Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-18, 17:49
  #13
Medlem
Jag tror inte jag har hört "det" sägas tydligt i "vi har det bra" utan man säger "vi ha re bra", och "de-det-dem-dom" sägs som "rom". "vi ha rom hemma på lager". Ersätter man inte d med r från ordet innan om det har ett r? Det låter iaf inte som "vi har om hemma".
Citera
2023-03-18, 18:06
  #14
Medlem
barkenarots avatar
Främre /r/, d v s uppsvenskt, uttalas nära den plats där /d/ uttalas, vilket gör att d följt av r i nästa ord lätt dras ihop till bara /r/. Med bakre /ʁ/, d v s som det uttalas söder om Tvååker och Väääänamo, inträffar det inte alls lika lätt eftersom /d/ och /ʁ/ uttalas i helt olika delar av munnen.

I Småland finns fenomenet att pron. "det" blir -at och suffingeras till föregående ord. "Ta ner det från hyllan." > "Ta nerat från hyllan." Men jag vill påstå att det är ett annat fenomen än det i Stockholmstrakten, eftersom det inte har med /r/ att göra. T ex: "Ha medat som exempel." (i praktiken uttalat meat).
Citera
2023-03-19, 06:34
  #15
Medlem
"Vaskaruha förehär?"

(Exempel ur Björn Collinders Svensk grammatik)

Jo, det är nog rätt normalt i vardagligt tal i alla dialekter med tungspets-r!
Citera
2023-03-19, 11:41
  #16
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jo, det gör man.

Inte om man är infödd.
Citera
2023-03-22, 19:51
  #17
Medlem
Förekommer södernorröver också. "Vi klararehär" säger jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback