• 1
  • 2
2023-03-17, 19:54
Medlem
Hej! Vad är den stora skillnaden mellan halalslaktad kyckling och vanlig slakt?
Kan köpa kycklingfilé för 60kr kilot när den är halalslaktad. Hade ni vågat äta den? Jag tänker att så jävla står skillnad på slaktmetoder kan det ju inte vara.
Citera
2023-03-17, 19:57
Medlem
Bertil85s avatar
Huvudet är mot Mecka och blodet uthällt under en Koran bön. Typ.
Citera
2023-03-17, 19:57
Medlem
olasvenssons avatar
Troligtvis att kycklingen ska förblödas mot Mekka?
Citera
2023-03-17, 19:58
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Kan köpa kycklingfilé för 60kr kilot när den är halalslaktad. Hade ni vågat äta den? Jag tänker att så jävla står skillnad på slaktmetoder kan det ju inte vara.

Har också ställt mig den frågan, då man inte använder slaktmask etc på kycklingar utan kutym är att choppa halsen på dom.. Men för att vara halal så måste även djuret vara riktat mot mecka, så som jag förstått det.
Citera
2023-03-17, 20:00
Medlem
zombie-nations avatar
Folk äter halalslaktat som det är. De där frusna små boxarna med asiatisk mat har halalkyckling. Ingen har dött av att äta dem.

Där jag bor finns det bara halalslaktat kött om man inte går till Lidl. Folk som försöker skrämmas med att snart finns det bara detta tror inte på det på riktigt, annars skulle de säga att det redan är så på många ställen.

Kyckling misshandlas gravt i väst med. Det gör ingen skillnad.
Citera
2023-03-17, 20:01
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Har också ställt mig den frågan, då man inte använder slaktmask etc på kycklingar utan kutym är att choppa halsen på dom.. Men för att vara halal så måste även djuret vara riktat mot mecka, så som jag förstått det.
Det måste rabblas trollformler för dem också.
Citat:
Djuren bedövas precis som vanligt och som alltid i Sverige. Avblodningen görs på samma sätt genom att djuret sticks i halsen. Det som är skillnaden från vanlig slakt är att en person med muslimsk status närvarar vid halalslakt. Denne uttalar en bön för djuret. I Sverige har vi absoluta krav på att djur ska vara bedövade innan slakt. Det omfattar även så kallade halal-slaktade djur. Inga undantag är tillåtna.
https://svensktkott.se/faq/vad-inneb...ott-i-sverige/
Citat:
Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade
I Sverige är det tillåtet att slakta djur enligt den muslimska metoden halal om djuren är bedövade. En bedövnings*metod som accepteras av många muslimer är att bedöva djur med el. Metoden används ofta vid vanlig slakt av fjäderfän och får. Det är alltså möjligt att halalslakta fjäderfän och får i Sverige utan att bryta mot djurskyddsreglerna.
https://jordbruksverket.se/djur/djur...religios-slakt
Citera
2023-03-17, 20:41
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Väljer halalslaktat alla dagar i veckan om möjlighet finns. Fattar inte varför man skulle göra annat.
Citera
2023-03-17, 20:47
Medlem
Tidigare var väl kravet att en person skulle recitera en arabisk bön vid slakt.
Citat:
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء ‏وهو السميع العليم

Citat:
Google translate: I Guds namn, med vars namn ingenting skadar på jorden eller i himlen, och han är den Allhörande, den Allvetande

Nuförtiden är det en bandspelare som läser upp en inspelad bön när maskinen slaktar djuren. Har för mig att de flesta konventionella slakterier har igång bandspelaren. På så sätt kan man sälja köttet till flera målgrupper i olika förpackningar. ICA hade tidigare sin Ica Basic kyckling som det stod att den var halal-godkänd. De påstod att det levde upp till både svensk lag och ICAs krav på djurskydd. Djuren var bedövade innan slakt. Men dom har inte kvar märkningen efter att ha fått kritik för halal-slakt. Förmodligen är det samma, men med annan förpackning.
Citera
2023-03-17, 21:14
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15

Kött som kött, hala har dom väl tömt blodet på Pippi fågeln
Citera
2023-03-17, 22:22
Medlem
Man hänger upp dem levade i fötterna och snittar halsen så hjärtat pumpar ut blodet tills den dör. En långsam död alltså.

Slaktade de enligt svenska regler ska de inte vara vid medvetande. Men slaktades de i Hassans garage... ...not so much! Då blir det en långsam ångestladdad död! Men det bryr sig inte mussejävlarna så mycket om. Huvudsaken är att de blir slaktade som Koranen beskriver! Blodet är orent. Bort med det.
Citera
2023-03-17, 23:43
Medlem
halal å kocherslakt är väl eg samma.
allt blod är borta innan offret dör.
Citera
2023-03-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Man hänger upp dem levade i fötterna och snittar halsen så hjärtat pumpar ut blodet tills den dör. En långsam död alltså.

Slaktade de enligt svenska regler ska de inte vara vid medvetande. Men slaktades de i Hassans garage... ...not so much! Då blir det en långsam ångestladdad död! Men det bryr sig inte mussejävlarna så mycket om. Huvudsaken är att de blir slaktade som Koranen beskriver! Blodet är orent. Bort med det.

svensk lag tillåter numer detta om offret fått lugnande, vilket i sin tur strider mot preparat i slaktade offer. vet inte hur dom löst detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in