2023-03-19, 07:06
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Artikeln du försöker länka till är ju från 2016, alltså 7 år sedan.

Det är olagligt att skriva sig någonstans där man inte faktiskt bor idag. Det heter folkbokföringsbrott.

Om någon skrivit sig hos dig utan att faktiskt bo där kan du anmäla det direkt hos skatteverket när du är inloggad, se här: https://skatteverket.se/omoss/kontak...21e9a9561.html
Att det blev lag på att folkbokföra sig för man verkligen bor berodde på att städer som Uppsala för trettio år sedan surnade till då de hade många tusen studenter boendes där som var skrivna i sina hemkommuner. Men enligt Lag (2022:1280) så verkar staten äntligen gjort något åt det hemska att främmande personer folkbokför sig hos folk.

Men det är troligen fortfarande en byråkratisk process som tar månader.
Även innan har Skatteverket utrett felaktiga folkbokföringar, den nya lagen strukturerar nog bara upp den processen något.
Citera
2023-03-19, 07:48
Medlem
Har för mig att det går att förebygga genom att lägga in en spärr så inte vem som helst kan skriva sig på sin adress.
Citera
2023-03-19, 08:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Konstig lag att personer får skriva sig på andra utan deras underskift och medgivande?
Folkbokföra sig utan personen som bor i bostaden vet om det.
Skatteverket borde ändra lagen så att underskift från bostadsinnehavten krävs.
Någon som vet meningen med den här rätten?
Gick ett program dåren journalist skrivit sig hos en and advokat.
När han kom hem så hade journalisten låtit en låssmed låsa upp dörren.
-Jasså här ligger du på soffan och dricker kaffe.
Sade den kände advokaten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...ven-erik-alhem

"Skatteverket borde ändra lagen"

Skatteverket stiftar inga lagar i Sverige.
Citera
2023-03-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Har för mig att det går att förebygga genom att lägga in en spärr så inte vem som helst kan skriva sig på sin adress.
Tack kollar upp på måndag om det.
Citera
2023-03-19, 08:28
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Tack kollar upp på måndag om det.

https://skatteverket.se/privat/folkb...f6fd2ca7c.html
Citera
2023-03-19, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
https://skatteverket.se/privat/folkb...f6fd2ca7c.html

Det är bara spärra så ingen flyttar på dig. Inte spärr mot att någon flyttar till dig?
Citera
2023-03-19, 09:17
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random00812
Det är bara spärra så ingen flyttar på dig. Inte spärr mot att någon flyttar till dig?

Som jag förstått det är det en spärr mot ändring av din folkbokföringsadress vilket rimligen borde inkludera personer som skriver sig där eftersom det är en ändring på din folkbokföringsadress.
Det du gör med spärren är att endast du kan ändra i den med digital signering via E-legitimation.
Citera
2023-03-19, 09:19
Medlem
Citat:
Som jag förstått det är det en spärr mot ändring av din folkbokföringsadress vilket rimligen borde inkludera personer som skriver sig där eftersom det är en ändring på din folkbokföringsadress.
Det du gör med spärren är att endast du kan ändra i den med med digital signering via E-legitimation.

Tveksamt, så någon folkbokförd på en plats kan då låsa platsen, nä det måste ju bygga på att man är ägare till fastigheten osv.
Citera
2023-03-19, 09:22
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random00812
Tveksamt, så någon folkbokförd på en plats kan då låsa platsen, nä det måste ju bygga på att man är ägare till fastigheten osv.

Du verkar snurra ihop det helt. Det är bara att läsa informationen på sidan som jag länkade till, varför svamlar du om ägare till fastigheten?
Det har inte ett skit med saken att göra.
Citera
2023-03-19, 10:06
Medlem
Citat:
Du verkar snurra ihop det helt. Det är bara att läsa informationen på sidan som jag länkade till, varför svamlar du om ägare till fastigheten?
Du yrar i nattmössan. Den tjänsten gör så att ingen kan låtsas vara du och skicka in en papperslapp där det står att du har flyttat, för att jävlas med dig. Det förhindrar inte folk från att skriva sig hos dig.

TS får såklart finna sig i att kvinnan som bor hos honom också är skriven där, eftersom något annat hade varit olagligt. Det är ju han som inte fattar lagen och tror han kan ha en inneboende men förhindra denna från att skriva sig hos honom. Helt kocko.
Citera
2023-03-19, 10:19
Medlem
Citat:

Som sagt, jag tror du har fel.
Det är som annan skriver skydd mot att folk ändrar din adress och sen beställer ägarbevis etc för olika typer av bedrägerier.
Citera
2023-03-19, 10:21
Medlem
Citat:
Det du gör med spärren är att endast du kan ändra i den med digital signering via E-legitimation.

Helt fel. Det står direkt i ingressen till sidan du länkar att det är en spärr som gör att det enda sättet för dig att flyttanmäla är genom webbtjänst: "Att spärra obehörig adressändring innebär att du anmäler att flyttanmälan och anmälan av särskild postadress ska göras via Skatteverkets e-tjänster. Om en anmälan ändå görs på pappersblankett gör Skatteverket en särskild kontroll av anmälan".

Den länkade tjänsten förhindrar INTE att någon annan folkbokför sig på din adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in