Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-18, 10:38
  #1
Moderator
skunkensunes avatar
Flashback nämns i senaste P3 Dystopia.

Avsnittet handlar om influencers. Bristen på transparens i algoritmerna tas upp och att man inte vet exakt hur inlägg dyker upp. En person de intervjuar menar då att Flashbacks "algoritm" är bättre ur öppenhetssynpunkt då alla inlägg kommer i kronologisk ordning. En av programledarna säger något i stil med "vi har alltså sjunkit så lågt".

https://sverigesradio.se/avsnitt/influencers
Citera
2023-03-18, 10:40
  #2
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
En person de intervjuar menar då att Flashbacks "algoritm" är bättre ur öppenhetssynpunkt då alla inlägg kommer i kronologisk ordning. En av programledarna säger något i stil med "vi har alltså sjunkit så lågt".


Fattar inte. Vad menade programledaren med det?

/VV
Citera
2023-03-18, 10:57
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Fattar inte. Vad menade programledaren med det?

/VV

Han/hon menar kanske att det är bättre att det är som i skolan. Den som har mest gillningar/mest poppis kommer främst? Högst upp. Hatar att det är demokratiskt som det är på Flashback. På Instagram som jämförelse kommer ju under kommentarer den med flest följare och likes främst,
Citera
2023-03-18, 11:11
  #4
Medlem
Jordgubbes avatar
Mysko, vilken minut sägs det.
Citera
2023-03-18, 11:58
  #5
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Mysko, vilken minut sägs det.
Från 56:50 fram till 58:20.
Citera
2023-03-18, 12:03
  #6
Medlem
Tomtekukars avatar
Håller med P3. De demokratiska principerna bör bort. Det är viktigare vem som säger något, inte vad man säger. Och när vi ändå håller på, kan vi inte en gång för alla kasta vetenskap, empiri, fakta och analys överbord. Jag mår så illa när verklighet trumfar önsketänkande och känslor.
Citera
2023-03-18, 12:47
  #7
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Håller med P3. De demokratiska principerna bör bort. Det är viktigare vem som säger något, inte vad man säger. Och när vi ändå håller på, kan vi inte en gång för alla kasta vetenskap, empiri, fakta och analys överbord. Jag mår så illa när verklighet trumfar önsketänkande och känslor.
Så är det, jag tycker att Anders Lindbergs och Jonas Gardells inlägg alltid skall hamna högst upp, även när de inte ens har uttalat sig i en specifik fråga, och då ska algoritmerna se till att deras inlägg från andra sammanhang fogas in som första sökresultat, alltid, som sagt. 👍
Citera
2023-03-18, 12:55
  #8
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Så är det, jag tycker att Anders Lindbergs och Jonas Gardells inlägg alltid skall hamna högst upp, även när de inte ens har uttalat sig i en specifik fråga, för då ska algoritmerna se till att deras inlägg från andra sammanhang fogas in som första sökresultat, alltid, som sagt. 👍
Du har fattat. Enklaste sättet att åstadkomma denna önskvärda situation är att förbjuda människor att ha konton på olika plattformar, såsom Twitter, Facebook, YouTube osv. Och banna röster från tv och radio som inte harmoniserar med den politiska makten och könsmaktsfördelningen....och där svenska regeringen instruerar Google mfl att avmonetisera vissa medier ......vänta förresten, vi är ju redan här.
Citera
2023-03-18, 13:15
  #9
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Fattar inte. Vad menade programledaren med det?

Troligtvis har programledaren tidigare suttit på höga hästar med konto på både Facebook och Twitter, och klankat ner på plattformar som Flashback. När polletten trillar ner inser vissa att de som de innan kritiserat inte var det riktiga problemet, utan plattformarna de själva innan lovordade. Om jag ska gissa. De kanske fortfarande ogillar Flashback, men inser långsamt att problemet hos andra aktörer är mycket, mycket värre.

admin
Citera
2023-03-18, 14:46
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja det var ju lite kul. Han hade alltså sagt tidigare att Flashback var demokratiskt. Då fick han skit för det. Nu har algoritmerna tagit oss så djupt (programmet handlar där om det) att det stämmer desto bättre. Det är sammanfattningen av vad som sades. Flashback kommer alltså ur diskussionen som en demokratisk måttstock.
Citera
2023-03-21, 10:56
  #11
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Troligtvis har programledaren tidigare suttit på höga hästar med konto på både Facebook och Twitter, och klankat ner på plattformar som Flashback. När polletten trillar ner inser vissa att de som de innan kritiserat inte var det riktiga problemet, utan plattformarna de själva innan lovordade. Om jag ska gissa. De kanske fortfarande ogillar Flashback, men inser långsamt att problemet hos andra aktörer är mycket, mycket värre.

Det var kanske dumt att kommentera inslaget i Dystopia innan jag själv lyssnat på det. Inte minst då jag annars tycker att radioprogrammet Dystopia är bra, och planerade att lyssna på det senare.

Efter att själv ha lyssnat på programmet (som jag rekommenderar) så vill jag komma med ett litet förtydligande.
Inslaget om Flashback börjar 56:50 för den som vill lyssna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/influencers

Flashback uppmärksammas först i ett historiskt sammanhang, om hur allmänheten tidigare hade en väldigt negativ bild av Flashback, och om den kritik som den som intervjuas möttes av när han konstaterade följande:
"- Den mest demokratiska dialogen finns på Flashback, och det är för att Flashback har en algoritm som jag förstår. Det är nämligen att alla postningar kommer efter varandra i en tidsserie."
Han berättar om reaktionerna han möttes av, om hur Flashback framställdes som nazister och pedofiler, men också om hur bilden på senare år har förändrats.
"Men idag har vinden vänt tycker han.
- Nu sitter ju alla och längtar tillbaka till tiden när det värsta vi hade på nätet var ett forum som Flashback.
- Haha, en fantastisk illustration om hur långt vi har sjunkit."
Citat "hur långt vi har sjunkit" är inte nödvändigtvis någon kritik mot Flashback (då forumet inte kritiseras någonstans i programmet), utan bör istället sättas i sitt sammanhang, där syftet är att uppmärksamma de problem som finns med Big Tech (där verksamheter som Tiktok, Facebook, Youtube och Instagram nämns).

Citatat skulle kunna tolkas som att förr i tiden hade vi ett forum med nazister och pedofiler, men det var rätt bra ändå, för nu har vi monster som Tiktok, Facebook, Youtube och Instagram, som är mycket värre. Jag säger inte att detta är programmets tolkning, men det är lite så jag uppfattade citatet. Om någon är av annan åsikt, så får ni gärna kommentera det i tråden.

admin
Citera
2023-03-21, 16:19
  #12
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Flashback nämns i senaste P3 Dystopia.

Avsnittet handlar om influencers. Bristen på transparens i algoritmerna tas upp och att man inte vet exakt hur inlägg dyker upp. En person de intervjuar menar då att Flashbacks "algoritm" är bättre ur öppenhetssynpunkt då alla inlägg kommer i kronologisk ordning. En av programledarna säger något i stil med "vi har alltså sjunkit så lågt".

https://sverigesradio.se/avsnitt/influencers

Är ju knappast något förvånande om det kommer från SR som sedan länge försökt styra folks tyckande utan att lyckas så särskilt bra med detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback