Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-04, 10:34
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Blir att köpa en flaska gin att blanda lite groggar av till helgen. Brukar köra på Gilbey´s, men nu vill jag testa något annat och funderar på att prova Svensk gin. Vilka av dessa två föredrar ni? Ser att båda har fått rätt goda omdömen i tråden, som prisvärda sorter att ha i drinkar/groggar.

Bäst enligt min mening är Saphire eller Tangueray, mest prisvärd är förmodligen Gibson
Citera
2012-11-04, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men då jag sitter med en del gin och flickvännen inte har samma smak som mig undrar jag ifall det går att göra något sötsliskigt med gin som bas så även hon kan få sig någonting? Några förslag?

Kanske en White Lady eller någon roligt smaksatt version av en Tom Collins?
Citera
2012-11-07, 22:22
Medlem
knekt sparvs avatar
Jag har ganska nyligen upptäckt vad gott gin är. Inte rent, jag skulle inte halsa det som wiskey eller rom men gin är förbannat trevligt i cocktails och groggar. Gin+blandsaft var en höjdare, nu är det bara att försöka bli inbjuden till kalas snart så att man kan dricka den utan att tragiskt supa i ensamhet på kammaren.
Citera
2012-11-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Jag har ganska nyligen upptäckt vad gott gin är. Inte rent, jag skulle inte halsa det som wiskey eller rom men gin är förbannat trevligt i cocktails och groggar. Gin+blandsaft var en höjdare, nu är det bara att försöka bli inbjuden till kalas snart så att man kan dricka den utan att tragiskt supa i ensamhet på kammaren.
En hederlig GT är aldrig fel.
Citera
2012-11-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
En hederlig GT är aldrig fel.

Gin & Tonic is the shiet!

Bombay Sapphire är god. Kul färg också.
Citera
2012-11-08, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Gin & Tonic is the shiet!

Bombay Sapphire är god. Kul färg också.
Flaskan är fin, men själva färgen på ginen är densamma som alla andra. Tanqueray ska det va' ;-)
Citera
2012-11-08, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Flaskan är fin, men själva färgen på ginen är densamma som alla andra. Tanqueray ska det va' ;-)

Hur skiljer sig smaken på de två?
Citera
2012-11-08, 01:10
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Hur skiljer sig smaken på de två?

Öppnade precis min Tanqueray No 10 och och drog ett djupt andetag med näsan i flaskan. I min åsikt den absolut bästa Gin som finns. Svårt att sätta fingret på hut smaken skiljer sig från BS, men jag upplever No 10 som att den har en lite mer "rund" smak. Alltså, den river inte lika mycket i halsen som många andra spritsorter.
Citera
2012-11-08, 12:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hendricks i ett tumblerglas med bara lite is och ev en bit lime eller citron smakar riktigt bra.
Plymouth är också fin att dricka rent.

Att blanda med så föredrar jag Greenalls eller Gilbeys.

Jag köpte nyligen min första flaska Hendricks och märkte också att den funkade dåligt i GT och draja och passar bättre on the rocks. Cavisten rekommenderade gurka i glaset men det har jag inte testat än.
Citera
2012-11-08, 12:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag köpte nyligen min första flaska Hendricks och märkte också att den funkade dåligt i GT och draja och passar bättre on the rocks. Cavisten rekommenderade gurka i glaset men det har jag inte testat än.
Gurka i glaset funkar! Dock är den faktiskt redan smaksatt med lite gurka.

Verkar vara lite erfarenheter av Plymouth Gin i tråden , detta är ju både ett märke och en typ av gin.
Plymouth har inte lika "vass" smak som London Dry/English Gin. Fantastiskt gott on the rock och med en limeskiva eller citronskiva i!

I en äkta Tom Collins skall det vara gin av typen Old Tom Gin. Synonymt för dessa är att de är något sötade med socker.
Citera
2012-11-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Öppnade precis min Tanqueray No 10 och och drog ett djupt andetag med näsan i flaskan. I min åsikt den absolut bästa Gin som finns. Svårt att sätta fingret på hut smaken skiljer sig från BS, men jag upplever No 10 som att den har en lite mer "rund" smak. Alltså, den river inte lika mycket i halsen som många andra spritsorter.
#10 har mycket renare, finare smak än den vanliga runda flaskan. Den runda flaskan har en bismak av alkohol som påminner om den du får om du smakar på t.ex. Famous Grouse eller Explorer Vodka. Denna finns inte i #10.

#10 smakar mycket friskt av enbär med fina citrustoner i eftersmaken. Ingen knepig bismak av alkohol som billigare sprit har. Ren, fräsch, fin och väldigt god.

Tanqueray #10 är inte bara den godaste gin jag har druckit utan nästan even den godaste sprit jag har druckit ö.h.t. Dricks ren med en (1) isbit i glaset.

Hendrick's som nämns i tråden tycker jag också är helt okej, men har en lite mer intetsägande smak än Tanqueray #10. Den smakar rent och gott, men jag finner inte att jag sitter och letar smaker på samma sätt i den som på Tanqueray #10. Dock ska tilläggas att jag bara druckit max 3-4 glas Hendrick's i mitt liv.

Även den ren, med en isbit i. Dock har jag också hört att den med fördel blandas med gurka. Man får dock passa sig så att gurksmaken inte tar över totalt som den kan ha en tendens att göra med Hendrick's.

tl;dr - Tanqueray #10 är riktigt god, och det är stor skillnad i smak mellan den och den runda flaskan.
Citera
2012-11-08, 18:36
Medlem
KickAss-1337s avatar
Till alla GT-fantaster som inte testat detta, se hit!

1. Nedlåt er inte att använda någon annan Tonic än Schweppes!
2. Om ni brukar använda citron i er GT, använd lime istället, ger en mycket friskare smak!

Sen RIKLIGT med is, men det behöver väll knappast påpekas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in