fick skriva sig. Sen blev det en lång historia och större delen av tråden handlarvom TS andra problem med sin inneboende som sen flyttade, fick skyddad identitet och dels stämde TS i ett civilmål och dels är målsägande i ett brottmål mot TS som snart ska upp i rätten.

Så slipper du läsa 50 sidor
Brottmålet är redan avgjort. Det blev ett minimalt straff (30 dagsböter) för egenmäktigt förfarande, och den målsägandes skadestånds anspråk avslogs.
Citera
2023-10-18, 00:59
Medlem
Vad ska nu hända om alla galningar börjar stämma sjuka och gamla sedan dom flyttat tilldom utan att betala hyra?
Citera
2023-10-18, 01:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad ska nu hända om alla galningar börjar stämma sjuka och gamla sedan dom flyttat tilldom utan att betala hyra?
Då skall man gå via kronofogden. Hade du gjort det från början i stället för att ta nycklar och slå sönder datorer så hade du sluppit rättegångar och stämningar.
Citera
2023-10-18, 01:14
Medlem
Citat:
Har dom äntligen ändrat lagen?
En kvinna har nu skrivit sig hos mig utan att jag veta om det.
Jag sade till henne att vänta några veckor innan jag visste om det skulle renoveras i fastigheten samt att jag brukar vänta någon vecka eller två så att jag vet att jag har en bra inneboende.

Vet du varför hon gjorde det?

Två släktingar till mig har drabbats av samma. I ena fallet hade en ny granne angett fel lägenhetsnummer av misstag för sin bostadsrätt. Han var aldrig på plats så min släkting fick gå till vicevärden för att begära ändring. Jag vet inte om vicevärden kunde ändra något, eller om det var grannen som till slut fixade det. Det dröjde i alla fall länge.

I andra fallet vet vi inte orsaken. En tjej blev student i Uppsala och angav min släktings studentlägenhet som bostadsadress under ett års tid. Men flyttade vad vi vet aldrig till det kvarteret, utan gifte sig redan i början av perioden och flyttade istället inom Stockholm. Enligt Facebook. Kan hon ha haft någon fördel av att vara felaktigt skriven i Uppsala?
Senast redigerad av guru1966 2023-10-18 kl. 01:16.
Citera
2023-10-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Vet du varför hon gjorde det?

Två släktingar till mig har drabbats av samma. I ena fallet hade en ny granne angett fel lägenhetsnummer av misstag för sin bostadsrätt. Han var aldrig på plats så min släkting fick gå till vicevärden för att begära ändring. Jag vet inte om vicevärden kunde ändra något, eller om det var grannen som till slut fixade det. Det dröjde i alla fall länge.

I andra fallet vet vi inte orsaken. En tjej blev student i Uppsala och angav min släktings studentlägenhet som bostadsadress under ett års tid. Men flyttade vad vi vet aldrig till det kvarteret, utan gifte sig redan i början av perioden och flyttade istället inom Stockholm. Enligt Facebook. Kan hon ha haft någon fördel av att vara felaktigt skriven i Uppsala?
Gratisboende samt väntade på mina misstag.
Citera
2023-10-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Då skall man gå via kronofogden. Hade du gjort det från början i stället för att ta nycklar och slå sönder datorer så hade du sluppit rättegångar och stämningar.
Väldigt komplicerat med kronofogde då dom ville ha komplement papper från socialen.
Citera
2023-10-18, 12:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Väldigt komplicerat med kronofogde då dom ville ha komplement papper från socialen.
Då får man väl se till att skaffa fram detta papper då. Beslagtar man nycklar och slår sönder andras datorer så får det juridiska konsekvenser.
Citera
2023-10-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Då får man väl se till att skaffa fram detta papper då. Beslagtar man nycklar och slår sönder andras datorer så får det juridiska konsekvenser.
Hade ju sånångest att hon bodde där gratis och visste inte vad som komma ska, Aldrig varit med om det och hyrt ut sedan 1978
Jag kan lika bra bli hyresgäst och nycklarna fick hon tillbaka samma dag. Har ringt polisen en massa gånger men hon lyckade med en gång. Nu kommer storkriminaliteten att besegras när man håller på med sånt?
Soc visste nätan inget om stämpeln jag behövde då jag skulle fixa tak överhuset garant åt henne.
Nä aldrig mera hyra ut!
Senast redigerad av mikael2 2023-10-18 kl. 12:37.
Citera
2023-10-25, 17:34
Medlem
Citat:
Hade ju sånångest att hon bodde där gratis och visste inte vad som komma ska, Aldrig varit med om det och hyrt ut sedan 1978
Jag kan lika bra bli hyresgäst och nycklarna fick hon tillbaka samma dag. Har ringt polisen en massa gånger men hon lyckade med en gång. Nu kommer storkriminaliteten att besegras när man håller på med sånt?
Soc visste nätan inget om stämpeln jag behövde då jag skulle fixa tak överhuset garant åt henne.
Nä aldrig mera hyra ut!

En lärdom av den här tråden kan ju vara att ska man nu har inneboende överhuvudtaget så ska man kolla deras bakgrund först. Tidigare brott kan man ju få via lexbase och mrkoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in