Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-18, 19:37
  #1
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Kommer få en klumpsumma på ~35.000. Har 50.000 i lån varav 20k med pissränta (kreditkort) och 30k med 6% (privatlån bank). Så den stora frågan blir ska man betala av lån eller investera i aktier/fonder? Funderar på att betala av kreditkortet.
Citera
2023-03-18, 19:39
  #2
Medlem
Raytheons avatar
Amortera såklart.
Citera
2023-03-18, 19:42
  #3
Medlem
Betala av lånet. Det är inte omöjligt att få in mer 6% i avkastning på aktier men det är bäst att du betalar av kreditkortet.
Citera
2023-03-18, 19:46
  #4
Medlem
NyaHenriksss avatar
Amortera!
Citera
2023-03-18, 19:49
  #5
Medlem
Ealrenzs avatar
Betala av den skuld med högst ränta och sedan i fallande ordning
Citera
2023-03-18, 22:07
  #6
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Betala av lånet. Det är inte omöjligt att få in mer 6% i avkastning på aktier men det är bäst att du betalar av kreditkortet.
Det jag inte förstår är att om man alltid ska tänka så hur kommer det sig att nån har pengar då alla har lån? Alla borde då leva utan pengar på kontot då det är mer värt att betala av lånen?
Citera
2023-03-18, 22:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Det jag inte förstår är att om man alltid ska tänka så hur kommer det sig att nån har pengar då alla har lån? Alla borde då leva utan pengar på kontot då det är mer värt att betala av lånen?

Många har bolån, inte dyra blancolån eller krediter. Men det beror ju på situationen. Aktier kan ge högre avkastning, men då är ju också riskerna större.

Prio 1 borde vara att få bort krediter med hög ränta. Kan ju vara bra att börja med den minsta krediten/lånet. När den är borta betar du av näst minsta, eller prioriterar att få bort den med högst ränta. På så vis frigör du ”egna” pengar att lägga på aktier eller spar. kan du då förbättra kreditvärdigheten, vilket kan vara bra om du t.ex. överväger bolån.

Sen kan du börja från ett clean sheet utan massa mindre lån/räntebetalningar att lägga pengar på varje månad, vilket gör att ditt utrymme växer.
Citera
2023-03-19, 07:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Det jag inte förstår är att om man alltid ska tänka så hur kommer det sig att nån har pengar då alla har lån? Alla borde då leva utan pengar på kontot då det är mer värt att betala av lånen?
Det enkla svaret att dom som har pengar är bättre på det är du..

Jag har oftast en avkastning på 10% på aktierna och sen lånar jag till 3% ränta. Över tid blir den skillnaden enorm. Jag föreslår att du läser på om ränta-på-ränta effekten.
Citera
2023-03-19, 08:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Kommer få en klumpsumma på ~35.000. Har 50.000 i lån varav 20k med pissränta (kreditkort) och 30k med 6% (privatlån bank). Så den stora frågan blir ska man betala av lån eller investera i aktier/fonder? Funderar på att betala av kreditkortet.

Allt handlar om vilken avkastning du kan få på investeringen. Slår du pissränta(vad nu den ligger på?) så är det bara att investera allt. Kommer du att slå 6 procent så räcker det kan du investera en del. Vill du ha en garanterad avkastning på 6 procent, utan risk dessutom, så amorterar du allt du kan.

Eftersom du har väckt tanken hos dig själv om att börja investera (får känslan av att du inte investerar idag) så skulle jag om jag vore du amorterar allt jag kunde. Sedan skulle jag investera lika mycket som jag amorterar för att få igång ett investerande.
Citera
2023-03-19, 09:27
  #10
Medlem
IRMEs avatar
Ev. kanske du kan få bättre avkastning än 6% ränta över lång tid om du köper aktier. Men gissningsvis så kommer det snarare att vara +-0 mot för att betala av lånet, fast till en betydligt större risk.

Med lite riskanalys så bör du nog fundera på att amortera av, men visst, du kan väl ta 90% till amortering och 10% till aktier om du känner dig lite risktagande.
Citera
2023-03-19, 09:43
  #11
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Kommer få en klumpsumma på ~35.000. Har 50.000 i lån varav 20k med pissränta (kreditkort) och 30k med 6% (privatlån bank). Så den stora frågan blir ska man betala av lån eller investera i aktier/fonder? Funderar på att betala av kreditkortet.

Lös skulderna och börja sedan månadsspara det belopp du tidigare la på lånen i aktier.

Satsa inte på hypade förhoppningsbolag eller högrisk utan 90% stabila storbolag på OMXS30-listan och 10% på dedär chansnongarna som Anoto och Diamyd eller Terranet som alla tre har fans här på FB som tror stenhårt på dessa aktier trots att genombrottet som ska göra den stenrika aldrig riltigt kommer!
Citera
2023-03-19, 09:44
  #12
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Det jag inte förstår är att om man alltid ska tänka så hur kommer det sig att nån har pengar då alla har lån? Alla borde då leva utan pengar på kontot då det är mer värt att betala av lånen?

Det som har mest pengar har de lägsta räntorna, det är därför de har lån, de rika smarta jävlarna!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback