Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-17, 20:16
  #25
Medlem
Fick inte uppfattningen vad som inkluderas, flyg eller inte, du skrev ta bilen ,men skriver även om Asien dit med flyg så ryker merparten av din budget om inte du menar exkl flyg ?
Citera
2023-03-17, 20:17
  #26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtnedslag
Sveg är underskattat

Absolut!
Där är vi eniga.
Citera
2023-03-17, 20:36
  #27
Medlem
HomoDeuss avatar
Åland
Citera
2023-03-17, 20:55
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet inte vart jag ska resa. Denna gången tänkte jag resa själv. Första gången jag gör det. 15 000 kr i resebudget. Jag ville helst gå runt på ett ställe där det finns palmer och dricka öl.

Jag skulle också undersöka möjligheten för att undersöka guidade turer för det är en business jag håller på med. Det kanske är enklast om jag åker till Prag enbart för jag var intresserad av att göra en roadtrip med min Smart Fortwo nu innan det blir för varmt, för min AC fungerar inte.

Eller finns det något asiatiskt land dit jag kan resa billigt? Jag har suttit för mycket i min bostad med datorn nu och behöver få omväxling. Hjälp.


Ledsen att behöva göra dig besviken men 15.000 räcker inte till mycket.. det är en månadskostnad i mat för 2 vuxna o två barn här i Sverige.

Du kanske kan köpa ett billigt tält för 2500:- sovsäck o madrass ca 750:- spritkök 400:- och lite smått 500:-
Då har du 10.850 kr kvar.
Bensin diesel … beror på hur långt du tänkt köra i Sverige men räcker väl till ca 5 fulla tankningar och 5 nätter på camping (ca 450-850:- natten att bo i tält)
Ja där var din hemester slut .. räckte inte ens till mat men hey .. du fick iaf 5 dagars semester utanför hemmet.

Eller så köper du sista minuten, all incl på udda tid, konstigt resemål: gärna nära kriget för grannländerna där vågar få åka till men nära svarta havet så borde 15.000 räcka till 1 vecka och mat på hotellet. Positiva är att du kanske får se lite stridsplan och stridsbåtar patrullera.

Vad kostar en resa egentligen ?
1 vecka med mat, flyg boende, nöje för 1 p?
Medelhavet och dess länder ca : 25.000:-
Asien: 35.000:- Europa : 25.000:-
Citera
2023-03-17, 21:36
  #29
Medlem
15k i budget och du vill göra en roadtrip, räknat in kostnaden om bilen brakar? Har du försäkring? Är väl dyrare o ta bilen än flyget isf? Och varför inte specificera på detaljer vad du vill uppnå med resan, kan inte tänka mig att vi vet mer än du själv när det gäller mål? Uh.
Citera
2023-03-17, 21:38
  #30
Medlem
Asien givetvis, men då förutsatt att 15000 är exklusive flyg dit och hem för där ryker hela den summan dessa dagar.
Citera
2023-03-17, 21:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet inte vart jag ska resa. Denna gången tänkte jag resa själv. Första gången jag gör det. 15 000 kr i resebudget. Jag ville helst gå runt på ett ställe där det finns palmer och dricka öl.

Jag skulle också undersöka möjligheten för att undersöka guidade turer för det är en business jag håller på med. Det kanske är enklast om jag åker till Prag enbart för jag var intresserad av att göra en roadtrip med min Smart Fortwo nu innan det blir för varmt, för min AC fungerar inte.

Eller finns det något asiatiskt land dit jag kan resa billigt? Jag har suttit för mycket i min bostad med datorn nu och behöver få omväxling. Hjälp.

Du kan resa ner till Coop och köpa dig en frys pizza samt ett par folköl.
Citera
2023-03-17, 21:43
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag visste det, pengar behövs . Jag försöker få till så mycket bang for buck. Det ser då ut att bli en tur med Smarten till Tjeckien, Slovakien, Ungern och Rumänen. Jag har kollat vad bostad och framför allt resan ner till Malaga kostade, som jag var inne på tidigare. Det är ju över 300 mil dit ju och så alla vägtullar. Det är enligt mig inte värt lägga så mycket pengar på Costa del Sol, tyvärr, boendet var dyrt där också. Jag kanske kan ta ett billigt flyt dit och sova på hostel några dagar om jag nu ville till Costa del Sol.

Sedan tänkte jag nog på just "östeuropa-trippen" nu innan det blir stekhett ute. Jag ska ta in på hostel.
Fan, (ursäkta svordomen) men jag såg mig bilande ner itll Costa del Sol, sedan att jag gick runt på stranden och beställde in öl och drinkar, sedan tog in på mitt hotell/hostell eller hyrda rum. Men jag har räknat på det i Excell och min budget sprängs.

Ser det här det vettigaste ut jag kan göra för:

1: Köra bilen till Tjeckien, Slovakien, Ungern och Rumänien.
samt:
2. Åka billigaste flyget till Costa del Sol (800 kr ca) Sedan stanna där 3-4 dagar och bo på hostel.

Inte lätt det här...



Jag är lite skeptisk till asiatiska länder. Jag var i Indonesien och tyckte det var för mycket tjing - tjong och buy this my friend. Jag vill åt det autentiska inte massa turister i drivor.



Okej. Hur är det med vägtullar i de områdena i Europa. Tyskland, Frankrike, Spanien, har ju vägtullar så det står härliga till. Jag vet ni undrar wtf är du snål eller? Jo men jag måste tänka på pengar också ju. Kanske ska skrinlägga Spanien för den här gången och åka öster ut istället. Så trött på att sitta vid datorn nu. Alla dagar har blivit mos. Jag är inte främmande för att arbeta.


Ta en restera med lägenhetshotell så du kan fixa mat själv ibland och kyla öl från butiken. Kan få en resa för 5000 för 2 veckor . 10 till mat och nöje är inte mycket men skulle gå. Ta en titt på Ticket är resor 2 veckor i maj till olika varma platser för under 5000kr med flyg och boende.
Citera
2023-03-17, 21:51
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet inte vart jag ska resa. Denna gången tänkte jag resa själv. Första gången jag gör det. 15 000 kr i resebudget. Jag ville helst gå runt på ett ställe där det finns palmer och dricka öl.

Jag skulle också undersöka möjligheten för att undersöka guidade turer för det är en business jag håller på med. Det kanske är enklast om jag åker till Prag enbart för jag var intresserad av att göra en roadtrip med min Smart Fortwo nu innan det blir för varmt, för min AC fungerar inte.

Eller finns det något asiatiskt land dit jag kan resa billigt? Jag har suttit för mycket i min bostad med datorn nu och behöver få omväxling. Hjälp.

Tyvärr är inte 15 k massor. Det går åka o bo billigt i Albanien, Serbien osv. Det är inga palmer men Serbien är rätt fint o varmt på sommaren
Citera
2023-03-17, 21:51
  #34
Medlem
Ta Finland.
Citera
2023-03-17, 21:56
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet inte vart jag ska resa. Denna gången tänkte jag resa själv. Första gången jag gör det. 15 000 kr i resebudget. Jag ville helst gå runt på ett ställe där det finns palmer och dricka öl.

Jag skulle också undersöka möjligheten för att undersöka guidade turer för det är en business jag håller på med. Det kanske är enklast om jag åker till Prag enbart för jag var intresserad av att göra en roadtrip med min Smart Fortwo nu innan det blir för varmt, för min AC fungerar inte.

Eller finns det något asiatiskt land dit jag kan resa billigt? Jag har suttit för mycket i min bostad med datorn nu och behöver få omväxling. Hjälp.
Jag åker till Thailand på måndag 20 mars. Varit där mycket. Hitta en billig flygstol dit och hem. Du kan leva grymt billigt. Du nämner palmer och värma ! Allt finns plus god mat , vänliga människor. Många damer som är nyfikna på oss från väst. Prova Thailand !
Citera
2023-03-17, 22:08
  #36
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det lutar åt att jag bara sätter mig i bilen och kör runt i Europa. Med ett tält. Jag får inte in så mycket mera i Smarten. Jag blir inte klok på det här och inte ni heller.

Först kan du ju kolla vad du får betala för att åka över bron/färjan och hur mycket bensin du behöver.
Halva budgeten borta.
Tältplats: Räkna med 400kr natten

Du kan vara borta typ 8 dagar om du snålar .
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3516132

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback